Arama

Süleymaniye Camii’nin hatları

Dünyanın en büyük mimarı sayılan ve günümüzde dahi birçok konuda dehasına hayran bırakan Mimar Sinan, Kanuni Sultan Süleyman'ın hüküm sürdüğü devirde muhteşem bir esere imzasını attı. "Bir vakt-i şerif ve bir saat-i saîd-ü latifde ol camî-i münîfe temel vuruldu" diyerek işe başlayan ve bu muhteşem eseri yedi yılda tamamlayan Sinan, caminin içini de dışı gibi ihtişamlı kıldı. Mimar Sinan'ın "Kalfalık eserim" dediği 5 asırlık Süleymaniye'nin inceliklerle dolu hat yazılarını sizlerle buluşturuyoruz.

  • 13
  • 20
“Osman Radiya’llahü anh”
Osman Radiya’llahü anh
CAMİ LEVHASI: OSMAN RADIYA'LLAHÜ ANH

Avlu yönündeki batı fil payesinin üst kısmında yer alan dairesel madalyonda koyu yeşil zeminli satıh üzerine altın varak ve kalem işi tekniği ile celi sülüs hatlı "Osman Radiya'llahü anh" yazılıdır.

Diğer levhalardaki onarım ve yenileme çalışmaları bu levhaya da uygulanmıştır.

  • 14
  • 20
“Allah celle celâlüh”
Allah celle celâlüh
CAMİ LEVHASI: LAFZA-İ CELÂL

Mihrap cephesinin sağ üst kısmında yer alan dairesel madalyonda koyu yeşil zeminli satıh üzerine altın varak ve kalem işi tekniği ile celi sülüs hatlı Lafza-i Celâl "Allah celle celâlüh" yazılıdır.

Diğer levhalardaki onarım ve yenileme çalışmaları bu levhaya da uygulanmıştır.

  • 15
  • 20
Çini sanatının zirveleri
Çini sanatının zirveleri
MİHRAP GÜNEY DAİRESEL YAZI

Süleymaniye Camii'nin mihrap duvarının sağında ve solunda iki dairesel çini üzerinde hat şaheseri bulunur.

Osmanlı sanatının en önemli eserlerinden olan bu yazılar, celi sülüs tekniğiyle yazılmıştır. Ebat olarak 210 santimlik dairelerdir.

Bu dairelerde Fatiha Suresi ikiye bölünerek yazılmıştır. Sağda bulunan bu daire içinde birinci-dördüncü ayetler yer alır.

Yazının orta kısmındaki dikey harflerin uzatılması ile meydana gelen geometrik örgülerden oluşur. Harflerin gözü olarak tabir edilen kapalı alanları turkuaz renkle boyanmıştır. Lacivert zemin üzerine beyaz olarak yazılan yazılar 16'ıncı yüzyıl çini sanatının zirvesi olarak kabul edilir.

  • 16
  • 20
Çini sanatının zirveleri
Çini sanatının zirveleri
MİHRAP KUZEY DAİRESEL YAZI

Solda bulunan bu daire içinde beşinci-yedinci ayetler yer alır.

Yazının orta kısmındaki dikey harflerin uzatılması ile meydana gelen geometrik örgülerden oluşur. Harflerin gözü olarak tabir edilen kapalı alanları turkuaz renkle boyanmıştır. Lacivert zemin üzerine beyaz olarak yazılan yazılar 16'ıncı yüzyıl çini sanatının zirvesi olarak kabul edilir.

  • 17
  • 20
“Zekeriya ne zaman bulunduğu mihraba girdiyse…”
Zekeriya ne zaman bulunduğu mihraba girdiyse…
MİHRAP ÜSTÜ YAZI

Süleymaniye Camii'nde, mihrabın üzerinde celi sülüs yazı ile 115 x 250 santim ebadında bir plaka üzerine Ali İmran suresinin 37'inci ayetinden "kullma dehale aleyha zekeriyye'l-mihrap" yazısı yer alır. Anlamı ise şu şekildedir: "Zekeriya ne zaman bulunduğu mihraba girdiyse onun yanında bir yiyecek buldu."

Koyu yeşil bir zemin üzerine harfler, altın varak ile yazılmıştır. Boşluklara rumi motifler kullanılmıştır. Yazının çevresinin üzerinde belli aralıklarla rumi ve tepelik motifleri yerleştirilmiştir.

Yazı 90 x 230 santim ebadındadır.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN