Osmanlı çini sanatının temellerini atan Baba Nakkaş Mehmed Efendi
İstanbul'u fetheden Fatih Sultan Mehmet, şehri ihya etmek için derhal çalışmalara başlamış; bu minvalde birçok alim ve sanatkar ile bir araya gelmişti. Fatih, İstanbul'da bir nakışhanenin kurulmasına da bizzat öncülük etmişti. Peki, Osmanlı çini sanatının temellerini atan Baba Nakkaş Mehmed Efendi'nin sırrı neydi? Çini sanatındaki üslubu neden tarihe geçti?
Nakışhane'nin üstat Baba Nakkaş yönetiminde çini desenleri tasarımı olarak geliştirdiği bir üslup kendi adıyla "Baba Nakkaş Üslubu" olarak tanınmıştır.
Bu üslup İstanbul'da yapılan evani eşya üzerine mavi beyaz olarak uygulanmış, mavi renk olarak çok koyu bir kobalt rengi kullanılmıştır.
Beyaz renk ise adeta bir porselen görüntüsü veren çatlaksız bir şeffaf sırın altındaki hamurun kendi rengidir.
Arabesk bir görüntü veren desenlerde yoğunluk Rumi motiflerde olmak üzere, Hatayi motiflerin de katılımlarıyla titiz bir işçilikle sergilenmektedir.
Özellikle Rumi motiflerin iç kısımlarında kobalt renkli boyanın sulandırılarak kullanmasıyla rölyef etkisi elde edilmek istenmiştir.
Bazı çiçeklerin içine ince paralel çizgiler çizilerek ifadenin kuvvetlendirilmesi sağlanmıştır. Çiçek yaprakların uçları içe doğru döndürülmüş, zemini dolduran mavi rengi fırça ile sürülürken dalgalı bir görüntü vermemesi için oldukça özen gösterilmiştir.