İslam mimarisinin tacı camilerin bölümleri
İslam aleminin nişaneleri, birlik ve beraberliğin sembolü camilerimiz… Herkesin üzerindeki makam ve unvanı bırakıp abd olarak Rabbine kulluk ettiği, kardeşliğin ve sevginin hasıl olduğu kubbesi altında manevi şifayı bulduğu mabedlerimiz… Eşiğinden herkesin geçtiği, İslam aleminin en güzel meskeni olan camilerimiz, ilk inşa edildiği günden bu yana çeşitli formlar kazandı ve günümüzdeki halini aldı. Maneviyatın ve estetik zevkin doruklarını yaşatan mabedlerimizinbu gelişimine beraber tanık olalım…
Giriş Tarihi: 18.08.2023
13:05
Güncelleme Tarihi: 18.08.2023
17:38
MİNBER
➡ Genellikle mihrabın sağında yer alan minber, imamların veya hatiplerin Cuma ve Bayram namazlarında hutbe vermek için çıktıkları yüksek yere denir. Arapça "yükselme,yükseltme" anlamındaki "nebr" kökünden türer ve "kademe kademe yükselerek çıkılan yer" anlamına gelir. Ayrıca camilerde hatibin hutbe verirken daha iyi görülmesi ve sesini daha iyi duyurması için çıktığı basamaklı yapı; kürsü, koltuk, taht veya platform anlamına da gelir. Önemli Müslüman şair ve hatiplerden olan Hassân b. Sâbit'in (RA) müşrikleri hicvetmek için Mescid-i Nebevî'de geçici olarak kurulan kürsüye de minber denilmiştir.
➡ Kaynaklara göre ilk zamanlar Peygamber Efendimiz (SAV) bir hurma kütüğüne dayanarak konuşurken hicretin 8. yılında iki basamak ve bir oturma yeri şeklinde bir minber kullanır. Vefatından sonra Hz. Ebubekir (RA), Hz. Ömer (RA) ve Hz. Osman (RA) Peygamber Efendimiz'e (SAV) saygıdan minberin birinci basamağında hutbe vermişlerdir.
(Abdülhay el-Kettânî, I, 150)
KÜRSÜ
➡ Cami kürsüsü cuma günleri camide vaaz veren görevlilerin çıktığı daha çok ahşaptan olan hareketli veya sabit bir şekilde caminin taşıyıcı ayağına sabit olan kısma denir.
➡ İslâm sanat tarihinde bilinen en eski kürsü, Fâtımîler döneminden dir. Kürsülerin alt kısmına "kürsü ayağı", gövdesine "kürsü bedeni/gövdesi" veya "kürsü taşı" denir.
➡ Oturulan kısmı korkuluk ile çevrilir ve önünde konuşmacının kitap veya notlarını koyması için bir rahle bulunur. Özellikle Osmanlı dönemindeki Selatin camilerde bulunan kürsüler mermer ve ahşaptan o lmak üzere en güzel örnekleri teşkil etmektedir.
MAHFİL
➡ Camilerde yer alan bir başka kısım da halifelerin , hükümdarların ve onların hizmetinde olan yüksek rütbeli devlet adamlarının namaz kılmaları için inşa edilen mahfillerdir . Genelde yüksek mermer veya ahşap sütünlar üzerine etrafı taş veya oyma ahşapla çevrilen mahfil Arapçada "hafele" kökünden gelmekte olup ismi mekan kuralına tabi olup toplanma yeri anlamına gelir. Halife veya devlet adamları için özel olan bu kısımlar maksûre olarak da adlandırılmıştır.
➡ Halife Hz. Ömer'in (RA) camide şehit edilmesi üzerine halife ve din adamlarının hayatını güvenlik altına almak için başlatılan uygulama ilk defa Halife Hz. Osman'ın (RA) Mescid-i Nebevî'de zemini yükseltilmiş ve çevresi kuşatılmış bir yerde namaz kılmasıyla başlar. Dört halife döneminin bitmesi ve Emevîler'in devlet yönetiminde saltanatı hilâfetle birleştirmeleriyle bu gelenek iyice güçlenir. Emevîler'in ardından İslâm dünyasında hâkimiyet kuran diğer hânedanlar tarafından da devam ettirilmiştir.
İSLAM MİMARİSİNİN HALİFELERİ PAYİDAR KILAN MEKANI: MAKSURE
➡ Anadolu'daki ilk mahfil örneği Divriği Kale Camii 'nde yüksekçe ve ahşaptan yapılmıştır. Selçuklu Devleti'nin zayıflaması ve dağılmasıyla birlikte bünyesinde bulunan beyliklerde yapılan camilerde de mahfil örnekleri günümüze ulaşmıştır. Bunlardan en bilineni Beyşehir'deki Eşrefoğlu Camii'ndeki ahşaptan olan merdivenle çıkılan mahfildir.
➡ Osmanlı mimarisinde "hünkâr mahfili" veya "mahfil-i hümâyûn" o larak geçen bu birim padişahların Cuma, bayram ve kandil gecelerindeki namazlarını kılmak için kullanılır. Padişahların bulundukları şehirdeki selâtin camilerinden birinde ibadetini eda etmesi söz konusu olduğundan özellikle de İstanbul ve Edirne'deki camilerde görülen mahfiller, İslam mimarisin en güzel örneklerini teşkil eder. Osmanlı İmparatorluğu'na ait camilerden en eski hünkar mahfiline sahip olan Bursa'da Çelebi Sultan Mehmed'in yaptırıdığı Yeşil Cami'dir
➡ Yoğun çini desenleri ile süslenen Yeşil Cami hünkâr mahfilind en sonra elimize ulaşan en eski hünkar mahfili ise II. Beyazıt dönemine ait Edirne'deki Beyazıt Camii hünkar mahfilidir. Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul'da hünkar mahfilleri ortadan kalkar ve o dönemden sonra tekrar Türk-İslam mimarisinde yer alır.
➡ Osmanlı dönemi camilere eklenen hünkar mahfilleri zamanla belli bir şekil alır buna göre inşa edilen mahfiller istinasız yüksek bir konumda olup çoğunlukla mihrabın sağında veya solunda yer alır. Ayrıca sütunlar üzerine oturtulan lentonlarla veya kemerlerle taşınıp dönemin estetik zevkine göre korkulularla kuşatılır.
➡ Klasik üslûba sahip camilerin mahfillerinde mukarnaslı başlıklar, sivri kemerler, korkuluklarda çoğunlukla geometrik bazen de rûmîli geçmeler kullanılsa da Osmanlı barok sanat üslûbunu yansıtan camilerin mahfillerinde ise kıvrımlı hatlar tercih edilmiştir.
BEYŞEHİR EŞREFOĞLU CAMİİ HAKKINDA 10 BİLGİ