Biz’den Ben’e: Kişisel gelişim
Müslümanlık, insanların bir arada bulunarak ibadet ettikleri, istişare yaparak karar aldıkları toplumsal bir dayanışma anlayışına sahiptir. Müslüman ahlakında bir kişiyi incitmek yerine kişinin kendi menfaatinden vazgeçmesi esastır. Modern yüzyılın en büyük yalanlarından biri olan ve hayatımızın her yerinde duyduğumuz, gördüğümüz "kişisel gelişim" ise insanlığı "Biz'den Ben'e" götürme anlayışıdır. Asıl olanın biz değil de ben olduğunu söyleyen bu anlayış, kişiye faydadan ziyade zarar vermektedir.
Giriş Tarihi: 29.08.2021
15:17
Güncelleme Tarihi: 22.08.2023
10:19
Sesli dinlemek için tıklayınız.
📌 Kişisel gelişim kitaplarının adının zikredilmesinden yüzlerce sene evvel Müslümanlar, insanlığa nasihatnameler yazarak onları uyarmış, toplumsal ve bireysel hususlara dikkat çekerek bir topluluk içerisinde olmanın önemini vurgulamıştır. Kültürümüzde var olan nasihatnameler, kişiyi öne çıkaran yahut kişi odaklı eserler değil aksine toplumsal meselelerle alakadar, toplumsal ıslahı amaçlayan kitaplardır. Meşhur nasihatnamelerden bazıları;
↪ 📕 "Mesnevi ": Mevlana Celaleddin Rumi'nin beyitler halinde yazdığı meşhur eseridir. Kitap etkileri hala hissedilen, İslam kültürünün en önemli eserlerinden biridir. Birçok hususa değinen eser en nihayetinde önümüze bir nasihatname olarak çıkar. Yapılması gerekenlere yönlendiren uzak durulması gerekenlerden uzak tutmaya yönelik olan eserde Mevlana okuyucularına nasihat ederek insanlara İslam'ın güzelliklerini anlatmıştır.
"Beni kamışlıktan kopardılar feryatlarım erkek ve kadın herkesi ağlattı. Her kim aslından ayrı ve uzak düşerse hep vuslat zamanının izinde olur."
(x) Mevlana Celaleddin Rumi kimdir? (x) 1207-1273 yılları arasında Anadolu'da yaşamış büyük bir âlim, evliya, şairdir. Mevleviyye tarikatının kurucusudur.
↪ 📕 "Gülistan ve Bostan ": Sadi Şirazi'nin manzum ve mensur olarak kaleme aldığı iki eser tüm dünyaca tanınmaktadır. İki eserde de hikâyeler yoluyla topluma nasihat verilmiştir. Zamanla şöhret bulan eserler tüm İslam âleminde okunur hale gelmiştir.
"Sokakta giderken birisi bir evden dikkatsizlikle Bayezid'in başına bir leğen kül döktü. Bayezid'in sarığı, san küle bulaşmış olduğu hâlde, elini yüzüne sürerek, Cenabı Hakka şükretti ve nefsine hitap ile: «Ey nefis! Ben ateşe layığım. Başıma kül döküldü diye kızar mıyım?» dedi. Büyükler kendilerine bakmazlar. Kim ki kendisini görürse, Cenabı Hakkı görmeği ondan beklemeyin. Büyüklük kendisine pâye vermek, yüksekten atıp tutmak değildir. Büyüklük, kuru dâva ile tekebbür ile olmaz. Tevazu senin dereceni yükseltir; kibir ise seni yere çalar, alçaltır. Sert huylu, kibirli kimse boynu üstüne düşer. Yücelik istersen yücelik arama."
(x) Sadi Şirazi kimdir? (x) 13. asırda yaşamış düşünür ve şair. İslam coğrafyasını gezerek on yaşında çıktığı Şiraz'a kırk sene sonra dönerek eserlerini yazmıştır.
↪ 📕 "Kutadgu Bilig " Yusuf Has Hacib'in klasik eseridir. Öğüt vermek maksadıyla yazıldığı için nasihatname olarak kabul edilir. Mesnevi olarak kaleme alınan eser, mutlu olma bilgisi anlamına gelir. Eserde olaylar dört karakter üzerinden, hikâye edilerek anlatılır. "baka kör kitâbnı bu térgen kişi hünerlığ er ermiş kişiler başı bu törlüg fazâyil ukuşlar bile ârâste ol ermiş yorımış küle"
(x) Yusuf Has Hacib kimdir? (x) Balasagunlu Yusuf olarak bilinir. Kaynaklarda hakkında yeterli bilgi yoktur. Kutadgu Bilig'i yazdıktan sonra baş teşrifatçı manasına gelen "Has Hacib" olmuştur.
↪ 📕 "Hayriyye ": Nabi tarafından 18.asırda mesnevi olarak yazılan, çok bilinen nasihatnamedir. Nabi kitapta, devletin aksayan yönlerini, toplumsal yapıyı eleştirerek gençlere nasihat eder. Türk edebiyatındaki en meşhur nasihatname olarak bilinen eser 712 beyitten müteşekkildir. "Dâhili ehl-i hidâyetdür hep Hârici ehl-i gavâyetdür hep Farzdur itme sakın fevt-i salât İktidârun var ise hacc ü zekât"
(x) Nabi kimdir? (x) Urfalıdır, 17. yüzyılın önde gelen divan şairidir. (x) "Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Hudâ'dır bu Nazargâh-ı İlâhî'dir Makâm-ı Mustafâ'dır bu" olarak bilinen meşhur naatın sahibidir.
Batı felsefesi son beş asırdır böl, parçala, yönet yahut yok et mantalitesi ile Müslüman ve diğer toplulukları şekillendirmeye çalışıyor. Bunu yapabilmek için de aklına gelen her yolu denemekten geri kalmıyor.
Kişisel gelişim adı altında bir gün Budistleri ön plana çıkaran bu zihniyet başka bir gün terörist olarak adlandırılan Müslüman grupları aynı vitrine çıkarıyor. Hümanizmin ön planda olduğu bu vitrinde herkesin önemli olduğu, tek engelin zihnimiz olduğu zihinlere işlenirken sadece anlık hazlar önemseniyor. Ayrıca kişisel gelişim kitapları, videoları vs üzerinden yılda 15 milyar dolardan fazla bir rakam birilerinin cebine geçiyor.
En mükemmel sistem olan İslamiyet toplumsal bütünleşmeyi sağlayan bireyi hedefleyerek tüm bu yanlış düşüncelere ket vurduğu için bilhassa Batılılar tarafından hedef alınıyor. Resul-i Ekrem Efendimiz'in (SAV) "Kendisi için istediğini Müslüman kardeşi için istemeyen iman etmiş olamaz. " (Müslim, İman, 71) hadisi bir Müslümanın bireysellik üzerine olan tavrını belirliyor. Bizler toplumsal varlığımızla kaim olan bir ümmetiz.
(x) Efendimiz'in (SAV) hadis-i şeriflerini Riyazü's Salihin'den okumak için tıklayın