Batılı düşünürlerin İslam’a bakışı
İslam'ın tebliği, Batılı düşünürlere göre insanlık tarihinin en büyük olayıdır. Bu önemli isimlerden bazıları İslam'a zıt düşünceler içindeyken bazıları ise Kur'an'a ve Peygamber Efendimize (SAV) hayranlığını açıkça dile getirir. Öyle ki Goethe, Efendimize (SAV) duyduğu ilgiyi "Hz. Muhammed'in Nağmesi" isimli şiiriyle kaleme alır. Lamartine, Tolstoy, Nietzsche gibi önemli fikir adamları da İslam'a ve Peygamber Efendimize (SAV) karşı hayranlıklarını ifade etmekten çekinmemişlerdir.
Giriş Tarihi: 16.12.2022
11:12
MEDENİYETİN TEMSİLİ: MÜSLÜMAN
🔸 Müslümanları medeniyet ile özdeşleştiren Batı Avrupa aydınlarının büyük bir kısmı Peygamber Efendimizi (SAV), insanlığın önünü aydınlatan büyük bir lider olarak görür.
◽ Avrupalı aydınların bu düşüncelerini Görgün şöyle ifade eder: "Müslümanlık onlar için ideal yaşama şeklinin çerçevesini sunuyor. Fakat Müslümanların hayatındaki Müslümanlık, onların kafasındaki dine uymadığı için onu din olarak düşünmüyorlar."
İslam Altın Çağı'nın oluşum süreci
İSLAM HAYRANI GOETHE
🔸 O dönemde Avrupa'da İslam karşıtı yazarlar olsa da Goethe gibi Peygamber Efendimizden (SAV) övgü ile bahseden düşünürler de bulunur.
🔸 Goethe'nin düşünceleri ile kilise arasında küçüklüğünden itibaren tezatlık mevcuttur. O, Hristiyanlıktaki baba-oğul düşüncesini, doğuştan günahkar olma anlayışını reddeder. Öyle ki bu fikirleri nedeniyle dönemin dini çevreleri tarafından dışlanır.
🔸 Goethe, Peygamber Efendimizden (SAV) bahsederken şu sözleri kullanır: "Hiç kimse Hz. Muhammed (SAV) prensiplerinden bir adım ileri atamaz. Avrupa'ya nasip olan bütün başarılara rağmen bizim olan bütün kanunlarımız, İslam kültürüne nispetle eksiktir. Biz Avrupa milletleri medeni imkânlarımıza rağmen Hz. Muhammed'in (SAV) son basamağına varmış olduğu merdivenin daha ilk basamağındayız. Şüphe yok ki hiç kimse bu yarışmada onu geçemeyecektir" .
İSLAM DÜŞMANLARININ KARŞINDAKİ İSİM
🔸 Goethe'nin İslam'da en çok etkilendiği ise tevhid anlayışıdır. Allah'tan başka varlığın olmadığı anlamına gelen bu kavram ile ilgili ise şunları söyler, "İsa'nın kendisini tanrı sayan O'nun kutsal arzusunu yaraladı. Ve hakikat olan görülecekti. Muhammed bunu başardı. Sırf O, tek kavramı sayesinde bütün dünyayı dize getirdi" .
🔸 İslam düşmanlarına karşı cephe alan Goethe , Voltaire'in "Le fanatisme ou Mahomet le Prophète" isimli İslam'a karşı nefretini açıkça gösteren piyesi hakkında şunları söyler: "Hz. Muhammed'i asla bir sahtekâr olarak göremeyiz."
Goethe'nin İslam'a olan hayranlığı
GOETHE'DEN "HZ. MUHAMMED'İN NAĞMESİ"
🔸 Kur'an ile hocası Herder vasıtasıyla tanışan Goethe, Kur'an-ı Kerim tefsiri üzerine çalışır. Ünlü düşünür, Kur'an-ı Kerim'e ve Peygamber Efendimize (SAV) hayrandır.
🔸 Goethe, ilerleyen süreçte Peygamber Efendimizden bahsettiği "Hz. Muhammed'in Nağmesi" şiirini yazar.
Hz. Muhammed'in Nağmesi
Kayalıklardan fışkıran, Şu neşe pınarına bakın, Bir yıldız çakışı sanki; Bulutlar üzerinde Yüce ruhlar beslemiş gençliğini, Derununda koruluktaki kayalıkların.
Taptaze gençliğiyle, Sıyrılıp bulutlardan Raks eder gibi iner mermer kayalara Haykırır sevincinden yine Sinesinden asumana.
Katmış da önüne rengârenk çakılları Sürüklüyor dağ geçitlerinden aşağı, Ve bir önder azmiyle Götürüyor beraberinde, Nice kardeş pınarları
Vadilerden aşağı Çiçeklenir geçtiği yerler, Ve çimenler Soluğuyla yeşerir.
Goethe
ŞİİRİN DERİN MANASI
🔸 Bu şiir, Kaside-i Muhammediye olarak da anılır. Çünkü kaside geleneğine uygun olarak yazılmıştır.
◽ Goethe'nin şiirini yorumlayan Güngören, "Buradaki mısralara baktığımızda bir hareket, canlılık, gençlik var. "Kayalıklar" dediği sadece kayalık değil, insan eli değmemişi ifade der. Esas kaynaktan ona herhangi bir şeyin karışmamış olma tarafı çok önemli. Safiyet yani. Doğrudan Allah'tan gelişi ifade ediyor. "neşe pınarı" derken, dünyayı neşeli hale getiriyor" diyerek kelimelerin derin manalarına değinir.
◽ Görgün, "Götürüyor beraberinde nice kardeş pınarları" mısrasının Peygamber Efendimiz (SAV) İslam'ı tebliğ edişini, diğer insanların da ona katılmasını ifade ettiğini söyler. Müslüman olanların artık onunla beraber akmaya başladığını belirten Görgün, "Vadilerden aşağı çiçeklenir geçtiği yerler ve çimenler soluğuyla yeşerir" dizelerinin de Hz. Peygamber (SAV) ile irtibat kuran herkesin hayat bulduğu manasına geldiğini anlatır.