Arama

Edebiyatımızın "öteki" yüzü: Taşra

"Bir taşra çocuğu sıfatıyla özlemeyi bilmiyorsanız denizi, kaybettiniz (benim gibi)." Oğuz Atay'ın Tutunamayanlar romanında geçen bu cümle, taşraya dair pek çok duygunun kısaca anlatımı gibidir. Taşra algısı, edebiyatımızda dönemlere ve yazarlara göre farklılık göstermiştir. Edebi eserlerde kimi yazarlar ideolojik kaygıyla bozuk olarak gördükleri taşrayı düzeltmeyi kendilerine bir görev edinmişler, kimileri "merkez"in dışında kalan taşralı bireylerin psikolojik durumlarını konu edinmişler, kimi yazarlar ise taşrayı sanatlarının en büyük ilhamı olarak görmüşlerdir. Gelin, geçmişten günümüze her dönemin mevzusu olan taşraya edebiyat üzerinden bakalım…

  • 4
  • 17
TAŞRA NABİZADE NAZIM'IN KARABİBİK ESERİYLE ROMANLARDAKİ YERİNİ ALDI
TAŞRA NABİZADE NAZIM’IN KARABİBİK ESERİYLE ROMANLARDAKİ YERİNİ ALDI

📌 Romanın edebiyatımıza girdiği tarih olan 19. yüzyıldan itibaren taşra da edebi eserlerde kendisini göstermeye başladı ve hikaye Nabizade Nazım'ın Karabibik romanıyla başladı…

"Karabibik'in olanca aşkı, şu birkaç dakikalıktı. Bir çirkin gülümseme, bir iki bayağı nükte, içinden doğru gelen kısa bir çığlık: İşte ömrünün romanı bu kadarcıktı."

🔎NABİZADE NAZIM KİMDİR?

Nabizade Nazım Tanzimat dönemi yazarlarındandır. Edebiyatımızda ilk gerçekçi köy romanı olarak kabul edilen Karabibik'i kaleme almıştır. Nazım bu eseri gerçekçi olarak tanımlar. Şiir, roman, deneme türlerinde eserler kaleme almıştır. Şiirlerinde ölüm, tabiat, tanrı gibi terimleri işledi. Şiirleri Heves Ettim adındaki şiir kitabında toplanmıştır.

Kitabı incelemek ve satın almak için tıklayınız

  • 5
  • 17
TANZİMAT DÖNEMİ'NDE GERÇEKLİK VE MİLLİLİK DUYGULARININ KAYNAĞI: TAŞRA
TANZİMAT DÖNEMİ’NDE GERÇEKLİK VE MİLLİLİK DUYGULARININ KAYNAĞI: TAŞRA

📌Edebiyatımızda taşraya yönelme genel olarak gerçeklik ve millilik düşünceleriyle vuku buldu. Tanzimat edebiyatçıları yerlilik ve millilik düşüncelerini gündeme getirdiklerinde asıl kaynağı taşrada bulabileceklerine inandılar. Ahmet Mithat Efendi'nin Bir Gerçek Hikayesi ile Nabizade Nazım'ın Karabibik romanları bu düşüncelerin bir tezahürüydü. Merkez topraklarda yetişip büyüyen yazarların taşraya yönlerini çevirmesinde mekanın işlevini algılamaktan çok taşranın düşüncelerini temellendirebilecek bir alan olması yatıyordu.

➡Tanzimat'tan itibaren yazarların genel itibariyle taşrada gördükleri yoksulluktu, edebi eserler de bu çerçeve teşekkül ediyordu. Ömer Seyfettin, Yalnız Efe'de Refik Halit Karay ise Memleket Hikayeleri'nde taşranın yoksulluk bağlamında değerlendirilmesi sonraki romanlar için de öncü oldu.

Tanzimat edebiyatının ilk eserleri

  • 6
  • 17
YENİ SİSTEMİN “TAŞRA’YI EĞİTEN” ÖĞRETMEN YAZARLARI
YENİ SİSTEMİN TAŞRA’YI EĞİTEN ÖĞRETMEN YAZARLARI

📌1923'ten sonra yeni kurulan Cumhuriyet sistemi, taşraya olan bakışı da etkiledi. Cumhuriyet dönemi yazarlarına göre taşra şimdiye kadar ihmal edilmişti, eserlere konu edilse de şimdiye kadar tam manasıyla taşranın ruhuna nüfuz edilememişti. Yeni sistemin aydını kendisine yeni bir amaç edinmişti: Taşrayı eğitmek…

Öğretmen rolüne bürünen yazarlar ihmal edilen taşrayı, yeni sistemin getirdiği inkılaplar üzerinden eğitmeye koyuldu. Cumhuriyet döneminin ilk yıllarına bakıldığında bu dönemlerde yazılan romanlarda taşraya düzen getirmek isteyen idealist öğretmenler karşımıza çıkar.

  • 7
  • 17
YEŞİL GECE'DE SÜREKLİ OLUMSUZLANAN "TAŞRA HOCALARI"
YEŞİL GECE’DE SÜREKLİ OLUMSUZLANAN TAŞRA HOCALARI

📌Reşat Nuri Gültekin'in Yeşil Gece'si buna bir örnektir. Anadolu'ya öğretmenliğe giden Yeşil Gece'nin Ali Şahin hoca isimli kahramanı, söz gelimi halkın yozlaştığı konuları engin yenilikçi öğretmen (!) kimliğiyle düzeltmeye çalışır. Milli edebiyat ve Cumhuriyet'in ilk yıllarında taşrayı eserlerine taşıyan edebiyatçılar, bahsettiklerinin aksine bölge halkına ve taşra ruhuna asla nüfuz edemezler. Yazarlar, tepeden bakma bir anlayışla halka eğilirken, yaklaşmaktan ziyade aslında fazla araya mesafe koyarlar. Reşat Nuri, romanında taşranın ne denli taassup içinde olduğunu halkın tutunduğu yozlaşmış değerler üzerinden anlatır.

🔎Milli edebiyat dönemlerindeki taşra romanlarındaki en dikkat çekici özellik ise "hoca" tipleridir. Yazarların ortaya koyduğu bu hoca tipleri, genellikle toplumu gericiliğe sürükleyen, toplumun felaketini getiren kişiler olarak lanse edilir. Dini ve kültürel değerleri neredeyse simgeleştirilen "düzenbaz hoca" tipi ile halkın zihninde olumsuz özellikler oluşturacak şekilde vermek, yeni sistemin kendisini meşrulaştırma ve varlığını kabul ettirme eylemlerinden biri olarak karşımıza çıkar. Nitekim bu durum Yeşil Gece'de de karşılığını bulur. Romandaki hoca tipi şöyle tasvir ediliyordu:

"Artık hiçbir ciddi şey okutamayacak kadar bunamıştı; başı, sonu, mantık ve nizamı olmayan sözlerle ders anlatması rüya gibi bir şeydi"

🔎REŞAT NURİ GÜNTEKİN KİMDİR?

Çalıkuşu romanıyla ünlenen bu sebeple romancı olarak tanıdığımız Reşat Nuri Güntekin, edebiyatımızda birçok türde eserler vermiş bir yazardır. Reşat Nuri'nin edebiyat dünyasına tam manasıyla girişi Genç Kalemler'de yayımladığı makale ile gerçekleşti. Bir süre gazetelere edebiyat ve bilhassa tiyatro ile ilgili makaleler yazdı. Görevi sebebiyle yaşamı boyunca Anadolu'yu gezerek önemli gözlemlemelerde bulundu.

Kitabı incelemek ve satın almak için tıklayınız

Edebiyatın hüzünlü yüzü Reşat Nuri Güntekin'den 20 alıntı

  • 8
  • 17
ROMAN KAHRAMANI MI TAŞRA MI “YABAN”?
ROMAN KAHRAMANI MI TAŞRA MI YABAN?

📌Taşra- kent, halk ve aydın çatışmasının en canlı tasvirlerle ortaya çıktığı eserlerden biri Yakup Kadri'nin Yaban isimli romanıdır. Yaban romanından sonra büyük eleştirilere uğrayan Yakup Kadri, her iki sınıfın birbirine olan bakışını uç noktalarda vermiştir. Romanda Milli Mücadele dönemlerinde İstanbul'da huzursuz olan entelektüel genç, taşraya gitmeye karar verir. Genç, sürekli "kabalığı, gericiliği" gibi olumsuz özellikleriyle aksettirdiği taşra tarafından "Yaban" olarak tanımlanır. Modern entelektüel taşra ile tanışır ve sonuç pasajda geçtiği gibidir…

"Köylülerle dost olabilmek için büyük fedakârlıklar yapması lâzımdır. Meselâ bütün kitaplarını yakmalı ya da evdeki bütün resimleri imha etmelidir. Köylülerle aynı soydan gelse bile, o tamamen farklı bir eğitim almıştır ve bambaşka bir kültürel gelişme yaşamıştır. Halkına yabancılaştığını şu sözlerle ifade eder: "Ben bu ülkeye ait olmayan ve yabancı unsurlarla karışıp yapay bir sanayi ürününün vasıflarını kazanmış biri haline geldim". Bir gün kırda dolaşırken bir Amerikan yapımı konserve kutusu görür."

🔎 Taşra ve taşra insanı romanda "dünyadan bihaberdir". Bütün olaylar meydana gelirken söz gelimi dünya yıkılırken, taşra "dışarıda" kalmıştır. Romanda kahraman, taşranın kültürel kodlarına ve dinamiklerine aşina olmadan ve anlamadan yalnızca eleştirmekle yetinir. Çünkü başkahraman merkezden gelmiştir ve gelişmişliği simgeleyen bu kahramanın bütün düşünceleri, "merkez"i söz gelimi doğruluğu temsil ediyor gibi lanse edilmiştir.

Yaban romanını diğer taşra romanlarından ayıran bir nokta ise Yakup Kadri'nin taşrayı romantik bir bakış açısıyla değil bütün gerçekliğiyle ele almasıdır. Şimdiye kadar sürekli, saf, temiz ve masum taşra insanı yerini Yaban'da gerçek portrelere bırakır.

🔎YAKUP KADRİ KİMDİR?

Yakup Kadri, diplomat ve yazardır. Asıl ününü kazandığı eserleri Nur Baba, Kiralık Konak ve Yaban'dır. Fecr-i Ati topluluğunun kurucuları arasında yer almış, sonrasında toplumcu bir çizgiye geçiş yapmıştır. Ayrıca Kadro ve Anadolu Ajansının da kurucuları arasındadır.

Kitabı incelemek ve satın almak için tıklayınız

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN