Arama

Nurettin Topçu ve fikir dünyasına ışık tutan 25 ilginç bilgi

Nurettin Topçu'yu en iyi anlatan üç kelime: İsyan, hareket ve idare… Fikir tarihimizin yapaylıktan ve kopyacılıktan uzak, en özgün düşünce adamlarından biri. Yeni bir "insan, millet, devlet" modeli inşa etmeye çalıştı; "milliyetçilik" kavramına, İslam ve Anadolu minvalinde yepyeni bir tanım yaptı. Kendine özgü, ilgi çekici, cesaretli bir yazar, akademisyen ve fikir adamı Nurettin Topçu ve fikir dünyasına dair 25 ilginç bilgiyi, vefat yıl dönümünde sizlerle buluşturuyoruz.

  • 8
  • 25
SİYASİ ÇEVREYLE BAĞLANTISINI NEDEN KESTİ?
SİYASİ ÇEVREYLE BAĞLANTISINI NEDEN KESTİ?

1960 ihtilâlinin ardından Ali Fuat Başgil'le birlikte Adalet Partisi'nin kuruluş çalışmalarına katıldı ve 1961 seçimlerinde Konya'dan senatör adayı gösterildi.

Ancak cumhurbaşkanlığı seçimi esnasında Başgil'e yapılan muamele ve Süleyman Demirel'in parti başkanlığına getirilmesi sırasında takınılan tavırlar yüzünden bu çevreyle münasebetlerini kesti.

  • 9
  • 25
AHLAK KONUSUNDA EN ÇOK YAZIYI O KALEME ALDI
AHLAK KONUSUNDA EN ÇOK YAZIYI O KALEME ALDI

Nurettin Topçu'nun coğrafya olarak Anadolu'yu, tarih ve kültür olarak Selçuklu-Osmanlı tecrübesini merkeze alan, buradan en geniş ve belirleyici daire olarak İslâm'a ve özellikle tasavvufa intikal eden, Batı dünyasına ve insanlık tecrübesine uzanan bütüncül bir düşünce dünyası vardır.

Meselelere ahlâk üzerinden yaklaşır. Cumhuriyet devri Türk felsefecileri ve aydınları arasında ahlâk konusunda en çok yazı kaleme alan ve bu alandaki vurgularını bütün hayatı boyunca sürdüren kişi Nurettin Topçu'dur.

  • 10
  • 25
FİKİR HAYATINDAKİ 'HAREKET' ANLAYIŞININ TEMELİ
FİKİR HAYATINDAKİ ’HAREKET’ ANLAYIŞININ TEMELİ

Doktora tezinde geliştirdiği isyan ahlâkı fikri Blondel'in, bazı bakımlardan Immanuel Kant ve Henry Bergson etkileri taşıyan hareket felsefesinden ilhamla determinist, rasyonalist, sosyolojist, pragmatist ahlâk anlayışlarının karşısında bir düşünce, bir tez olarak teşekkül etmiş ve gelişmiştir.

Çıkardığı derginin adının Hareket olması, doğrudan bu çizgiyle alâkalıdır.

  • 11
  • 25
YENİ BİR 'İNSAN, MİLLET, DEVLET' MODELİ İNŞA ETMEYE ÇALIŞTI
YENİ BİR ’İNSAN, MİLLET, DEVLET’ MODELİ İNŞA ETMEYE ÇALIŞTI

İlk yazılarından itibaren bir taraftan Osmanlı-Cumhuriyet modernleşmesini hesaba katarak fakat onu aşmayı hedefleyerek tenkitçi bir bakış açısıyla yeni bir insan, millet, devlet modeli inşa etmeye çalıştı.

Diğer taraftan bunların o günün şartlarında ve tarihten gelen sağlam zeminler üzerine oturmasını mümkün kılacak bir Rönesans fikri, bir tarih, ilim, sanat, ahlâk, felsefe, tasavvuf ve din anlayışı geliştirmeye yöneldi.

Duygu, akıl, sezgi ve aşk kavramlarını yeniden yorumlayıp ahlâk ağırlıklı bir felsefe kurdu.

  • 12
  • 25
MİLLİYETÇİLİĞİ İSLAM MERKEZLİ BİR YORUMLA SENTEZLEDİ
MİLLİYETÇİLİĞİ İSLAM MERKEZLİ BİR YORUMLA SENTEZLEDİ

Kendisinden önce başlayan Anadolu milliyetçiliğini İslâm merkezli bir yoruma taşıdı. Bunu yaparken Turancılığı, ırkçılığı ve topraktan tamamen kopuk milliyetçilikleri, İslâmcılığı eleştirerek, modernizmin katı ölçütlerine boyun eğmeden Batı, Doğu ve İslâm medeniyetlerini mukayeseli şekilde ele almayı denedi.

Kapitalizm, komünizm, sosyalizm, kültür ve medeniyet, sanayileşme, kuvvet ve teknoloji meselelerini büyük ölçüde dönemindeki yaklaşımlardan farklı bir üslup ve muhteva ile tartıştı.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN