Arama

Teoriden Pratiğe Karagöz'den Sinemaya alıntılar

Geleneksel sanatlarımızdan biri olan gölge oyunu, Karagöz ve Hacivat tiplemeleri ile hafızalarımızda yer alır. Gölgeyi hareketlendiren Karagöz'ü, gerçeğe hareket kazandıran sinema ile bağdaştıran yönetmen Murat Pay, yaptığı çalışmalarında bu konunun derinliklerine iner. Sizin için yönetmenin Karagöz ile sinemayı bir araya getirdiği "Yar Bana Bir Eğlence: Teoriden Pratiğe Karagöz'den Sinemaya" adlı kitabından alıntıları derledik.

"Gölge, Karagöz'de oyunun metafizik temeline oturan anahtar bir çözümleme zeminiyken sinemanın malzemesi bizzat gözün gördüğü, algıladığı gerçek parçalardır. Birinde eşyanın görünümünden kaçış, diğerinde eşyanın bizzat kendisini bütün yönleriyle görebilme ve yakalayabilme esastır."

(s.78)

Teoriden Pratiğe Karagöz’den Sinemaya alıntılar

"Hacivat, Karagöz'e bir şeyler söylerken aslında doğrudan seyirciyi muhatap alır. "Kızım sana söylüyorum, gelinim sen anla." atasözünden mülhem lafını Karagöz'e söylerken, yankısını seyirciden bekler."

(s.56)

Cahit Zarifoğlu'ndan 100 Alıntı

"Karagöz'ün temel malzemesi harekettir denebilir. Perdede hareket yoksa oyun da yoktur."

(s.16)

"Karagöz, hikâyesini tipler üzerinden anlatan bir oyundur."

(s.26)

Tiyatro terimleri sözlüğü

"Perde gazelleri, oyunun teorik zeminini aşikâr eder."

(s.30)

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN