Arama

İcradan hacizli mal almak caiz midir? Merak edilen dini sorular...

İslam, insanların bütün hayatını kapsar. Bundan dolayı da Müslümanların günlük hayatta kendisine gerekli olan dini bilgileri öğrenmesi farzdır. Peki, icradan hacizli mal almak caiz midir? Ticarette kâr haddi var mıdır? Katılım hesabı caiz midir? Kur'an'a el basarak yemin etmek caiz mi? Nazar için okunan dualar nelerdir? Abdest alırken belli duaları okumak şart mıdır?

  • 11
  • 15

AYET-EL KÜRSİ OKUNUŞU

Bismillahirrahmanirrahim
﴾255﴿ Allâhü lâ ilâhe illâ hüvel hayyül kayyûm, lâ te'huzühu sinetün velâ nevm, lehu mâ fissemâvâti ve ma fil'ard, men zellezi yeşfeu indehu illâ bi'iznih, ya'lemü mâ beyne eydiyhim vemâ halfehüm, velâ yü-hîtûne bi'şey'in min ilmihî illâ bima şâe vesia kürsiyyü hüssemâvâti vel'ard, velâ yeûdühû hıfzuhümâ ve hüvel aliyyül azim.

MEALİ: Rahmân ve Rahîm olan Allah'ın adıyla
﴾255﴿ Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, diridir, her şeyin varlığı O'na bağlı ve dayalıdır. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.

KALEM SURESİ 51-52. AYETLERİN OKUNUŞU

﴾51﴿ Ve in yekadulleziyne keferu leyuzlikuneke biebsarihim lemma semi'uzzikre ve yekulune innehu lemecnunun. ﴾52﴿ Ve ma huve illa zikrun lil'alemiyne.

MEALİ: ﴾51﴿ Şüphesiz inkâr edenler Zikr'i (Kur'-an'ı) duydukları zaman neredeyse seni gözleriyle devirecekler. (Senin için,) "Hiç şüphe yok o bir delidir" diyorlar. ﴾52﴿ Hâlbuki o (Kur'an), âlemler için ancak bir öğüttür.

  • 12
  • 15

❗ Nazardan korunmak için boncuk asmak gibi uygulamalar batıldır, uygun değildir.

➡ Ebu Hüreyre (ra) anlatıyor: "Resûlullah (sav) buyurdular ki: "Her kim akşam olunca Ha-mim el-Mü'min süresini baştan, 3'üncü (ayet dâhil) ayetine kadar ve Ayete'l-Kürsi'yi okuyacak olursa bu iki Kur'an kıraati sayesinde sabaha kadar muhafaza olunur. Kim de aynı şeyleri sabahleyin okursa onlar sayesinde akşama kadar muhafaza edilirler."

  • 13
  • 15
Kur'an'a el basarak yemin etmek caiz mi?
Kur’an’a el basarak yemin etmek caiz mi?

🔸Yemin, bir insanın bir konudaki sözünü ya da kararını daha da pekiştirmek için Allah'ı şahit tutarak o iddiada ya da inkarda bulunmaktır. Sözlükte "kuvvet, sağ el" gibi anlamlara gelen yemin, dinî bir kavram olarak bir kimsenin Allah'ın ismini veya bir sıfatını zikrederek sözünü kuvvetlendirmesi demektir. Mesela "Vallahi (Allah'a yemin ederim ki) şu işi yapmam", "Billahi (Allah'a yemin ederim ki) şu yere gitmeyeceğim" şeklindeki beyanlar böyledir.

🔸 Yemin etmek aslında mubah bir davranış olmakla birlikte, gereksiz yere yemin etmek ve onu alışkanlık hâline getirmek doğru değildir.

🔸 Yerine getirilmesi mümkün ve mubah olan bir şeyi, ileride yapacağına veya yapmayacağına yemin eden kişi, bu yeminini yerine getirmelidir (İbn Âbidîn, Reddü'l-muhtâr, V, 470-471).

🔸 Kur'an-ı Kerim'de, verilen sözün yerine getirilmesi hakkında "Yeminlerinizi koruyunuz (yerine getiriniz)" (Mâide, 5/89),"Allah adına yaptığınız ahitleri yerine getirin. Allah'ı kefil tutarak kuvvetlendirdikten sonra yeminlerinizi bozmayın. Şüphesiz ki Allah, yaptıklarınızı bilir." (Nahl, 16/91) buyurulur.

Nahl suresi 91. ayetin tefsiri ve meali

  • 14
  • 15

🔸Kur'an-ı Kerim ile yemin etmek caizdir ve bu yemin sayılır. Allah'ın celaline yemin etmek gibidir.

🔸 Dinimize göre üç çeşit yemin vardır. İlki, eskiye yönelik ve yalan yere yapılan yemindir ki bu en büyük günahlardandır. Bu yeminden kurtuluşun çaresi, sadece tövbe istiğfar etmektir.

🔸 İkincisi, geçmişe yönelik olarak fakat yanlışlıkla ve hatayla yapılan yemindir. Bunun günahı yoktur. Çünkü insanın kasti yoktur.

🔸 Üçüncü yemin türü ise, ileriye yönelik olarak yapılandır. Bir kimse ileriye yönelik yemin etmişse söz konusu olan şey, dinimizin haram kıldığı bir durumu ihtiva ediyorsa, terk etmelidir. Eğer dinimizin emrettiği bir şeyi yapmamaya yönelikse oruç tutmamak gibi yemini bozarak kefaret ödeyecektir. Fakat bir kimse yapıp yapmamak konusunda serbest yani mubah olduğu bir alanda yemin ediyorsa doğrusu gereğinin yerine getirilmesidir.

➡ Bir kimse ileriye dönük yeminini bozarsa, kefaret icap eder. Kefaret ödenirken ise Kur'an-ı Kerim'de geçen ifadelerde köle azat etmek birinci sırada yer alır. İkinci sırada ise on fakire birer fitre miktarı para vermek veya on fakiri yedirip giydirmek, buna gücü yetmezse üç gün peş peşe oruç tutmaktır.

Günümüzde köle azadı mümkün olmadığından birinci derecede kişinin maddi gücü yerindeyse yemini bozduysa on fakiri ya sabah-akşam doyuracak ya onları giydirecek ya da her bir gün için fitre miktarı para vermelidir. Eğer maddi gücü yerinde değilse yeminini bozan kişi üç gün peş peşe oruç tutmalıdır.

  • 15
  • 15
Abdest alırken belli duaları okumak şart mıdır?
Abdest alırken belli duaları okumak şart mıdır?

Bazı kaynaklarda abdest alırken her organın yıkanması sırasında ayrı ayrı okunacak dualara yer verilir. Fakat sahih rivayetlere göre Hz. Peygamber (sav), abdest alırken özel bir dua yapmamıştır. Dolayısıyla güzel anlamlar içeriyor olsa da abdest sırasında bu duaların okunması şart değildir. Bununla birlikte okumasında da bir sakınca yoktur.

Sahih rivayetlere göre Hz. Peygamber (sav) abdestin bitiminde, "Ben şahitlik ederim ki, Allah'tan başka ilah yoktur. Yine şahitlik ederim ki Muhammed O'nun kulu ve elçisidir. Allah'ım! Beni tövbe edenlerden ve temizlenenlerden eyle." duasını okuyan kimse için Cennet'in sekiz kapısının açılacağını ve dilediği kapıdan içeri girmesine izin verileceğini müjdelemiştir.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN