Arama

Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi

Gökyüzüne en çok yakışan, içimizi ferahlatıp açan bir renktir, mavi. Umudun rengi... Peygamber Efendimiz (SAV) üzülünce gökyüzüne, sevinince toprağa bakarmış. Çünkü toprakta tevazu, gökte ferahlık var derler. Biz de içiniz açılsın diye edebiyatımızdaki mavili şiirleri derledik.

Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi

Bak sabah olmuş
Sağ elim kement gibi bak sana uzattım
Ben karanlığım korkma ben karanlığım
Sessiz sabahların korkak idamlıkları kalkın
Ben sizi mavi sabahlara sararım.
Yeni bir çağa giriyoruz bakın
En serseri bombalar ensesinde kimsesizliğin
Öcünü kusuyor önünüze
Bunalan sessizliğin.

Karanlıkta Korkan İdamlıklar - Erdem Bayazıt

Erdem Bayazıt Kimdir?

Edebiyat bölümü mezunu olan şair, aynı zamanda edebiyat öğretmenliği de yapmıştır. Edebiyat ve Mavera dergilerinin kurucuları arasında yer alır. Eserlerine İslami ve manevi konulara yer verir. Sebep Ey ve Risaleler yayımlanmış şiir kitaplarıdır.

Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi

Seni unutarak baktığımda bile
Dünyanın her yerlerinden geçiyorsun
Yayılıyorsun kalabalıklara
Yalnız yayılmak mı
Aşkın en büyüğü, en dayanılmazı demeli buna.
Özlenirsin, alabildiğine varsın da
Daha da var oluyorsun gün günden
Olgun bir meyve gibi güleceksin zamanla
Bir kadın da değilsin, bir kişi de değilsin

Bir kuş olsa mavilik derdi buna.

O Mavilik Derdi Buna - Edip Cansever

➡ Edip Cansever Kimdir?

Çok sesli şiirin temsilcilerinden olan Edip Cansever, ikinci yeni şiirin özgün temsilcilerindendir. Edebiyatımızda otel metaforunu çok kullandığı için "oteller şairi" olarak ünlenmiştir. Şiirlerinde çağdaş insanın yabancılaşmasını işlemiştir. Şiirlerinde öykülemeye, tasvire ve diyolog tarzı ifadelemeye sıkça yer vermiştir.

Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi

Kayıklarla kayıkçılar
Dalgıçlarla balıkçılar
Bilirsin: ne ister, deniz!


Kendini bu isteklerin:
Yelkenlerin küreklerin
Altına seriver, deniz!


Balıkların,kandillerin
Ne varsa olsun ellerin
Bana mavini ver deniz!

Mavi - Arif Nihat Asya

Arif Nihat Asya Kimdir?

Aruzla başladığı şiirde rubailer ve gazeller yazdı. Rubailere büyük önem veren şair rubailerden oluşan beş kitap yazdı. Daha sonra hece vezniyle ve serbest vezinli şiirler de yazdı. Ulusçu şiirleyle dikkat çeken şair yurdun güzelliklerini, doğasını anlatan, kimi zaman yergici ama Türklüğü yücelten şiirleriyle tanınır.

Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi

Yapyaşlı bir rum kadın
Her şeyde yanıp sönen bir kıyamet algısı
Haydi koşayım diyorum belki dağılır
Koşuyorum
Sancağımda kendi rüzgarımla ölgün kıpırtılar
Hayır daha sevgili daha sevimli değil
Ne başka bir gün ne başka bir zaman
Çok geçmeyecek aradan
Şöyle diyeceğim:
Bulutlar açmadı
Mavi gök orda mı?

Cahit Zarifoğlu - Mavi Gök Orada mı?

Cahit Zarifoğlu Kimdir?

İlk şiirlerinde ikinci yeni akımının etkilerine rastlanır. Madde-ruh çatışması, doğu-batı çatışmasını işledi. İlk şiir kitabı "İşaret Çocukları" 1967'de yayımlandı. Şiirlerinde Anadolu insanının acı, umut ve sevgisini yansıttı. Son şiirlerinde İslami düşüncedeki insan sevgisi ve mutluluk temasını işledi. Zaman zaman gerçeküstü ve eski şiir kalıplarını uyguladı.

  • 10
  • 11
Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi

Bu umut özgür olmanın kapısı;
Mutlu günlere insanca aralık.
Bu sevinç mutlu günlerin ışığı;
Vurur üstümüze usulca ürkek.

Gel yurdumun insanı görün artık,
Özgürlüğün kapısında dal gibi;
Ardında gökyüzü kardeşçe mavi!

Elleri var Özgürlüğün - Oktay Rıfat Horozcu

Oktay Rıfat Horozcu Kimdir?

➡ İlk şiiri 1936'da Varlık dergisinde yayımlanan şairin Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Varlık dergisinde başlattıkları atılım "Garip" adı verilen şiir akımının doğmasına neden oldu. İlk şiirlerinde, kentli insanın günlük yaşamını işledi. Etkileyiciliğini alay ve yergiden alan, dili sade ve kısa şiirler yazdı. "Yaşayıp Ölmek ve Avarelik Üstüne Şiirler" kitabında bir yandan Garip çizgisini sürdürürken bir yandan geleneksel biçimler denedi. Yarım ve tam kafiyeler kullandığı bu dönem şiirlerinde halk şiiri geleneğini ilerletmeye çalıştı. Şiirinin üçüncü evresinde toplumsal sorunlara ağırlık veren şair, halk deyişlerinden yararlanarak alaya, yergiye dayalı şiirler yazdı. Düzyazıya yaklaşan uzun şiirlerinde yöresel ağızlardan argoya kadar konuşma dilinin zengin imkanlarını kullandı.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN