Bir garip mahkeme "Hamlet tartışmaları"
Tiyatro eserleri arasında önemli bir yeri olan "Hamlet" oyunu ülkemizde çevirilip oynanmasıyla büyük tartışmalara sebep olmuştu. Bunlardan en dikkat çekeni ise mahkemeye taşınan Peyami Safa ve Muhsin Ertuğrul arasında geçen Hamlet tartışmalarıydı. Tiyatro tarihimizde bir eser yüzünden çıkan ve sudaki dalgalar gibi giderek genişleyen bu denli büyük bir tartışma çok az görüldü. Ağır hakaret içeren bu tartışmalar, mahkemeye taşınmasıyla aylarca gazetelerin ilk sayfalarında yer aldı.
Giriş Tarihi: 02.01.2019
12:35
Güncelleme Tarihi: 02.01.2019
14:52
Bunun üzerine Muhsin Ertuğrul Safa'ya şöyle bir cevap yazdı: "1941 modern jurnalinin eleştirileri üzerine hemen rejisör kovulmalı, yerine heyet reisi olarak Peyami Safa, yardımcılığına da Celalettin Ezine geçirilmeli! Onların idaresindeki yönetimde Shakespeare gibi kötü yazarların "Hamlet" gibi berbat eserleri yerine "Cingöz Recai" oynanmalıdır." Bu sözler üzerine tartışma daha da alevlendi.
"ÖNÜNE GELENİ KURT SANAN SİNİRLİ ÇOBAN!"
Muhsin Ertuğrul'un her seferinde küfür gibi cevaplar verdiğini savunan Peyami Safa söyleneni, "Ertuğrul'un üslubu son derece seviyesizdir." yorumuyla karşıladı. Safa şöyle devam eder: "Artık yeter. Bu adam ve onun elinde bu müessese çoktan iflâs etmiştir. Türkiye'de tiyatro ile meşgul insan yalnız o değil, tiyatrodan anlayan insan hiç o değildir. Şehir Tiyatrosuna yolunu gösteren değnek, önüne gelen adamı kurt sanarak üstüne saldıran bu sinirli çobanın titrek ellerinden alınmalı, muaşeret ve kültür seviyesi kifayet derecesinde bulunan bir heyetin eline bırakılmalıdır."
Peyami Safa, yazılarında aslında hem rejisörün, hem de kurumun çoktan çöktüğünü, hatta iflas ettiğini vurgular.
TARTIŞMALARA BAŞKA YAZARLARDA KATILDI
Bu sanat olayına karışanlardan birisi de Halit Fahri Ozansoy'du. Şiir ve tiyatroyla uğraşan, Darülbedayi'de de görevler üstlenen Halit Fahri "Tiyatro Âlemimizdeki Hâdise: Muhsin'e ve Celâleddin Ezine'ye Açık Mektup" başlığı altında her iki yazara da yanlışlıklarını söyleyerek onlara barışmalarını önerir. Çünkü ona göre ikisi de aynı derecede haksızdır. Zira ikisinin de bu "adî dedikodular, tezyifler, tahkîrler" üstünde yapacak ciddî işleri, hizmetleri vardır.
H.Fahri Ozansoy bu iki fikir adamı, o mahkeme kapısından geri dönerlerse daha doğru ve mantıklı hareket etmiş olduğunu söyler. Fikir ve sanat dünyasının böyle bir yüksek davranışa ihtiyacı vardır. İşte bunun için her ikisine de "Haksızlıklarınızı ve çirkin sözlerinizi geri alın ve barışın dostlarım!" der.
ORHAN SEYFİ ORHON'A GÖRE HAMLET
Orhan Seyfi Orhon Hamlet temsilini, Türk tiyatrosu üzerine görüşlerini söylemek için bir vesile sayar. Türk sahnesinin yerli hayatla temasının koptuğundan bahsederek, bizim davalarımızı ortaya koyan eserler bulunmadığını, bu toplumun hiçbir sorunun sahneye çıkmadığını, oyunların bizim hayatımızı aksettirmediğini ileri sürer. Asıl bu konuların sebeplerini düşünmemiz gerektiğini belirtir.
NECİP FAZIL HAMLET'İ NASIL BULDU?
Necip Fazıl Kısakürek, rejisörün eser seçimini onaylamakla birlikte Hamlet rolünün içinin doldurulmasından yanadır. Bu seferki Hamlet'in oynanışını zayıf bulduğunu söyler.