İkinci Yeni'nin şiirimize getirdiği yenilikler
Yeni bir şiirsel söylemin doğmasına öncülük eden İkinci Yeni hareketi, yakın dönem edebiyatımızın en modernist atılımıydı. Doğduğu andan itibaren birtakım tartışmalara konu olan bu hareket, şiirimizde yaptığı radikal yeniliklerle çok ses getirdi. Peki, başta Sezai Karakoç olmak üzere İkinci Yeni şairlerinin edebiyatımızda yaptığı yenilikler neydi?
Giriş Tarihi: 21.06.2020
15:34
Güncelleme Tarihi: 21.06.2020
16:50
Bu şiirde önceki şiirden farklı olarak söz diziminin bozulduğu, böylece sözcüklerin birbiriyle dil bilgisel ve anlamsal olarak koparıldığı gözlemlenir.
"Bu horozlar neyi ürperiyor çocukları mı?" Sezai Karakoç
"Sabahla Ne Güzel Durdunuz Aşkıma" İlhan Berk
"Sesini dönmeyeyim bütün yalnızlığım" İlhan Berk
"Hiçbir şeylerim hep tamam olsa" Turgut Uyar
YEPYENİ BAĞDAŞTIRMALARLA İMGEYİ ZENGİNLEŞTİRDİLER
Yepyeni bağdaştırmalar/imge zenginliği: Bağdaştırma en az iki sözcüğün bir anlamsal bütünlük kuracak biçimde birbirine eklenmesidir. İkinci Yeni şairleri yeni bir anlamsal yapı kurmak için bu bağdaştırmalara başvurmuştur.
Alışılmış kalıpların dışına çıkınca imge alanı da genişlemiştir. İkinci Yeni'nin dilden sonraki en büyük yeniliği "imge" konusunda olmuştur. Çağrışımlar aracılığıyla yeni bir kurmaya çalışan şairler, bilinç dışına bir hayli önem verdiler.
"Şurda senin gözlerinde bakımsız mavi , güzel laflı İstanbullar" Cemal Süreya
"Bakıyorum Amerikan bir gök sıkılıyorum kalkıyorum" İlhan Berk
"Senin ağustos çeşmeleri yüzüne özlemle eğiliyorum." Turgut Uyar
"Bir çelik mavisi damar tam da çenemin üstünde" Edip Cansever
Kaynaklar: İkinci Yeni Poetikası- Alattin Karaca Edebiyat Yazıları 2 - Sezai Karakoç