Arama

Kiliseye dönüştürülen camiler

Yalnızca İslam aleminde değil, tarih boyunca farklı dinlere mensup devletler de bir bölgeyi ele geçirdiklerinde ilk olarak büyük mabetleri dönüştürmekle işe başladı. Üstelik, mimari dönüşümü Osmanlı'daki gibi "zarar vermekten korkan" bir hassasiyetle değil tanınmayacak hale getirerek yaptılar. Peki, Endülüs'ten günümüze kiliseye dönüştürülen camiler hangileriydi?

  • 13
  • 17
II. ABDÜLHAMİD CAMİYE DOKUNULMAMASI KONUSUNDA UYARDI
II. ABDÜLHAMİD CAMİYE DOKUNULMAMASI KONUSUNDA UYARDI

Bulgaristan'ın Osmanlı Devleti'nden ayrılması ve Sofya'nın Türk idaresinden 1878'de çıkmasının ardından Mehmed Paşa Camii Bulgarlar tarafından bir süre depo ve cephanelik olarak kullanıldı. Bu yüzden halk arasında buraya Kara Cami denildiği ileri sürülürse de bazılarına göre bu ad yapısında kullanılan taşların rengi sebebiyleydi.

Sultan II. Abdülhamid'in camiye dokunulmaması hususundaki uyarısına rağmen Bulgarlarca 1901'de dış mimarisi tamamen değiştirildi. Cami âdeta bir kılıf içine alınmak suretiyle yeni bir biçime sokuldu, "Sveti Sedmočislenitsi" adıyla bütün azizlere ithaf edilen bir kiliseye çevrildi. 27 Temmuz 1903'te kullanıma açıldı.

  • 14
  • 17

Kiliseye çevrilirken son cemaat yeri de yıktırılan caminin etrafındaki külliyeye ait diğer binalar ise 1878'den sonra ortadan kaldırıldı. Yalnız külliyenin medresesi 1928'de yıktırılıncaya kadar hapishane olarak kullanıldı. Mimar Sinan'ın Bulgaristan'daki tek camisi olan Bosnalı Mehmed Paşa Camii, bugün şehrin kalabalık bir semtinde iki ana cadde arasında bulunmaktadır.

  • 15
  • 17
MUSTAFA PAŞA CAMİİ
MUSTAFA PAŞA CAMİİ

160 yıllık Osmanlı hakimiyetinde bugünkü Macaristan sınırları içerisinde yer alan Budin'de birçok cami, medrese, mescit, tekke-türbe, kaplıca gibi eserler inşa edildi. Budin'deki 72 camiden yalnızca Toygun Paşa Camii ile Mustafa Paşa Camileri kilise olarak günümüze ulaştı.

Makbul Mustafa Paşa, 1578'de Budin'in Tabakhane bölgesine Mimar Sinan'a bir camii inşa ettirdi. Evliya Çelebi, caminin kalabalık bir cemaate sahip, uzun minareli ve kurşun kaplı olduğunu bildirmekteydi. Mustafa Paşa Mimar Sinan'ın Macaristan'daki tek eseri olma özelliğini de taşıyordu.

Mimar Sinan eseri 5 külliye

  • 16
  • 17
UĞRUNA ŞİİRLER YAZILDI
UĞRUNA ŞİİRLER YAZILDI

Budin'in elden çıkmasından sonra, Osmanlı hakimiyetindeki diğer Macar toprakları da bir bir Avusturya'nın işgaline uğradı. Macaristan'ın merkezinin kaybı, Osmanlılar için son derece acı bir duygu idi ve şairler Budin'i konu alan destanlar kaleme aldılar.

İşte, bu destanlardan biri şöyledir:

"Ötme bülbül ötme, yaz bahar oldu
Bülbülün figanı bağrımı deldi
Gül alıp satmanın zamanı geldi
Aldı Nemçe bizim nazlı Budin'i.
Çeşmelerden abdest alınmaz oldu
Camilerde namaz kılınmaz oldu
Mamur olan yerler hep harap oldu
Aldı Nemçe bizim Nazlı Budin'i
Kıble tarafından üç top atıldı
Perşembe günüydü güneş tutuldu
Cuma günü idi Budin alındı
Aldı Nemçe bizim nazlı Budin'i'

  • 17
  • 17
AZİZ KATALİN KİLİSESİ'NE DÖNÜŞTÜRÜLDÜ
AZİZ KATALİN KİLİSESİ’NE DÖNÜŞTÜRÜLDÜ

Cami şehirdeki Osmanlı hakimiyetinin ardından Toygun Paşa Cami gibi kiliseye çevrildi. Eski camiden iz kalmayan kilisenin giriş kapısı kıble yönündedir. Bu da cami olduğunun en büyük kanıtıdır. Eser günümüzde ise Aziz Katalin Kilisesi olarak kullanılmaktadır.

Kaynaklar: Anadolu Ajansı - "18 ülkede 329 Türk mimari eserini kiliseye çevirdiler"
Fatma Yıldız - Kilise ve Sinagoga Dönüştürülen Endülüs-İslam Dönemi Camilerinin
Geç Ortaçağ Hıristiyan Kent Yapılaşmasına Etkileri
Mehmet Emin Yılmaz – Budin'de Mimar Sinan'ın kiliseye çevrilen eseri Mustafa Paşa Camii
İslam Ansiklopedisi – Bosnalı Mehmed Paşa Camii

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN