Arama

Tevhidin İslam mimarisindeki yansıması: Bütünlük

Tevhid, İslam'ın merkezinde bulunan, hayatın her yerinde bulunan ve filizlenmiş bir kavramdır. İslam şehirleri bu kavramın özelinde gelişip, sakinlerine ve ziyaretçilerine izlerini, birlik ve bütünlük imgeleriyle aktarır. Peygamber Efendimiz Yesrib'e hicret ettiğinde, şehre 'Medinetu'n-Nebi' ismini verdi, merkezine mescit inşa ettirdi ve buradan bir bütünlük çerçevesinde şehrin imarını sağladı. Peki, tevhid İslam mimarisine nasıl yansıdı?

  • 8
  • 10
Bütünlüğün içindeki özgünlük
Bütünlüğün içindeki özgünlük

💠 Şehirde, mahallelerde, yapılarda bütünlüğü sağlamak zor bir anlayış olduğu gibi bütünlüğün içerisinde özgünlüğü ve yalınlığı sağlamak da bir o kadar zordur. Zaman zaman malzeme ve biçim özellikleri ile mimariye yansıyan bütünlük, planda ve cephede yapılan değişikliklerle özgün bir niteliğe doğru evrilir.

💠 Mimar Sinan'ın eserlerinde kullandığı dil de bunun bir göstergesidir. Sinan, tasarladığı her eserde birbirine benzer yöntemleri kullanır fakat farklı özellik ve detaylarla özgünlüğü yakalamayı başarır.

Mimar Sinan'ın eserleri hakkında 33 ilginç bilgi

"İslam sanatı"nın özelliklerinden "birlik"in mimarideki yansımasının doğal sonucu olarak İslami üslubun "kutbi karakteri" ortaya çıkar.

Turgut Cansever

💠 Turgut Cansever, İslam mimarisinde "kutbi karakter" kavramı ile diğer kültür ve medeniyetlerden farklı olarak en öne çıkan özelliğin tevhid olduğunu ifade eder.

İslam sanatları kimden etkilendi?

  • 10
  • 10

💠 Netice olarak, İslam girdiği her yere, ayak bastığı her toprağa kendi ritmini, kendi hususi zevkini ve bakış açısını götürür. İslam'ın en temel kavramı tevhid toprağın sinesine bağlanılarak her yapısına bütünlük olarak siner.

💠 Camilerle, çeşmelerle, medreseler ve hamamlarla bütünlüğü yapıların bünyesinden insanların hayatına ve ruhuna aktarır. Böylece İslam şehrinde insanından, taşına, yapılarından, sokaklarına kadar her şey tevhidi gösterir.

Bir medeniyetin kökü olarak Türk evi

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN