Edebiyatımıza umudun yansıyışı: Mavi
Gökyüzüne en çok yakışan, içimizi ferahlatıp açan bir renktir, mavi. Umudun rengi... Peygamber Efendimiz (SAV) üzülünce gökyüzüne, sevinince toprağa bakarmış. Çünkü toprakta tevazu, gökte ferahlık var derler. Biz de içiniz açılsın diye edebiyatımızdaki mavili şiirleri derledik.
Giriş Tarihi: 14.08.2022
10:31
Güncelleme Tarihi: 14.08.2022
13:14
Seni unutarak baktığımda bile Dünyanın her yerlerinden geçiyorsun Yayılıyorsun kalabalıklara Yalnız yayılmak mı Aşkın en büyüğü, en dayanılmazı demeli buna. Özlenirsin, alabildiğine varsın da Daha da var oluyorsun gün günden Olgun bir meyve gibi güleceksin zamanla Bir kadın da değilsin, bir kişi de değilsin Bir kuş olsa mavilik derdi buna.
O Mavilik Derdi Buna - Edip Cansever
➡ Edip Cansever Kimdir?
Çok sesli şiirin temsilcilerinden olan Edip Cansever, ikinci yeni şiirin özgün temsilcilerindendir. Edebiyatımızda otel metaforunu çok kullandığı için "oteller şairi" olarak ünlenmiştir. Şiirlerinde çağdaş insanın yabancılaşmasını işlemiştir. Şiirlerinde öykülemeye, tasvire ve diyolog tarzı ifadelemeye sıkça yer vermiştir.
Kayıklarla kayıkçılar Dalgıçlarla balıkçılar Bilirsin: ne ister, deniz!
Kendini bu isteklerin: Yelkenlerin küreklerin Altına seriver, deniz!
Balıkların,kandillerin Ne varsa olsun ellerin Bana mavini ver deniz!
Mavi - Arif Nihat Asya
➡ Arif Nihat Asya Kimdir?
Aruzla başladığı şiirde rubailer ve gazeller yazdı. Rubailere büyük önem veren şair rubailerden oluşan beş kitap yazdı. Daha sonra hece vezniyle ve serbest vezinli şiirler de yazdı. Ulusçu şiirleyle dikkat çeken şair yurdun güzelliklerini, doğasını anlatan, kimi zaman yergici ama Türklüğü yücelten şiirleriyle tanınır.
Yapyaşlı bir rum kadın Her şeyde yanıp sönen bir kıyamet algısı Haydi koşayım diyorum belki dağılır Koşuyorum Sancağımda kendi rüzgarımla ölgün kıpırtılar Hayır daha sevgili daha sevimli değil Ne başka bir gün ne başka bir zaman Çok geçmeyecek aradan Şöyle diyeceğim: Bulutlar açmadı Mavi gök orda mı?
Cahit Zarifoğlu - Mavi Gök Orada mı?
➡ Cahit Zarifoğlu Kimdir?
İlk şiirlerinde ikinci yeni akımının etkilerine rastlanır. Madde-ruh çatışması, doğu-batı çatışmasını işledi. İlk şiir kitabı "İşaret Çocukları" 1967'de yayımlandı. Şiirlerinde Anadolu insanının acı, umut ve sevgisini yansıttı. Son şiirlerinde İslami düşüncedeki insan sevgisi ve mutluluk temasını işledi. Zaman zaman gerçeküstü ve eski şiir kalıplarını uyguladı.
Bu umut özgür olmanın kapısı; Mutlu günlere insanca aralık. Bu sevinç mutlu günlerin ışığı; Vurur üstümüze usulca ürkek.
Gel yurdumun insanı görün artık, Özgürlüğün kapısında dal gibi; Ardında gökyüzü kardeşçe mavi!
Elleri var Özgürlüğün - Oktay Rıfat Horozcu
➡ Oktay Rıfat Horozcu Kimdir?
➡ İlk şiiri 1936'da Varlık dergisinde yayımlanan şairin Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Varlık dergisinde başlattıkları atılım "Garip" adı verilen şiir akımının doğmasına neden oldu. İlk şiirlerinde, kentli insanın günlük yaşamını işledi. Etkileyiciliğini alay ve yergiden alan, dili sade ve kısa şiirler yazdı. "Yaşayıp Ölmek ve Avarelik Üstüne Şiirler" kitabında bir yandan Garip çizgisini sürdürürken bir yandan geleneksel biçimler denedi. Yarım ve tam kafiyeler kullandığı bu dönem şiirlerinde halk şiiri geleneğini ilerletmeye çalıştı. Şiirinin üçüncü evresinde toplumsal sorunlara ağırlık veren şair, halk deyişlerinden yararlanarak alaya, yergiye dayalı şiirler yazdı. Düzyazıya yaklaşan uzun şiirlerinde yöresel ağızlardan argoya kadar konuşma dilinin zengin imkanlarını kullandı.
Gök mavi mavi gülümsüyordu, Yeşil yeşil dallar arasından. Altın sesi birdenbire sordu: "Ne haber eski aşk yarasından!"
Kapandı, dedim, bitti karanlık; Vuslatla sona erdi o çile; Bu huzur şelâlesi aydınlık Yeni bir çağdır başlar seninle
➡ Cahit Sıtkı Tarancı Kimdir?
İlk şiirleri Muhit, Servet-i Fünun ve Uyanış dergilerinde yayınlanan şair, hece ölçüsünün alışılmış kalıplarının dışına çıkan biçemiyle dikkat çeker. Hiçbir akıma bağlanamayan, lirik, içten ve kendine özgü bir üslup geliştiren şairin hem yaşama sevincini hem karamsarlığı yansıttığı şiirlerinde "yalnızlık" ve "ölüm" temaları ağır basar. Onun tanınmasında en etkili olan eseri "Otuz Beş Yaş" şiiridir.