Arama

Edebiyatımızdaki Çamlıca esintileri

Bahar aylarında doğanın uyanışı, kış aylarında lapa lapa yağan karın Çamlıca'da ortaya çıkardığı manzaralar, her mevsim başka renge bürünerek eşsiz bir tablo gibi seyredilmeyi bekler. Peki, dillere destan güzeliği ve manzarasıyla şiirlere, romanlara konu olan Çamlıca edebiyatımızda nasıl yer aldı? Çamlıca'nın Tanzimat ile beraber değişen silueti; toplumsal ve kültürel hangi durumların habercisiydi?

Sesli dinlemek için tıklayınız.
  • 15
  • 16
ÇAMLICA’DAN “YÜZ ÇEVİREN” YAHYA KEMAL
ÇAMLICA’DAN YÜZ ÇEVİREN YAHYA KEMAL

📌 Tanzimat, Servet-i Fünun ve Milli edebiyat dönemlerinin simgelediği mekanlar vardır. Tepeleri oluşturan bu mekanlarda, Tanzimat; Çamlıca'yı, Servet-i Fünun; Tepebaşı'nı Milli edebiyat ise Metristepe'yi simgeliyordu. Bu mekanlarda temsil ettikleri değerlerle özel manalar kazanmıştı.

Tanzimat nasıl ki Çamlıca ve beraberinde oluşturulan kültür dairesi ekseninde değerlendiriliyorsa Milli edebiyatın soluk aldığı yeni mekan ise Metristepe'ydi. Çamlıca ve Tepebaşı İstanbul'u simgelerken, Metristepe Anadolu ve Milli Mücadele'yi simgeliyordu.

🔍 YAHYA KEMAL KİMDİR?

  • 16
  • 16
YAHYA KEMAL'İN ÜÇ TEPE MAKALESİ
YAHYA KEMAL’İN ÜÇ TEPE MAKALESİ

📌 Yahya Kemal, 1921 yılında Dergah dergisinde yayımlanan "Üç Tepe" başlıklı makalesinde edebiyatımızın artık Metristepe; yani Anadolu merkezli olacağını ifade etmiştir. Metristepe ile edebiyatının yönünün değiştiği vurgulanmaktadır. Yani Yahya Kemal'e göre edebiyatımız artık ne Çamlıca'daki kadar romantik ne de Tepebaşı'ndaki kadar Batılı olacaktır… Yahya Kemal söz gelimi Çamlıca'dan yüz çevirmiştir…

🔍 Fikriyat'ın e-dergi platformundan kültür sanat dergilerine ulaşmak için tıklayın

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN