Ramazan'ın divan edebiyatına yansıyan yüzü: Ramazaniye
Din ile hayat arasında kopmaz bir ilişki vardır. Bundan dolayı da hayatın bir aynası olan edebiyatımızda Ramazan ayı ile ilgili yazılan şiirler, ayrı bir tür oluşturdu. Ramazaniye, divan edebiyatında Ramazan ayını konu edinen kasidelerin adıdır. Ramazan ayının gelmesiyle divan şairleri, hürmetlerini şiirle gösterdiği için padişahlara ve yüksek rütbeli kişilere kaside şeklinde şiirler sunardı. Ramazan ayına özel bütün değerler, bu şiirlere yansırdı. Kurulan iftar sofraları, sahura kadar yapılan eğlenceler, teravih namazları, imsak, oruç bu türün olmazsa olmaz konularındandı. Örnek şiirlerle Ramazaniye hakkında merak edilenler...
Giriş Tarihi: 30.04.2020
08:52
Güncelleme Tarihi: 30.04.2020
09:27
Ol mâh-ı mu'azzam ki bu mâh içre şeyâtîn Mü'minler içün beste-i zencîr-girândır
Şeytân ki berî oldı müsilmâna ezadan İdlâl idecek şimdi hemân nev'-i bütândır
Enderunlu Fâzıl
Peygamber Efendimizin hadisinde bu ayda cennet kapılarının açıldığı cehennem kapıları kapandığı ve şeytanlar zincirlere bağlandığı belirtilir. Bu hadis ramazaniyelerde sıkça görülür.
*Şeyâtîn: Şeytanlar İdlâl : Doğru yoldan çıkarma, saptırma, dalâlete düşürme, azdırma Nev : Yeni
Sad şükr gelen mâlı-i şerîf-i Ramazândır Hakk'ın niam ü rahm eti mebzûl-i cihandır Cünd-ı şeh-i gufrân-i İlâhî güzerândır Miftâh-i der-i kenz-i atasıdır İlâhın Zannetme hilâl-i meh-i rûze lemeândır Açıldı yine mısra-i dervâze-i gufran Hak'tan taleb-i mağfirete vakt ü zamandır
Enderunlu Vâsıf
Ramazanın rahmet ve bereket ayıdır. Bu ayın rahmet mevsimi olarak gelmesini Enderunlu Vâsıf anlatır.
*Cünd: Asker Şeh: Şah, padişah Gufrân : Affetme, yargılama, merhamet etme Güzerân : Geçme, geçiş, mürur etme Lemeân : Parlama, parıldama, parlaklık Dervâze : Kale ve şehirlerin, külliyelerin büyük giriş kapısı
Gönderdi Huda çün bize mihman Ramazan
Hoş tutmaga niyyet edelim biz dahi anı.
Zatî
*Mihman : Misafir, konuk
On bir aydır gideli biz de çekerdik hicrân Merhabâ etdi bizimle yine şehr-i ramazan Gelmesi ola mübârek kademinden umarız Toylaya ni'met ile halk-ı cihânı Yezdân Şehr-i İslâm'ı kudûmiyle çü etdi teşrîf Hoş tutarlarsa n'ola hürmet ile pîr ü cüvân Ehl-i dil etse n'ola ismini dilde tesbîh Ki şühûr içre anı kıldı mu'azzez Sübhân Her minâre demidir ola kandîl ile zeyn Bahtiyâ kim verir ol vaz'-ı hüsün âleme şân
Bahti (I. Ahmet)
Senede bir ay Müslümanların misafiri olan ramazanın hoş karşılanması, hoş tutulması ve hoş bir şekilde uğurlanması ramazanla ilgili şiirlerde sıkça ifade edilir.
Kadem : Ayak, adım Kudûm : Uzak bir yerden, uzun bir yoldan gelme, bir yere ayak basma Cüvân : Civan Mu'azzez : Hürmete lâyık, büyüklük, yücelik, izzet ve şeref sâhibi Zeyn : Süs, bezek
Sultan Ahmed Han ramazan için şu kasideyi yazmıştır:
Merhabâ merhabâ meh-i Ramazân Merhabâ halka rahmet-i Rahmân Merhabâ verdi âleme ziynet Merhabâ ey müzeyyen-i devrân Gülşen-i mahfel içre medhin okur Merhabâ deyü cümle hoş elhân Rahmet oldu Muhammed ümmetine Merhabâ ey refîk-i ehl-i cihân Edeli Bahtî vasfını teşbih Eyleyüpdür ana 'atâ Sübhan
Bahti (I. Ahmet)
Müzeyyen-i devrân: Dünyanın süsü Elhân: Nağmeler, ezgiler, melodiler Mahfel: Konuşup görüşmek, çeşitli konularda fikir alış verişinde bulunmak gibi amaçlar için bir araya gelinen yer, toplantı yeri