İstanbul'un yaşanmışlıklarında rolü olan beş motif
Şüphesiz ki desenlerin, motiflerin bir toplanma merkezi olsaydı, orası İstanbul olurdu. Öyle ki motiflerimize bakarak yüzyılları tayin etmek, onları yorumlayarak hangi ulusa ait olduğunu belirmek mümkün. Sizler için İstanbul'un yaşanmışlıklarında önemli rolü olan 5 motifimizi derledik.
Giriş Tarihi: 19.05.2019
14:14
Güncelleme Tarihi: 20.05.2019
12:32
Muhibbi Divanı, Süsen
Mezarlıklarda kendiliğinden de yetişiyor olması ve kasvetli bir mekana renk vermesi onu ayrıcalıklı kılmaktadır. Mezarlığa verdiği renkten olsa gerek mavi, sarı, mor ve beyaz renkte açan irisin Latince karşılığı gökkuşağı anlamına gelir ve buraları ziyaret edenlere ahiret hayatından, cennet bahçelerinden bir esinti verdiği düşünülebilir.
Batılı kaynaklarda süsen çiçeği için birçok mitolojik anlatım mevcuttur. Bunlar içinde halen devam eden inanışlardan biri de, vefat edip defni gerçekleşen hanım mezarlarına süsen çiçeği dikilmesi geleneğidir.
Süsen, klasik Türk şiirinde özellikle sivri, uzun ve keskin görünümlü yeşil çanak yaprakları vesilesiyle dikkat çekmiştir.
Bu yönüyle divan şairleri, süsenle daha çok kılıç, tığ, hançer ve şemşir gibi keskin eşyayla ayrıca dil (zeban) ve asker gibi ögeler arasında ilgi kurmuşlardır.
Süsen, Kara Memi'nin imzasının da bulunduğu İÜ Kütüphanesi'ndeki Muhibbi Divanı'nda yarı stilize olarak halkar ve tezhiplerle birlikte kullanılmıştır. 16. yüzyıldan itibaren kitap sanatlarında yerini almaya başlamıştır. 17. yüzyıla ait Gaznevi Albümü'nde katı şeklinde, İÜK, T.9366'da bulunan Silsilename-i Osmaniye'de ise natüralist tarzda yer alır. 16. yüzyıldan itibaren çinilerde de kullanılmaya başlanan süsen motifini, Topkapı Sarayı Hünkar Sofası ahşap kapı üstlerindeki çiçek buketlerinde ve Üsküdar Yeni Cami mermer şadırvanı üzerinde görmek mümkündür.