Teoman Duralı’nın fikir dünyası
Ülkemizin yetiştirdiği en saygın ilim insanlarından biriydi, Teoman Duralı. Kurulduğu günden bu yana Fikriyat'ta yayınlanan tüm yazılarıyla okuyucuların ufkunu açtı. Biyolojiden felsefeye, ilahiyattan tarihe kadar geniş bir bilgi yelpazesine sahipti. Milletimizin maddi ve manevi tecrübesini anlayabilmek uğruna ömrünü ilme adadı. Duralı, eleştiri hususunda oldukça sıkıydı. Bir işin daha iyi ve güzel bir şekilde ortaya konabilmesi için kimseyi eleştirmekten çekinmezdi. Gelin, vefatının yıl dönümünde röportajlarından yola çıkarak Teoman Duralı'nın fikir dünyasını yakından tanıyalım.
Giriş Tarihi: 09.12.2021
14:15
Güncelleme Tarihi: 06.12.2022
11:47
Çağdaş küresel medeniyetin iki unsuru
🔸 Prof. Dr. Teoman Duralı, 24 TV'de yayınlanan "Bu Ülke" programına konuk olmuş, "Bu medeniyetin neresindeyiz?" sorusuna cevap vermişti.
🔸 "Çağdaş Küresel Medeniyet" kavramını "İngiliz-Yahudi Medeniyeti" olarak adlandırdığını ifade eden Duralı, bu medeniyetin yapısını iki unsurun ortaya koyduğunu, bu sürecin 1600'lü yıllarda başladığını belirtmişti.
"Bu iki farklı unsur bir ittifak akdediyor . Bir tarafta İngilizler var, öbür tarafta Portekiz'den hareket etmiş olan Yahudi mülteciler. Bunlar Fransa ve Flemenk üzerinden İngiltere'ye geliyorlar ve medeniyetin iki kanadında, İngilizlerin kanadında yapıcılık var, atılım var, Yahudi kanadı ise bu İngiliz tarafını mali açıdan destekliyor ve besliyor. Henüz sermayecilik olayı yok ama bir sermaye birikimi baş gösteriyor. Bize bu tarihi en iyi tasvir eden, çağların en önemli filozoflarından Karl Marx'tır. Marx'ın odaklandığı İngiltere tarihidir. Ancak benim söylediğim, İngiliz ile Yahudi'nin ortaklık kurması vurgulanan bir konu değil. Yanılmıyorsam bunu ilk vurgulayan ben oldum. Bunu bir tarihi olay olarak açıyorum. Özellikle Yahudi tarafı hep kapatılmış, gizlenmiştir."
“Sömürgelerin tümü, sermayeci devletin arka bahçesidir”
🔸 Sömürge devletlerin, neredeyse bedavaya yakın hammadde ve insan gücü sağlayarak ana devleti beslediklerine de değinerek sermayeciliğin olmadan emperyalist olunmadığına da vurgu yapmıştı.
"Sermayeci olmanın varlık şartıdır . Sömürgeciliğin geniş çaplı teşkilatlanmasıdır emperyalizm. Onun için emperyalizmde iktisat var, askerlik ve savaş var, siyaset var. Bu üç unsuru emperyalizm kapsar. Çünkü sermayeci bir devlette ikili bir yapı vardır. Ana devlet ve onu besleyen onun maddi ve insan gücü açısından malzemelerini sağlayan sömürgeler. Sömürgelerin tümü, sermayeci devletin emperyalist arka bahçesidir. Hem insan hem hammadde bakımından bedavaya yakın maddeyi sağlıyor, insan gücü de böyledir."
“İstanbul’un fethi Roma’yı bitirdi”
🔸 Doğu ve Batı Roma gibi bir ayrımın suni olduğunu söyleyen Prof. Dr. Teoman Duralı, Roma Devleti'nin çöküşünün 5'inci yüzyıl değil, 15'inci yüzyıl olduğunu belirtmişti.
"İlk Çağ'da en büyük devlet Roma devletidir. Tarihin en önemli en başat imparatorluklarından biridir. Sadece yüz ölçümü bakımından değil, ömür bakımından da. Ben Doğu ile Batı Roma ayrımını suni bulurum. Roma Devleti'nin çöküşü 5'inci yüzyıl değil, 15'inci yüzyıldır. 1453'te, İstanbul'un Türkler tarafından fethi Roma'yı bitirdi . Buna her ne kerametse Bizans demişler, bu takma addır, yapmacıktır. Bizans diye bir olay yok. Roma, milattan önce 700'lü yıllarda kurulmuş, 15'inci yüzyılda da yok edilmiştir. Ömrünün uzunluğunun yanı sıra çok büyük bir medeniyet olan, belki medeniyetlerin en büyüklerinden Yunan medeniyetinin taşıyıcısıdır. Hristiyanlık geldikten sonra değişiyor ancak Hristiyanlık geldikten sonra bile Roma İmparatorluğu, Yunan medeniyetinin pek çok unsurunu devam ettiriyor. Roma Devleti'nin en göze çarpan yanlarından biri tekniği muazzam yollar açılıyor. Mimarlık, imar yönü çok güçlü; hukuk, siyasi yapı ve muazzam bir askeri yapısı var."
VIDEO
“Abdülhamid’e İslam’ı canlandırma çabası nedeniyle düşmanlar”
🔸 Sultan II. Abdülhamid'e yönelik oluşturulmaya çalışılan nefretin sebebini İslam medeniyetini yeniden canlandırmaya çalışmasından kaynaklandığını söylemişti:
"Birinci Dünya Savaşı'nın en önemli etkenlerinden olan idealizm, romantizm akımları, Yeni Çağ Dindışı Avrupa Medeniyetine bir tepkidir, farklı bir yoldur. Birinci Dünya Savaşı'nın bir başka amili, 1780'lerle birlikte, İslam'ı yeniden canlandırabilir miyiz düşüncesiyle ortaya çıkan Osmanlı Türk'üdür. Bunun başını çeken çok bilmeceli bulmacalı kişi ise Sultan II. Abdülhamid Han'dır. Onun, İslam'ı yeniden canlandırma, gündeme sokma çabası, onu "tu kaka" haline getirmiştir. Abdülhamid'e bu kadar tepki duyulması, nefret edilmesi, "Kızıl Sultan" vesaire denilmesinin sebebi budur. İngiliz Yahudi Medeniyetinin ortak derin devleti Masonluk'tur. Onlar da İslamiyet'i yeniden harlayacağı korkusuyla Abdülhamid'e düşmanlar. Hangi medeniyet harlanırsa ona karşılar. Önemli olan İslam değil ama en yakınında o var. Karşısına alternatif olarak çıkabilecek herhangi bir medeniyet. O nedenle Osmanlı'da harlanan o ateş söndürüldü."