Arama

7 güzel adamın çıkardığı Mavera dergisinin kuruluş hikayesi

Aralık 1976 - Haziran 1984 arasındaki ilk doksan bir sayısı Ankara'da, daha sonraki sayıları İstanbul'da yayımlanan Mavera dergisinin kurucuları yedi güzel adam olarak anılan Rasim Özdenören, Cahit Zarifoğlu, Erdem Bayazıt, Mehmet Akif İnan, Alaeddin Özdenören ve Ersin Gürdoğan'dı. Büyük Doğu ve Diriliş dergileri çizgisinde yetişen edebiyatçıların çıkardığı bu dergi, özgün edebi anlayışı, kaliteli ürünleri ve duruşuyla başlı başına bir ekol olmayı başarmıştı. Peki derginin kuruluş hikayesi neydi? Mavera dergisine gelinceye kadar bu ekip hangi süreçlerden geçmiş ve Sezai Karakoç'u neden küstürmüşlerdi? İşte Rasim Özdenören'in anlatımıyla Mavera dergisinin kuruluş hikayesi…

  • 5
  • 17
Gençler için bir rol model: Nuri Pakdil
Gençler için bir rol model: Nuri Pakdil

Rasim Özdenören'in evinde toplanan gençler, kendi aralarında bir lider olmadan okuma ve yazma faaliyetlerini sürdürdüler. Fakat bunun yanında çok saygı duydukları ve kendilerine rol model aldıkları biri yanı başlarındaydı: Nuri Pakdil… Pakdil, Maraş Lisesi'nde kültür ve edebiyat kolunun yayın organı olan Hamle dergisini tek başına çıkarmıştı. Dönemi için oldukça ses getiren ve bir lise öğrencisinin yayımladığı Hamle dergisi, edebiyat camiasında gelişen bir yeteneğin habercisi olmuştu. Pakdil'den sonra ekibin diğer üyeleri Hamle dergisini birkaç sayı daha çıkarmayı sürdürdü.

İnsanın mânevî kurtuluşunu arayan şair

  • 6
  • 17
Necip Fazıl ve Sezai Karakoç'un dergilerinde görev aldılar
Necip Fazıl ve Sezai Karakoç’un dergilerinde görev aldılar

Bu sırada lise yıllarında beraber olan arkadaş grubu, okulu bitirdikten sonra beraberliklerine İstanbul'da devam etmişti. Artık idol olan isimlerle tanışma vakti gelip çatmıştı. Necip Fazıl ve Sezai Karakoç ile tanışan gençler, bir müddet Necip Fazıl ve Karakoç'un dergilerine gidip gelerek kadroda yer almaya başladılar.

7 Güzel Adam'dan 70 alıntı

  • 7
  • 17
Dergicilik alanında tecrübe edindiler
Dergicilik alanında tecrübe edindiler

Büyük Doğu dergisi, heyecanları taze, okuma ve yazma aşkıyla yanıp tutuşan gençler için bir okul vazifesini görmüştü. Gençler burada fikir ve sanat anlamında olgunlaşmaya başladı. Fikirsel olgunlaşmanın yanında dergiciliğin teknik kısımları ile ilgili de bilgi sahibi oldular.

Büyük Doğu'da olgunlaşan gençler, 1966 yılında yeniden Diriliş dergisini çıkarmaya başlayan Sezai Karakoç'un bizzat isteğiyle bu derginin mutfağında yer almaya başladılar. Diriliş'te tecrübelerini attıran gençler, üzücü bir haberle karşılaşacaklardı. Gençlerin bütün ısrarlarına rağmen Sezai Karakoç, dergiyi kapatacağını bildirdi.

Zarifoğlu'nun acılarına kardeş olanlar

  • 8
  • 17
Diriliş dergisinin kapacağı gençler arasında üzüntü ile karşılandı
Diriliş dergisinin kapacağı gençler arasında üzüntü ile karşılandı

Dirilişin kapanacağı gençler arasında büyük bir üzüntüye yol açarken, sanat ve edebiyat faaliyetleri açısından büyük bir boşluk yarattı. Gençler, kültür ve sanat alanındaki bu boşluğun doldurulması gerektiği düşüncesi ve yazma isteklerinin körelmemesi adına 1968 yılında dergi çıkarma faaliyetlerine giriştiler. Rasim Özdenören, bu yeni dergi ismi için "Mavera" teklifinde bulundu fakat Nuri Pakdil bu ismin çok eski olduğunu ileri sürerek "Gökçeyazın" ismini önerdi. Gençler bu isimle de ortak bir paydada buluşamayınca "Edebiyat" isminde karar kıldılar.

Mavera'nın şiir ışığı: Cahit Zarifoğlu

  • 9
  • 17
Sezai Karakoç gençlere neden kırıldı?
Sezai Karakoç  gençlere neden kırıldı?

Gençlerin çıkardığı Edebiyat dergisi öte yandan Sezai Karakoç'u oldukça üzdü, Karakoç gençlerin yaptığı bu hamleyi "kendisine bir hakaret" olarak algıladı. Başta Bayazıt olmak üzere bütün gençler Sezai Karakoç'un kırgınlığını gidermek amacıyla görüşme talebinde bulundu fakat Karakoç bu görüşmelerin hiçbirini kabul etmedi.

Haziran'ı hüzne boğan zarif şair

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN