Arama

Kemal Tahir kimdir? Kemal Tahir'in alıntı ve sözleri...

Romanımıza yerli bir kimlik kazandıran Kemal Tahir, edebiyatımızın en üretken ve gerçekçi yazarlarından biriydi. Edebiyat ile ülkemizin meselelerini, modernleşmeyi, Türk insanının dramı ve devletin içine düştüğü zor durumdan nasıl çıkacağını çözmeye çalıştı. Gelin, Kemal Tahir'den alıntılarla hayatına yakından bakalım.

  • 3
  • 14
Edebiyat yolculuğunun ilk yılları
Edebiyat yolculuğunun ilk yılları

"Çürüdük hepimiz... Çürüdüğümüzün farkına varmadan çürüdük!"
I Kemal Tahir, Kurt Kanunu

📌 Kemal Tahir, 1928-1932'de avukat kâtipliğinin yanı sıra Zonguldak Kömür İşletmelerinde ambar memurluğu yaptı.

📌 Romanlarıyla tanıdığımız Kemal Tahir, edebiyat yolculuğunun ilk yıllarında daha çok şiirle ilgilendi.

📌 Çeşitli takma adlar kullanarak "İçtihad", "Yeni Kültür", "Geçit", "Karikatür" ve "Yedigün" dergilerinde yazılar kaleme aldı.

📌 Kemal Tahir, Yakup Sabri, Ertuğrul Şevket, İsmail Safa ve Arif Nihat Asya ile birlikte 10 Ekim 1932'den 14 Temmuz 1934'e kadar, toplam yedi sayıdan oluşan "Geçit" sanat dergisini çıkardı.

📌 Hayatının önemli bir kısmını teşkil eden gazeteciliğe 1932 yılında başladı. Bu mesleğin etkilerini romanlarındaki "Murat" karakterinde görürüz.

🔸

  • 4
  • 14
Eserlerinde sadece "Kemal Tahir” adını kullandı
Eserlerinde sadece Kemal Tahir adını kullandı

"Dahası da neymiş! Dünya ölümlüdür. Neye çabalasan ölüme çabalarsın!"
I Kemal Tahir, Devlet Ana

📌 Vakit, Haber, Son Posta gazetelerinde 1932-1938'de düzeltmen, röportaj yazarı, çevirmen olarak çalıştı; Yedi Gün ve Karikatür dergilerinde sekreterlik, Karagöz gazetesinde başyazarlık ve Tan gazetesinde yazı işleri müdürlüğü yaptı.

📌 Kemal Tahir, 1934'te çıkan soyadı kanunuyla "Tipi" soyadını aldı. Ancak bu soyadı uzun süre kullanmadı. Sonraki yıllarda "Demir" ve "Benerci" soyadlarını aldı.

📌 Eserlerinde sadece "Kemal Tahir" adıyla yetinen usta kalem, eşine yazdığı bir mektupta "Tipi" soyadını almasının nedenini şöyle açıklamıştı:

"Kemal Tahir Tipi'den sana selam… Ben (Tipi) soyadını Tanrı'nın yardımıyla aldım. Kocaman deyişli sözleri sevmiyorum. Eller, kendilerini yüceltmek için namlarını ululuk anlatan kelimelerden seçtiler. Bu kalabalığa karışmak bize yaraşmaz. Söyleyişi, 'us'da yer edişi, sesi kolay bir kelime…"

🔸

  • 5
  • 14
Kemal Tahir’in cezaevi yılları
Kemal Tahir’in cezaevi yılları

"Bütün saplantılarımız korkularımızdan geliyor. İnsanoğlu, deli değilse, korkar mutlaka... Saplantılarımızdaki korkunun bize saçma görünmemesi, yüz binlerce yıldan arta kaldıkları için... Bunlar, gerçek sebeplerini yitirdiğimiz korkuların tortusu…"
I Kemal Tahir, Yol Ayrımı

📌 Kemal Tahir'in astsubay kardeşi Nuri Tahir'e, piyasada serbestçe satılan Sabahattin Ali'nin bir öykü kitabını vermesi üzerine "askeri isyana teşvik" ile suçlandı.

📌 Nazım Hikmet ve Hikmet Kıvılcımlı ile birlikte yargılandığı davada 15 yıl hapis cezası aldı. Henüz 28 yaşındaydı.

📌 Kemal Tahir için cezaevi, bir gözlem yeri oldu. Romancılığının en verimli zamanlarını bu zaman dilimi oluşturdu. Tahir, mahkumiyet yıllarını muazzam bir tecrübeye dönüştürdü.

📌 Burada Türk insanını tüm yönleriyle tanıma fırsatı yakaladı.

📌 "Zoraki Nişanlı", "Bir Nedim Divanının Esrarı", "Camı Kıran Çocuk", "Halk Plajı", "Gönül Denilen Hayvan" ve "Aşk Pınarı" da bu yılların ürünüydü.

Romanın yorgun savaşçısı: Kemal Tahir

  • 6
  • 14
Eserlerindeki kurgunun temel malzemesi
Eserlerindeki kurgunun temel malzemesi

"Dünyada insanoğlu ne kadar rahatlayabilirdi... Çünkü aslında kendimizi acılara gene kendimiz sürüyoruz. Akıl her zaman doğru çalışmıyor, çesitli hırslar isteklerde yanılmaları kolaylaştırıyor. En kötüsü kendi kendimizle çoğu zaman çelişmeli yaşadığımız halde başka bir insanla birlik kurmaya, duygularımızı birbiriyle hiç ayrıntısız eleştirmeye çabalıyoruz."
I Kemal Tahir, Esir Şehrin İnsanları

📌 Cezaevinden çıktıktan sonra meşhur sarı defterlerini oluşturan 4 bin sayfalık roman notuyla İstanbul'a döndü. Hapishanede tanıklık ettiği kimseleri ve olayları kurgusunun temel malzemesi haline getirdi.

📌 Sağırdere, Körduman, Yediçınar Yaylası, Köyün Kamburu, Büyük Mal, Rahmet Yolları Kesti ve Bozkırdaki Çekirdek adlı romanlarındaki asıl mekân, söz konusu hapishanelerin bulunduğu şehirlerdi. Bu eserlerinde ülkedeki çözülüşün taşradaki yansımasına odaklandı.

🔸

📌 Eserlerinde Batı edebiyatının yanı sıra halk edebiyatından cönkler, Yunus Emre, Evliya Çelebi, Osmanlı kronikleri gibi kaynaklarla çok yönlü ve zengin ilişki bulunurdu. Bu da Kemal Tahir'i edebiyatımızın çağdaş klasiklerinden biri olmasını sağladı.

📌 Tahir, bir yandan romanları için notlar alırken diğer yandan da önceden yazmış olduğu dört hikâyeyi arkadaşlarının da desteği ve teşvikiyle "Göl İnsanları" adı altında Tan Gazetesi'nde yayınladı.

📌 1950 yılında Demokrat Parti'nin genel affı ile cezaevinden çıktı.

  • 7
  • 14
Edebiyatımızın en üretken yazarı
Edebiyatımızın en üretken yazarı

"Yenik düşmüştük bir kez… Yenik düşeni rakamların gerçeği bile kurtaramaz."
I Kemal Tahir, Kurt Kanunu

📌 Kemal Tahir, edebiyatımızın en üretken ve nesnel yazarlarındandı.

📌 Hapishaneden çıktıktan sonra durmaksızın çalıştı. Bir yandan gazetelere tefrika yetiştiriyor, bir yandan çeviri hazırlıyor, bir yandan da dedektif romanları yazıyordu. Bunların yanı sıra Türkiye gerçekliğini kavramak için ülkemizin hem uzak hem de yakın dönemine ilişkin okumalar yapıyordu.

📌 Çevirdiği eserler arasında "Kastil Büyücüsü", "Saygon Geceleri", "Dehşet Yolcuları" ve "Mayk Hammer" dizisini yer alıyordu.

📌 "F. M." takma adıyla çevirdiği Mayk Hammer romanlarının gördüğü ilgi üzerine, bu kitapların benzerlerini kaleme aldı. Öyle ki Tahir'in kendi kitapları, çevirilerden daha fazla rağbet görmeye başladı.

Kemal Tahir'in son gecesi

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN