Arama

Şiir sözlüğü

Şiir sözün en güzel hali, duyguların estetik olarak dışarı yansımasıdır. Bir hakikat aracı olan şiir, kendi içerisinde bir tekniğe ve literatüre sahiptir. Sizler için şiir içinde önemli anlamları bulunan kavramları bir araya getirerek bir Şiir sözlüğü hazırladık. Şiir nedir? Şair kimdir? Şiirin unsurları nelerdir? Nazım biçimleri, İslam öncesi Türk Edebiyatı, İslami Türk Edebiyatı, Türk Edebiyatı…

  • 14
  • 20
🔶 Nazım Birimi
🔶 Nazım Birimi

Bent

↪ İki satırın üstünde yazılan ve anlam bütünlüğü olan birime ise bent denir.

"Düştükçe vurulmuş gibi yer yer
Kızgın kokusundan kelebekler
Gönlüm ona pervane kesildi"

Ahmet Haşim

Dörtlük

↪ Dört satırın alt alta gelmesiyle oluşan nazım birimi, Türk edebiyatında en çok kullanılan birimlerdendir.

"Sensin gökten gelen oklara hedef;
Oyası ateşle işlenen gergef.
Çekme üç beş günlük dünyaya esef
Dayan kalbim üç beş nefes kadarcık!"

Necip Fazıl Kısakürek


(x) 🔍 Bilgi Notu:
Nazım birimi kullanımı zamanla değişir. Divan edebiyatında beyit öne çıkarken Tanzimat ile beraber bentler daha belirgin olan nazım birimi olmuşlardır.

Türk şiirinde su imgesi

  • 15
  • 20
🔶 Vezin
🔶 Vezin

📌 Ölçü anlamına gelen vezin, şiir içerisinde bulunan önemli bir denge unsurudur. Türk Şiir tarihi boyunca 19. yüzyıla kadar sadece aruz ve hece ölçüleri kullanılmıştır. Tanzimat Fermanı ile başlayan tercüme hareketleri esnasında serbest şiir edebiyatımıza girmiştir. Serbest şiir bir vezin kabul etmeden yazılır. Böylece aruz ve hece ölçüsü edebi hayatımızdan yavaş yavaş çıkmıştır.

📌 Hece ölçüsü, hece sayılarının denkliğine dayanır. Daha çok Halk edebiyatında kullanılan bu ölçü yedi, sekiz, on bir ve on dörtlü kalıplar halinde yazılır.

"Söylenmemiş bir masal / gibi Anadolu'muz"

Faruk Nafiz Çamlıbel

Yahya Kemal'in şiirlerinde İstanbul

  • 16
  • 20
🔶 Vezin
🔶 Vezin

📌 Aruz ölçüsü divan edebiyatının vazgeçilmez vezin türü olmuştur. Mısraların uzunluk ve kısalık ölçülerine dayanan aruz yüzyıllar boyunca şairlerin yuvası ve ilham kaynağıdır.

"Fakr kûyun devlet-i dehre Hayâlî vermedi
Böyle kullanmak gerek âlemde istiğnâ yüzün"

Hayâlî

(x) 🔍 Bilgi Notu:
Arzu ve hece artık kullanılan ölçüler değildir. Aruz ile şiir yazan kalmadığı gibi hece ile yazan şairlerin sayısı da pek azdır.

Ali Emîrî Efendi Divanından Alıntılar

  • 17
  • 20
🔶 Kafiye
🔶 Kafiye

📌 Ses benzerliği olarak tarif edebileceğimiz kafiye, mısra sonlarında tekrarlanan sözcükler arasında aranır. Eski edebiyatın olmazsa olmazlarından olan kafiye diğer adıyla uyak serbest vezinle beraber terk edilmiştir.

"Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç
Bu son fasıldır, ey ömrüm, nasıl geçersen geç"

Yahya Kemal Beyatlı

📌 Yahya Kemal'in şiirinden alınan örnekte iki farklı anlama gelen "geç" kelimesi birbirine kafiyelidir. Bu da şiirdeki ahengi kuvvetlendirerek sese ve kulağa hitap eder.

Kafiye çeşitleri

➡ Yarım kafiye

➡ Tam kafiye

➡ Zengin kafiye

➡ Tunç kafiye

➡ Cinaslı kafiye

Kafiye şemaları

➡ Düz kafiye

➡ Çapraz kafiye

➡ Sarma kafiye

Yahya Kemal'in en sevilen 10 şiiri

  • 18
  • 20
🔶 Redif
🔶 Redif

📌Mısra sonlarında kafiyeden gelen eklere redif denir. Aynı amaçla kullanılan kelimler olan redifi kafiyeden bu özelliği ayırır. Redifler bir ek olarak geldiği gibi kelime olarak da gelebilir.

"Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner aşarım.
Yırtarım dağları, enginlere sığmam, taşarım."

Mehmet Akif Ersoy

📌 İstiklal Marşı içinde bulunan bu mısralarda "rım" eki, ek halinde gelmiş bir rediftir.

(x) 🔍 Bilgi Notu:
Türk ve İran şiirinde önemli bir yere sahip olan Redif, Arap şiirinde çok nadir görülür.

Mehmet Akif'i daha iyi tanımamızı sağlayacak anılar

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN