Onun Müslüman oluşu dönüm noktasıydı: Sa’d bin Muaz
Medine'nin ileri gelen kabilelerinden birinin üyesiydi Sa'd bin Muaz. Resul-i Ekrem tarafından gönderilen Mus'ab b. Umeyr'in teklifiyle İslam'ı kabul etmiş; onun Müslüman oluşu, Medine'nin İslamlaşmasında bir dönüm noktası olmuştu. Hicret ile Medine'ye gelen Resul-i Ekrem'e ve diğer muhacirlere sahip çıkmıştı. Peygamber Efendimiz, onun vefatı ile arşın titrediğini, cenazesine 70 bin meleğin katıldığını ve onun cennet ehlinden olduğunu söylemişti.
Giriş Tarihi: 28.02.2019
09:20
Güncelleme Tarihi: 09.05.2022
17:00
SA’D’IN HANGİ GÖRÜŞÜ İLE SAVAŞA DEVAM EDİLDİ?
🔸 Sa'd, 627 yılında gerçekleştirilen Hendek Gazvesi'nde de önemli görevler üstlendi. Medine'yi Müslümanlarla birlikte savunacaklarına dair söz veren Benî Kurayza Yahudilerinin savaş sırasında ihanet ederek düşmanla iş birliği yaptığı duyulunca Hz. Peygamber durumu incelemek ve yeni bir anlaşma yapmak üzere Sa'd b. Muâz ile birlikte dört kişilik bir heyet gönderdi. Ancak Kurayzaoğulları heyet mensuplarına hakaret etti.
🔸 Resûlullah, Mekkeliler'in en güçlü ortaklarından olan Gatafân kabilesinin reisleriyle haberleşerek kuşatmayı kaldırdıkları takdirde Medine'deki hurma gelirlerinin üçte birini onlara vermeyi teklif etti. Olumlu cevap alınca Evs ve Hazrec kabilelerinin önderleri Sa'd b. Muâz ve Sa'd b. Ubâde ile görüştü.
🔸 Sa'd, Cenâb-ı Hakk'ın bu konuda bir emri yoksa düşmana hurma vermekten yana olmadıklarını ve düşmanla savaşmaktan korkmadıklarını söyleyince Resûl-i Ekrem bu düşüncesinden vazgeçip savaşa devam etti.
HENDEK SAVAŞI SIRASINDA YARALANDI
🔸 Savaşın sonlarına doğru düşmanlar tarafından atılan bir ok Sa'd'ın koluna isabet ederek damarlarını parçaladı. Hz. Peygamber çok kan kaybeden Sa'd'ın tedavisiyle bizzat ilgilendi ve kendisini Mescid-i Nebevî'nin yanındaki hasta çadırına nakletti; hastabakıcı olarak da Rufeyde el-Ensâriyye'yi görevlendirdi.
🔸 Hendek Gazvesi'nden sonra Resûl-i Ekrem, Benî Kurayza üzerine yürüyüp kalelerini kuşattı. İslâm'a girmeyi ve şartsız teslim olmayı kabul etmeyen Benî Kurayza kabilesi muhasaranın ardından İslâm'dan önceki dönemde müttefikleri olan Sa'd b. Muâz'ın kendileri hakkında vereceği hükme razı oldu.
🔸 Bunun üzerine Benî Kurayza topraklarına götürülen Sa'd savaşacak durumdaki erkeklerin öldürülmesi, kadın ve çocukların esir edilmesi ve mallarının Müslümanlar arasında paylaştırılması yönünde karar verdi.
🔍 Ashab-ı Suffe mensubu sahabeler
SA’D’IN ÖLÜMÜ İLE ARŞ TİTREDİ
🔸 Benî Kurayza topraklarından tedavi gördüğü çadıra geri getirilen Sa'd'ın bu sırada yarası açıldı ve bir müddet sonra henüz 37 yaşında iken kan kaybından öldü.
🔸 Cenaze namazını Resûl-i Ekrem kıldırdı ve Cennetü'l Baki'ye defnedildi. Annesi Kebşe'nin onun için söylediği ağıtı duyan Resûlullah ağıtçıların genellikle doğru söylemediğini, fakat Sa'd'ın annesinin söylediklerinin doğru olduğunu belirtti. Hassân b. Sâbit de onun için bir mersiye kaleme aldı.
🔸 Hz. Peygamber'in Sa'd'ın vefatı münasebetiyle arşın titrediğini, cenazesine 70 bin meleğin katıldığını ve onun cennet ehlinden olduğunu belirttiği nakledilmiştir.
🔸 Hadisi rivayet eden Câbir b. Abdullah'a titreyen arşın tabut olduğuna dair söylentiler bulunduğu söylenince titreyen şeyin "Rahmânın arşı" olduğunu ifade etmiştir.
SA’D BİN MUAZ’IN KABRİ NEREDE?
🔸 Sa'd'ın soyu Amr ve Abdullah adlı oğullarıyla devam etmiştir. 9'uncu yüzyılda Medine'de, 13'üncü yüzyılda Dımaşk bölgesinde, neslinden gelenlerin yaşadığı bilinmekte olup hekim, tabiat âlimi, düşünür ve 1291 yılında ölen şair İbnü's-Süveydî bunlardan biridir.
🔸 Eyüp Sabri Paşa, 19'uncu yüzyılın ikinci yarısında Sa'd b. Muâz ve kabri hakkında bilgi verirken Cennetü'l-baki'de Hz. Ali'nin annesi Fâtıma bint Esed'e ait olduğu söylenen türbenin aslında Sa'd b. Muâz'ın türbesi olduğunu ileri sürmüştür.
🔸 1947 tarihli bir Medine haritasında gösterilen, Mesâcid-i Seb'a bölgesinde Ömer b. Hattâb'a ait mescidin güneybatısında Sa'd b. Muâz adına inşa edilmiş mescid son yıllarda yıktırılmıştır.
HADİS KAYNAKLARINDA YALNIZCA BİR RİVAYETİ VAR
🔸 Rivayetin henüz yaygınlaşmadığı erken bir dönemde öldüğü için Sa'd b. Muâz'dan fazla hadis nakledilmemiş, hadis kaynaklarında sadece bir rivayetine yer verilmiştir.
🔸 Velîd el-A'zamî Saʿd b. Muʿâz, İbrâhim Muhammed Abdül'âl eṣ-Ṣaḥâbiyyü'l-celîl Saʿd b. Muʿâz (Kahire 1972), Mahmûd Şelebî Hayâtü Saʿd b. Muʿâz (Beyrut 1408/1988) adıyla birer eser kaleme almış, İbrâhim Azvez, Hükmü Saʿd b. Muʿâz adını verdiği küçük hacimli bir kitapta Benî Kurayza Yahudilerinin ihanetini ve Sa'd'ın onlar hakkında verdiği hükmü hikâye üslûbuyla anlatmıştır.
🔍 Peygamberler Tarihi kategorisi için tıklayın