Ekrem Hakkı Ayverdi'nin "Osmanlı Mimarisi" eserinden alıntılar
Tarihin arka sayfalarında kalmış harikulade eserlerin ardındaki derin ilmi ortaya çıkaran aydın Ekrem Hakkı Ayverdi, "Osmanlı Mimarisi" eseri ile imparatorluğun ana imar kaidelerini gözler önüne serer. Ayrıca içerisinde pek çok Osmanlı yapısına dair bilgiler barındıran bu nadide eserle başka yerde bulamayacağımız önemli detayları bizlere aktarır.
Giriş Tarihi: 12.05.2022
17:21
"Ayasofya Câmiinin hemen yanından başlayıp bütün Sarayburnu yarımadasını işgâl eden bu Fâtih Sarayı'nın bir nazîrinin bulumasma imkân var mıdır? Bir kere nerede vardır üç denizi kavrayan bir sâha? Böyle bir yer bulunacak ve oraya arâzinin îcâblarına en uygun tarzda bir saray yerleşdirmeyi insanoğlu başarmış olacak. Yeri de yapısı da Allah vergisi demekle şükran borcunu edâ etmek ancak kâbildir."
Ekrem Hakkı Ayverdi
Karadeniz'in görmeniz gereken ahşap camileri...
BURSA'DA YILDIRIM BAYEZID BEDESTANI
"Bedestan ihtiyâcı önce Osmanlılarca duyulmuş olmayabilir; muhakkak ki şehirlerde kıymetli malların saklanması ve satışı için bâzı binâlar olacakdır. Ammâ bu mîmârî nevi'nin Osmanlılar'da şimdiki şeklini aldığı ve gelişdiği hiç şüphe götürmez br hakîkatdir. Bunların ilki de Yıldırım Bâyezid tarafından yapılandır."
Ekrem Hakkı Ayverdi
Osmanlı çeşme mimarisinin 5 eşsiz örneği
BURSA'DA YEŞİL MEDRESE
"Osmanlı devrinde medreseler umûmiyet üzere tek katlıdır. Bu Yeşil Medrese çift kat olarak yapılmaya başlanmış, hattâ vakfiyesine 30 talebe için kaydı konduğuna göre, 30 höcre tasavvur edilmiş demekdir. Fakat Yeşil Câmi ve Dimetoka Câmii bahislerinde anlatıldığı üzere Çelebi Sultan Mehmed'in vefât etmesiyle üst kat yapılamadan kalmışdır. İki kat düşünüldüğü için alt katın yüksek düşmemesi lâzım gelirdi; bunun için de odalar kubbe yerine daha alçak olan tonozla örtülmüş, iki kata göre yüksek tutulan açık eyvanlı dershânenin yarısı sipsivri, boşlukta kalan bir vaziyet almışdır."
Ekrem Hakkı Ayverdi
Mimarimizde geleneksel izler taşıyan 5 tarihi konak
Osmanlılar diğer İslâm milletlerinden başka türlü ve mânâsına daha uygun câmîler yapmışlardır.Ammâ o merhaleye varmak için bir asırdan fazla çabalamışlardır; hem de ilk yapıları Orhan Câmiinde, varılması gaye olan tarz-ı hâllerin hemen hepsini keşfetdikleri hâlde. Ondan sonra hârici âmiller, ihtişam ve süs hevesleri yoldan saptırmış ve Fâtih Câmiini beklemek lâzım gelmişdir."
Ekrem Hakkı Ayverdi
Mimar Sinan'ın 3 eseri
"2.5 asırlık devirde birbirine değişmez bir isâbetle oturmayan unsur minârelerdir; aralarında hârikulâde olanlar vardır; ammâ bunu sağa, sola mı, yerden başlama mı, duvar üstüne mi konacakdır? Esas binâ'ya göre hadleri, kâmedleri ne olacakdır? Bunlar nihâî cevâbını bulmamışdır. Bunu bu devirde yapılan Üç Şerefeli'nin emsâli dünyâda bulunmayan minârelerine rağmen söylüyoruz. Çünkü onlar, binâyı ezecek dehşetde, çeki taşı büyüklüğünde birer pırlantadır. Minâre alnı secdeye varacak mü'minleri dâvet eder; vazifesi oraya kadardır. Asıl olan secdegâhdır; müezzin, imamı bastıramaz; minâre de câmii ezmemelidir."
Ekrem Hakkı Ayverdi
Merhametin kuş evleriyle vücut bulduğu 8 mimari yapı