Arama

Ahmet Hamdi Tanpınar'ın şiir estetiği

Edebiyatımızın çınarı Ahmet Hamdi Tanpınar deyince akla ilk olarak romanları gelse de o, Cumhuriyet devri şiirimize damga vurmuş isimlerdendi. Nitekim ünlü şair, adını ilk kez "Musul Akşamları" şiiriyle duyurdu. Dillere pelesenk olan "Ne içindeyim zamanın" dizeleri ve daha birçoklarıyla estetiğin zirvesine ulaştı. Peki, çok yönlü bir şahsiyet olan Tanpınar'ın sözün en zarif hali şiir hakkındaki görüşleri nelerdi? İşte Tanpınar'ın şiir estetiğine dair detaylar…

  • 10
  • 10
ŞİİRDE MUSİKİ
ŞİİRDE MUSİKİ

Tanpınar şiirin en önemli malzemesi olan dili de çok iyi kullandı. Şair, şiir dilinin müzikalite sağlamasını ve konuşulan dilden ayrı olmasından yanaydı. Dili milletin ve kültürün ta kendisi olarak gören şair, onunla yapılan sanatı da "iç kale" sanatı olarak değerlendirir.

Tanpınar'ın şiir estetiğini oluşturan en önemli unsurlardan bir diğeri musikiydi. Batı musikisi ve klasik musikimiz ile haşır neşir olan Tanpınar, seslerin ahenginde kendisini buluyordu.

Musikî

Bu çılgın uyanış her düşünceden
üst üste ve zalim, bir kader gibi,
bir melek uzanmış siyah geceden
mahur sularında tutuştu gemi.

Şiirde mükemmeli arayan Tanpınar, edebiyatımızda bıraktığı rüya ve musiki yüklü şiirlerle ismini ebediyete yazdırdı.

Ahmet Hamdi Tanpınar'ın satır aralarındaki müzik

Kaynak: İslam Ansiklopedisi, Ahmet Hamdi Tanpınar maddesi
Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler
Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri 2

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN