Arama

Müslüman alimlerin çalışmalarında psikolojik boyutlarıyla "irade"

Pek çoğumuz, yapmamız gereken bir dizi işi nihayete erdirme konusunda oldukça zorlanıyoruz. Özellikle planlamanın olmaması, zamanın verimli kullanılamaması gibi sebepler, bu durumu daha da başa çıkılmaz hale getiriyor. Yaşamımız boyunca pek çok şey bize öğretilse de davranışlarımızı nasıl yönlendireceğimiz konusunda herhangi bir eğitim almıyoruz. İrade, tam da bu noktada devreye giriyor. Müslüman âlimlerin irade ile ilgili çalışmaları, çağdaş psikolojinin de ulaştığı en son boyutu ifade ediyor. Peki, Gazzali, Farabi ve İbn-i Sina irade hakkında ne söylüyor?

  • 3
  • 12
İNSANIN İRADESİ NE ANLAMA GELİR?
İNSANIN İRADESİ NE ANLAMA GELİR?

Ahlâkî muhtevalı ayetlerde insanın iradesinde serbest olduğu belirtilmekte*, bundan dolayı onun iyi şeyleri istemesinden de kötü şeyleri istemesinden de** söz edilmektedir.

Ancak, insan iradesinin Allah'ın sonsuz derecede özgür iradesi tarafından sınırlandırıldığı ve insanın Allah izin verdiği ölçüde özgür olduğu bildirilmektedir. İnsan bütün eylemlerinde iradesini "Allah'ı isteme" veya "Allah'ın rızasını isteme" şeklinde tayin etmelidir.

* : Âl-i İmrân 145; İsrâ 18-19; Ahzâb 28-29

** : Enfâl 62, 71; Yûsuf 25; Hac 25

*** : Rûm 38-39; Ahzâb 29; İnsân 9

  • 4
  • 12
MÜSLÜMAN ÂLİMLER İRADEYİ NASIL ELE ALDILAR?
MÜSLÜMAN ÂLİMLER İRADEYİ NASIL ELE ALDILAR?

İshak bin Huneyn tarafından Süryanicesinden Kitâbü'n-Nefs başlığıyla çevrilen De Anima adlı eserin ortaya koyduğu nefsin güçleriyle ilgili teori, Müslüman âlimleri etkileyen bir çalışmadır.

Jules Payot'un İrade Terbiyesi kitabından 30 alıntı

  • 5
  • 12
ARİSTO’YA GÖRE ‘AKLA BAĞLI OLAN FİKRÎ BİR ARZUDUR’
ARİSTO’YA GÖRE ‘AKLA BAĞLI OLAN FİKRÎ BİR ARZUDUR’

İnsan nefsinde bunun karşılıkları bilici ve yapıcı güçlerdir. Nefsin hareket ettirici gücü arzudur, bunun şehvâniyye ve gadâbiyye şeklinde iki kolu vardır. Arzu insanı harekete geçiren dinamik ruhî eğilim olup istek, öfke ve iradeyi içine alır. Şevk ve irade birer arzu türünden ibarettir.

Buna göre irade akla bağlı olan fikrî bir arzudur; şevk ve şehvet ise duyum ve tahayyülden ileri gelir. Böylece Aristo'ya göre irade sonuçta aklın uygun gördüğü hedefleri istemekten ibarettir.

  • 6
  • 12
FARABİ’YE GÖRE NEFSİN ‘ARZU GÜCÜ’ KİŞİYE NE SAĞLAR?
FARABİ’YE GÖRE NEFSİN ‘ARZU GÜCÜ’ KİŞİYE NE SAĞLAR?

Farabi'ye göre nefsin arzu gücü bir şeye istek duymayı veya ondan kaçınmayı sağlar. İrade bu arzu gücünden meydana gelir. Çünkü irade duyum, tahayyül ve düşünme gibi çeşitli idrak yollarıyla idrak edilen şeyleri arzu etme veya onlardan vazgeçmedir.

İrade idrak ve arzu gücünün birleşiminden meydana gelir, yani irade kişiliğin bütün bir sentezi olarak ortaya çıkar. Bu anlayış iradenin çeşitli derecelerinin varlığını kabul etmeyi gerektirir.

Usta kalemlerden alıntılarla zaman

  • 7
  • 12
FARABİ ÜÇ FARKLI İRADENİN VARLIĞINA DİKKAT ÇEKER
FARABİ ÜÇ FARKLI İRADENİN VARLIĞINA DİKKAT ÇEKER

İrade başlangıçta ancak duyumdan gelen bir istektir. İstek nefsin arzu gücü, duyum da duyum gücü ile olur, daha sonra nefsin hayal gücü ve ona bağlı istek gelişir. Bu irade tahayyülden doğan bir istektir.

Bu iki iradenin oluşmasından sonra üçüncü bir irade türü doğar ki bu da düşünme fiilinden gelen bir istek olup "ihtiyar" adını alır. Şu halde ihtiyar düşünme ve bilmenin sonucu olduğuna göre yalnız insana mahsus olan irade sadece ihtiyardır.

📌 Böylece Farabi iradeyi, "İdrak edilen şeyi arzu etme gücüyle istemektir" şeklinde tarif etmektedir.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN