Dijital Çocuk'tan alıntılar
Zamanın değişmesi ve imkanların ilerlemesinin yansımaları en çok çocuklar üzerinde gözleniyor. Yakın geçmişte eve girmeyen çocuklar artık evden çıkmak istemiyor. Çocuklarda ekran bağımlılığı maalesef korkutucu boyutlarda. Kemal Sayar ve Sezin Benli'nin kaleme aldıkları Dijital Çocuk bu açıdan ailelerin nasıl davranması gerektiğini izah ediyor. Bu hususta adeta bir el kitabı olan Dijital Çocuk'tan altı çizili cümleler alıntıladık.
Giriş Tarihi: 20.08.2023
11:38
Güncelleme Tarihi: 20.08.2023
11:44
🔹
Bilgisayar oyunları beynin haz alma bölgesini uyardığı için uyuşturucu ve alkolün etkilerinin bir benzerini üretmektedir. Beynin bilgisayar oyunlarından etkilenen bölgeleri arasında singulat girus(motivasyonla ilgili alan) ve prefontal kortex (özdenetim, problem çözme alanı)bulunur. Teknolojinin beyni nasıl etkilediğini gösteren çalışmalar, teknoloji kullanımının yakın zamanda bir davranışsal bağımlılık kategorisine girebileceğini göstermektedir.
Sayfa: 50
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹
Bağımlılıklar, kişilerin stres ve kaygı yaratan durumlardan kaçınmak için giriştiği davranışlardır. İnsanlar zaman zaman bu tip zor duygularla baş etmek yerine kısa yoldan bu duyguları ertelemek, azaltmak veya hiç hissetmemek için uzun vadede sorun yaratabileceğini bildiği anlık kaçış yollarına başvururlar. İnterneti sosyal medya ve bilgisayar bağımlılığı da kişinin normalde baş etmekte güçlük yaşadığı zor durumları h9zla olumlu duygulara çevirebilecek ve olumsuz duyguları unutturabilecek güçtedir.
Sayfa: 51
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹
Bilgisayar ve internet bağımlılığındaki belirtiler madde bağımlılığındaki kadar şiddetli değilse de çocuğun huzursuz, sinirli, sıkkın, üzgün, mutsuz, depresif, keyifsiz ya da iştahsız olduğu gözlemlenebilir. Yoksunluk belirtileri olarak karşımıza çıkan bu agresif tablo hem çocuğun birincil haz kaynağından uzaklaşması nedeniyle hem de sorunlu kullanımının altında yatan olumsuz duyguların su yüzüne çıkması sebebiyle meydana gelmiş olabilir.
Sayfa: 53
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹
Sosyal endişe, sorunlu dijital teknoloji kullanımıyla sonuçlanabilecek bir risk etkenidir. Yüz yüze iletişimden korkan ergenler yüzlerini sosyal medya ve internete dönebilir, kendilerini çevrimiçinde daha rahat ifade edebilirler.
Sayfa: 57
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹
Nasıl bazı insanlar problemleriyle baş etmek için fazla yemek yiyip fazla alkol alabiliyorsa, çocuk da bilgisayar oyununu kendi kendini uyuşturmak ve kendini tedavi etmeye çalışmak için kullanabilir. Bu durumda odaklanılması gereken alan oyun bağımlılığı değil çocuğun depresyonudur. Zaten depresyonla baş edildiği zaman bağımlı davranış kalıbı kendiliğinden düzelecektir.
Sayfa: 57
Kemal Sayar - Sezin Benli