Arama

Çağdaş bir halk ozanı Barış Manço

Anadolu rock ve pop müziğinin önde gelen isimlerinden, besteci, söz yazarı, TV programcısı ve Türkiye'de pek çok yeniliğin öncüsü Barış Manço'nun vefatının üzerinden 21 yıl geçti. Vefatının ardından yıllar geçmesine rağmen Barış Manço milletimizde bıraktığı izlerle hala saygı ve özlemle anılıyor. Barış Manço, eserlerinde halk edebiyatı unsurlarıyla toplumun geleneksel ve kültürel kodlarını çağdaş dönemdeki pop kültürü ile büyük bir ustalıkla birleştiren bir sanatçıydı. Bu durum Barış Manço'yu tarihe karıştığını düşündüğümüz aşıklık geleneğinin modern zamandaki bir temsilcisi haline getirdi. Peki, Barış Manço sanatının aşıklık geleneğine yaslanan yönleri nelerdir? İşte sizlerle…

  • 6
  • 16
Tek seslilikten çok sesliliğe
Tek seslilikten çok sesliliğe

Şarkılarında kullandığı halk edebiyatı ve kültürü terminolojisi ile Türk müziğini tek seslilikten özüne sadık kalarak çok sesliliğe taşıyan Manço, bu noktada büyük bir başardı göstergesiydi.

  • 7
  • 16
Türk halk deyişlerini gelecek nesillere taşıdı
Türk halk deyişlerini gelecek nesillere taşıdı

Güftelerinde kullandığı: "Yâ nâsip yâ kısmet", "Unutma ki dünya fâni, veren Allar alır canı", "Can bedenden çıkmayınca", "Sarı çizmeli Mehmet Ağa", "Becerikli işini dağdan aşırmış, beceriksiz düz ovada şaşırmış", "Sarı san bilezikleri takarım kollarına" gibi pek çok tecrübeye dayanan ve duygusal Türk halk deyişlerini orijinal çok sesli bestelerle çağdaş Türk hayatına ve gelecekteki nesillere taşıdı.

  • 8
  • 16
Söyle Zalim Sultan
Söyle Zalim Sultan

"Söyle Zalim Sultan" şarkısı halk geleneğini yansıtan şarkılarından biridir.

"Gül yüzünden al yanaktan
Sırma saçtan bal dudaktan
Kumru gibi kacan gözden
İnce belden al topuktan
Sev dedin de sevmedim mi

Barış kul sana kurban
Yoktur derdine derman
Hancerini vur sineme
Cok naz ettin zalim sultan
Öl de gayri öleyim mi"

Görüldüğü gibi bu şarkıda Manço ozanlıktaki mahlas geleneğini kullanmıştır.

  • 9
  • 16
Halk kültüründeki önemli formel sayıları şarkılarında kullandı
Halk kültüründeki önemli  formel sayıları şarkılarında kullandı

Halk kültürüne inen Manço'nun başvurduğu kaynaklardan birisi de formel sayılardır. Halk edebiyatı araştırmacısı Pertev Naili Boratov "100 Soruda Türk Folkloru" isimli eserinde halk arasında kimi sayılara özel bir anlam atfedildiğinden bahseder. Boratov'a göre "1,3,5,7,9,12,40,70,72" gibi sayılar halk arasında kutluluk, hayırlılık anlamı taşır. Barış Manço da bu sayıları şarkılarına kullanmıştır. "Nazar Eyle" şarkısı bu hususa verilecek bir örnektir.

  • 10
  • 16
Nazar Eyle
Nazar Eyle

"Yüce hakan sefere gitmiş
Bilge Hatun dokuz doğurmuş
Dokuz oğlan beş yaşına gelmiş
Dokuzu birden kılıç kuşanmış

Nazar eyle nazar eyle
Nazar eyle nazar eyle
Gel yanıma hazar eyle
Gel yanıma hazar eyle"

Sırma saçlı kırk güzel gelmiş
Levent boylu kırk yiğide varmış
Düğün dernek kırk gece sürmüş
Kırk deve, kırk koyun kurban kesilmiş"

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN