Arama

Kubbeyi yere koymayan mimar: Turgut Cansever

Eserlerinde İslami bir kaygı ve yaşanabilirlik ilkesini esas alan Turgut Cansever, bu hasletleri sebebiyle "Bilge Mimar" alarak adlandırıldı. Üç kez Ağa Han Mimarlık Ödülü alan Cansever, Türk Tarih Kurumu gibi herkesin bildiği yapıların mimarı olarak tanındı. Bakış açısı ile kendisinden sonra gelen mimarları da etkileyen Cansever, eserleri ile insanlara ferah bir mimari model sundu. Sizler için vefatının 14. sene-i devriyesinde "Bilge Mimar" Turgut Cansever'in hayatını ele alıyoruz.

  • 3
  • 13
Turgut Cansever'in düşünce dünyası
Turgut Cansever’in düşünce dünyası

📌 Turgut Cansever Osmanlı'nın son nesli ile hemhal olarak büyür. Bu onun düşünce dünyasını, estetiğe bakış açısını ve yönelimlerini ilk elden etkiler. Doğu'yu bildiği kadar Batı'ya da düşünsel olarak hakim olmaya çalışan Cansever, bu çabaları sayesinde çağdaşlarından ayrılan bir mimari bakışı ortaya koyar.

📌 Ona göre "Sanat eseri varlık-kâinat tasavvurunun yapılana yansımasıdır." Bu minvalde çalışmalarını sürdüren Cansever, bir nevi taşlar, yapılar arasında Allah'ı (CC) arayan bir derviştir.

İslam mimarisinin dünyadaki hâkimiyeti

  • 4
  • 13
Mimari eserleri
Mimari eserleri

📌 Turgut Cansever'in hayata geçmiş ve geçememiş seksenin üzerinde eseri mevcuttur. Bunlar arasında en bilinenleri Sâdullah Paşa Yalısı Restorasyonu, Türk Tarih Kurumu ve Ankara Kulübü Oteli'dir. Mimaride modernlikle beraber binalara bir ruh vermeyi amaçlayan Cansever, her daim yeniliklere açık ve araştırmacı özellikleri yüksek bir mimardır.

Meşhur eserleri;

➡ Rıfat Yalman Evi

➡ Karatepe Açık Hava Müzesi

➡ Karakaş Camii

➡ Demir Evleri

➡ Ahmet Ertegün Evi

➡ Beyazıt Meydan Projesi

Avrupa'nın 'Gotik' eserlerine ilham veren İslam mimarisi

  • 5
  • 13
Turgut Cansever'in kitapları
Turgut Cansever’in kitapları

📌 Hayatı boyunca İslam mimarisini anlamak ve bu zarif kültüre katkıda bulunmak maksadıyla yazılar kaleme alan Turgut Cansever emeğinin karşılığı olarak ortaya eserler koyar. Bu eserler;

➡ Selçuklu ve Osmanlı Mimarisinde Üslup Gelişmeleri

➡ Modern Mimarinin Temel Meseleleri

➡ Thoughts and Architecture

➡ Şehir ve Mimari

➡ Ev ve Şehir

➡ Kubbeyi Yere Koymamak

➡ İslam'da Şehir ve Mimarı

➡ İstanbul'u Anlamak

İslam uygarlığında mimari eserlerin ağırlığını taşıyan kemerler

  • 6
  • 13
Kültürel kimlik ve şehir
Kültürel kimlik ve şehir

"Kültürel kirlilik ortamını yaratan 20. asrın bir aletinden söz etmek istiyorum: Otomobil. Bir Amerikalı sosyal düşünür ve aynı zamanda Tarihte Şehir (The City in History) adlı devasa eserin yazarı Lewis Mumford şöyle bir şey söylüyor: "Şehirlerimizde eskiden yürüyerek yahut at arabasıyla 15-20 dakikada gittiğimiz yerlere şimdi hızı saatte 150 mil olan otomobillerle 15 dakikada gidebiliyoruz!" 20. asrın otomobili dünyadaki hava kirliliğinin takriben %50-60'ını üretiyor, havadaki oksijeni tüketiyor ve şehirlerimizdeki hayatı cehenneme dönüştürüyor. Oysa otomobili yapanlar, beraberinde getirdiği felâketleri de ilk fark eden kişiler aynı zamanda. Otomobilleri efsanevî bir yaratık kabul edip onunla beraber olmayı en büyük amaç addeden kullanıcılar, o âletin meydana getirdiği hastalıkları hiç hesaba katmamaktadırlar. Otomobili vücuda getiren ülkeler onu şehir hayatının günlük parçasında kullanmıyorlar. Bunun en güzel örneği, Orta Avrupa'dır. 14-16 milyonluk Berlin, Hamburg, Frankfurt gibi metropollerin merkez şehirlerinin nüfusu sekiz yüz bin ila bir milyondur. Geri kalan nüfus, her türlü sosyal ve kültürel ihtiyaçlarının karşılandığı ve işyerleri ile sanayi tesislerinin çevrelerinde öbeklenmiş yüz bin ila iki yüz bin kişilik şehirlerde yaşamaktadır. Bu insanlar evlerinden işlerine, işlerinden evlerine -şehri 'yaşayarak', şehri evlerinin bir 'uzantısı' gibi görerek 'şehirli' olarak her birini tanıyarak yaya gidip geliyorlar."

Turgut Cansever

Kubbeyi Yere Koymamak

Mağrib mimarisine özgü İslami eserler

  • 7
  • 13
İnsanın yaptığı her şey
İnsanın yaptığı her şey

"İnsanın her yaptığı şey, inancının tam bir tezahürüdür. Dolayısıyla kültür çağlarının en üst ifadeleri bu dönemlere has inançlarda, çağın dininde, ahlâk ve sanatında, yaşama biçiminde ortaya çıkar. Tarih boyunca, insanın, varlık içindeki yeri hakkındaki telakkisi, kültürlerin temel özelliklerini belirlemiştir. İnsanlar arasındaki ilişki biçimi, yönetim veya bilinçlenme, bilinçlendirme üslûpları, sanat eseri gibi bu alanlardaki tercihler de inanç sistemlerinin yansımasıdır."

Turgut Cansever

İslam'da Şehir ve Mimari

Kubbetü'l İslam şehirleri

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN