Arama

Elinin hamuruna daktilonun mürekkebi karışmış ilk kadın gazeteciler

Günümüzde bile 'kadın' hassas bir konudur. Evlerin inci tanesi kadınlar zamanımız modern anlayışından çok daha evvel, Osmanlı döneminde, gündemde yerini almıştı. İlk defa Osmanlı kültür tarihi içinde, kadının toplumsal yaşamdaki yeri sorgulanmış, geleneksel düzenden miras kalan erkek otoritesinden kadının kurtarılması gündeme gelmiş ve kadınlara yeni bir kimlik kazandırma arzusu sistematik bir şekilde yürütülmeye çalışılmıştı. Bu anlamda kadın yazarların, kadın hakları noktasındaki yapılanmaları ve kadın dergilerinin bu oluşuma katkıları elbette yadsınamazdı.

  • 10
  • 14
SİYASETÇİ GAZETECİ EMİNE SEMİYE HANIM
SİYASETÇİ GAZETECİ EMİNE SEMİYE HANIM

Emine Semiye Hanım; Fatma Aliye Hanım'ın kız kardeşi ve Ahmet Cevdet Paşa'nın kızıdır. Tanzimat'tan sonra ortaya çıkan kadın hareketi içinde Fatma Aliye Hanım'dan daha uç bir tavır takınmıştı. Sadece sosyal hayata katılmakla yetinmemiş ve etkin bir biçimde siyasi oluşumların da içinde yer almıştı. Emine Semiye Hanım, Nigâr Hanım'la yakın bir dostluk kurmuş; aynı edebi ve sosyal ortamlarda bulunmuşlardı. Kadının sadece "eş ve anne" kimliği ile toplumsal yaşamda yer almasına karşı çıkan Emine Semiye Hanım, pek çok gazetede yazarlık yapmasının dışında, siyasi olayların içinde etkin bir şekilde yer alarak kadın hareketlerini edebi ve yayın boyutundan siyasal alana taşımış ve mücadelesini sadece yayın yoluyla değil aynı zamanda siyasi platformda da sürdürmüştü.

Başlangıçta, Hanımlara Mahsus Gazete'de yazılarını hayranlıkla okuduğu hanım yazarlar arasına katılma gücünü kendinde göremediği fakat diğer yandan kendini geliştirme arzusuna da engel olamadığı için, Emine Vahide müstearının ardına gizlenerek "Bir Müetehassisenin Tefekküratı"nı, ardından da "Terbiye-i Etfale Ait Üç Hikâye"yi yayımlamaya cüret gösterdi. Bu eserlerden dolayı o kadar çok tebrik ve teşvike nail olur ki bu sayede Hanımlara Mahsus Gazete'nin çocuk terbiyesi hakkında yazılar yazan "muharrire-i mahsusa"sı ünvanını kazanır. Makalelerinde halkı aydınlatmak ve yapılan işlerde faydayı esas tutmak gayesi içinde olan Emine Semiye Hanım, Hanımlara Mahsus Gazete'de yayınladığı makalelerinde kadınları eğitici ve ders anlatma tarzındaki yazıları ile adeta bir öğretmen kimliği ile okurun karşısına çıkar. Ona göre, toplumsal gelişmenin sağlanabilmesi için kadınların bütün ilim alanlarında yetişmeleri gerekir. Böyle bir uygulama sayesinde kadınların yaşam içinde daha emin adımlarla yürüyeceklerini ve mütereddit kimliklerinden kurtulabileceklerini belirtir. Ona göre Avrupalılaşmaktan maksat, eğitim ve bilim alanında onlarla aynı seviyeye gelebilmek olmalıdır.

  • 11
  • 14
EDEBİYAT TOPLANTILARININ EV SAHİBESİ ŞÜKÛFE NİHAL
EDEBİYAT TOPLANTILARININ EV SAHİBESİ ŞÜKÛFE NİHAL

Bu dönemde kadınların basın ve edebiyat dünyasındaki bir diğer önemli ismi Şükûfe Nihal'di. Şükûfe Nihal, Türk kadınının yeni bir kimlik oluşturma çabası içinde bulunduğu bir dönemde, kadın derneklerinde etkin olarak çalışmış ve kadın dergilerinde kadın haklarını ve eşitliği savunan makaleler yazmıştı. Nezihe Muhiddin tarafından yayın hayatına kazandırılan Kadın Yolu Dergisi'nde yazdığı yazılarında kadınları sosyal hayata teşvik edici bir yol izleyerek kitlesel kadın hareketlerinde aktif bir rol oynadı. Şükûfe Nihal, kadınların toplumsal yaşamdan yalıtık bir biçimde aile hayatıyla sınırlandırılmış konumlarından sıyrılarak bilinçlenmeleri için sadece basın yoluyla değil aynı zamanda dernekler aracılığı ile de mücadele etti.

Tıpkı Nigâr Hanım gibi evinde "edebi toplantılar" düzenleyen Şükûfe Nihal de aktif bir şekilde devrin sosyal yaşamında yer alarak basın aracılığıyla kendini ifade ederek varlığını hissettirmeye çalışan Türk kadının sesi ve vicdanı oldu. İnas Darülfünunu'ndan mezun olan Şükûfe Nihal, idealist çizgisinden taviz vermeden kadınların toplumsal yapı içindeki gelişim süreçlerinde aktif bir birey olarak yer alır.

  • 12
  • 14
ABDÜLHAMİD’İN ŞEFKAT NİŞANESİNİ ALAN BAŞYAZAR
ABDÜLHAMİD’İN ŞEFKAT NİŞANESİNİ ALAN BAŞYAZAR

Bir dönem Hanımlara Mahsus Gazete'de başyazarlık yapan Makbule Leman Hanım, yazılarında evlilik ve kadınların eğitimi, çocuk bakımı, annelik, gibi konular üzerinde dururken geleneğe ve dine dayalı bir yaşam tarzından da uzaklaşmamak gerektiği fikrini savunur.

II.Abdülhamit dönemimde, makalelerinden dolayı "şefkat nişanı" ile ödüllendirilen Makbule Leman, aynı zamanda devrinde, kadınların eğitilmesi noktasında fikri alanda mücadele vermiş yenilikçi ve gelenekten kopmamış bir Osmanlı aydınıdır. Makaleleri, Hanımlara Mahsus Gazete, Hazine-i Evrak, Hazine-i Fünûn gibi süreli yayınlarda çıktı.

Özellikle Tercüman-ı Hakikat'te yazılan yazıların onun tarafından değil de müstear bir isim kullanan bir erkek yazar tarafından yazılmış olacağı fikri devrin gazete okurları tarafından sıkça düşünülmüştür. Bu anlamda bu kadar güçlü kaleme sahip bir kadının olabileceği düşüncesi erkek okurlar tarafından hayretle karşılandı. Dindar ve muhafazakâr bir kadın olan Makbule Leman Hanım, daha çok dinî ilimlere eğilimli bir kişilik özelliğine sahipti.

  • 13
  • 14
KADIN HÜRRİYETİ MÜCADELECİSİ NEZİHE MUHİDDİN
KADIN HÜRRİYETİ MÜCADELECİSİ NEZİHE MUHİDDİN

Bu dönemde kadınların hürriyetleri için mücadele veren Nezihe Muhiddin ise savcı ve ceza hâkimi bir babanın kızıdır. Türk kadınının aktif olarak her alanda görünür olmasını arzulayan ve bunun sadece edebi alanda değil her alanda mücadelesini veren Nezihe Muhiddin, geleneksel anlayışa zaman zaman ters düşen görüşler ileri sürer ve geleneği yargılayıcı ifadeler kullanmaktan çekinmeyerek kadınların sadece kamusal alanda değil siyasal alanda da varlıklarını göstermeleri gerektiğine inanır. 1923'te onun başkanlığında Kadınlar Fırkası kurulur. Süs dergisinde partinin kuruluş gerekçesi, hükümete verilen beyannamede özetle şöyle açıklanmıştır: "Kadın ülkenin her yerinde yaşanan siyasi, sosyal ve ekonomik sorunların içinde olmasına ve bu sorunlardan etkilenmesine karşın, bu alanlarda gözle görülür biçimde çalışamamaktadır. Amaç yer yer ortaya çıkan kadın varlığını ve kişiliğinin kitlevi bir şekle dönüştürülmesidir. Bu anlamda bu fırka, kadınların sadece basın hayatında değil aynı zamanda siyasal alanlarda da etkin bir biçimde görünmelerini arzulamaktadır."

  • 14
  • 14
RADİKAL GÖRÜŞLÜ GAZETECİ ULVİYE MEVLAN
RADİKAL GÖRÜŞLÜ GAZETECİ ULVİYE MEVLAN

Radikal görüşleriyle siyasi ve ideolojik yönü daha ağır basan biridir Ulviye Mevlan. Onun bu radikal görüşleri kadın hareketlerinde de bir değişim ve keskinlik oluşturma sürecini hızlandırdı. Ulviye Mevlan, yazılarında ve faaliyetlerinde de görüşlerindeki radikalliği her fırsatta yansıtmaktan kaçınmadı. Çıkarmış olduğu Kadınlar Dünyası dergisinde ılımlı bir kadın hareketinin yerini daha keskin çizgilerle hak arayışında olan bir anlayış almıştı.

Ulviye Mevlan, yazılarında kadını tüketici konumundan üretici konumuna getirmenin önemi üzerinde durdu. Kendinden sonra gelen kadınların hukuksal mücadeleleri için hazır bir zemin bıraktı. Onun görüşlerinin temelini kadın hakları ve kadın hukuku oluşturuyordu.

O, yazılarındaki görüşleri ve okurları ile diyalogu sayesinde kadını dört duvar içinden sosyal yaşama çıkarmayı amaçladı. Bu anlamda Ulviye Mevlan, Osmanlı basın hayatındaki varlığı ile kadınlık bilincini uyandırırken Batı'yı takip etti. Her türlü cinsiyet ayrımına karşı yazıları ile "kadın inkılabı"nın önde gelen savunucularındandı. Kadının sadece bir eş ve anne olarak değil bir vatandaş olarak da sorumlulukları olduğu fikrini yazılarında sıklıkla savunmuştu.

(Osmanlı Basın Hayatında Kadın Yazarlar - Beyhan KANTER)

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN