Arama

Müslümanların kıblesi ne zaman değişti?

Kıble, başta namaz olmak üzere bazı ibadet ve davranışlarda yönelinen tarafa denir. Hz. İbrahim'den bu yana kıblenin Kâbe olduğu, hanif dinin mensuplarının Kâbe'ye yönelerek ibadet ettikleri bilinir. İslam'ın ilk yıllarından Hicret'ten sonrasına dek namazlar, Kudüs'te bulunan Mescid-i Aksa yönüne doğru kılınmış, daha sonra Allah'ın tebliği ile Müslümanların kıblesi Mekke'de bulunan Kâbe'ye çevrilmiştir. Peygamber Efendimiz hadis-i şerifinde kıblenin önemini şu sözle vurgulamıştır: "Sizden biri kıbleye yöneldiği zaman Allah'a yönelmiş olur."

  • 10
  • 15
HİCRET’İN ARDINDAN KISA BİR SÜRE KIBLE KUDÜS YÖNÜYDÜ
HİCRET’İN ARDINDAN KISA BİR SÜRE KIBLE KUDÜS YÖNÜYDÜ

Mekke dönemiyle ilgili rivayetlerin farklılığına karşılık hicretten sonra belli bir süre Kudüs'ün kıble olduğu hususunda görüş birliği vardır.

Peygamber Efendimiz, Medine'ye geldiğinde Tevrat'ta kendisi hakkında bilgi sahibi olan Yahudilerin çoğunlukta bulunduğunu görünce onlarla iyi ilişkiler kurup kendisine tâbi olmalarını umarak namazda yine kutsal bir mabedin (Mescid-i Aksâ) yer aldığı Kudüs'e yöneldi.

  • 11
  • 15
KIBLE NEDEN KUDÜS YÖNÜYDÜ?
KIBLE NEDEN KUDÜS YÖNÜYDÜ?

Bu uygulamanın dayanağı konusunda Resûl-i Ekrem'in muhayyer bırakıldığı ve onun da belirtilen amaçla tercihini Kudüs yönünde kullandığı yahut bunu Allah'ın emriyle yaptığı şeklinde ulemâ arasında iki farklı yaklaşım mevcuttur.

Bu iki yaklaşım, aynı zamanda Kur'an'ın sünneti neshedip etmeyeceği konusundaki görüş ayrılığının da gerekçelerinden biridir.

  • 12
  • 15
HİCRET’TEN KISA BİR SÜRE SONRA KIBLE KÂBE’YE ÇEVRİLDİ
HİCRET’TEN KISA BİR SÜRE SONRA KIBLE KÂBE’YE ÇEVRİLDİ

Medine döneminde Kudüs'ün ne kadar süreyle kıble olarak kaldığı hususuna gelince 9, 10, 13, 18, 19 ay veya 2 yıl gibi isnadı zayıf rivayetler bir tarafa bırakılırsa genel olarak hicretten 16 veya 17 ay sonra kıblenin Kâbe'ye çevrildiği kabul edilir.

Bu süre içinde Peygamberimiz Kudüs'e yönelerek namaz kılmakla birlikte ilgili ayette de, "Biz senin yüzünü gökyüzüne çevirdiğini biliyoruz. Şimdi seni hoşnut olacağın kıbleye döndüreceğiz" (Bakara, 144) denilerek işaret edildiği üzere Kâbe'nin kıble yapılmasını arzulamakta ve bu hususta bir vahiy beklemekteydi.

Hz. Ömer nasıl Müslüman oldu?

  • 13
  • 15
PEYGAMBERİMİZ KIBLENİN DEĞİŞMESİNİ GÖNÜLDEN İSTİYORDU
PEYGAMBERİMİZ KIBLENİN DEĞİŞMESİNİ GÖNÜLDEN İSTİYORDU

Bu arzunun, Yahudilerin "O ve ashabı kıblelerinin neresi olduğunu bilmiyorlardı, biz öğrettik" veya "O bize muhalefet ediyor, ama kıblemize uyuyor" şeklindeki sözlerinden duyduğu üzüntüden kaynaklandığı yahut Yahudilerin İslam'a girmesinden ümidini kesmesi, Kâbe'nin Hz. İbrâhim'in kıblesi olması ve Araplar'ı İslâm'a davet için daha uygun bulması sebebiyle bunu arzuladığı kaydedilir.

  • 14
  • 15
AYETLER KÂBE’NİN KIBLE OLARAK EMREDİLDİĞİNİ İŞARET EDER
AYETLER KÂBE’NİN KIBLE OLARAK EMREDİLDİĞİNİ İŞARET EDER

Ayetin devamında yer alan, "Artık yüzünü Mescid-i Harâm tarafına çevir. Siz de -ey inananlar- nerede olursanız olun yüzlerinizi ona doğru çevirin" hükmü bu dua ve beklentinin ilahi irade tarafından onaylandığını ve kalıcı bir ilke olarak vazedildiğini bildirmekte, müteakip ayetler de Ehl-i kitap ile Müslümanların kıblelerinin kesin bir şekilde ayrıldığını vurgulayarak Kâbe'ye dönme hükmünü pekiştirmektedir (Bakara 145, 148-150).

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN