Arama

Necip Fazıl'ın "vaaz kürsüsü": Tiyatro

Edebiyatımızda şairliğiyle şöhret bulan üstad Necip Fazıl Kısakürek'in şiirden hemen sonra en çok iştigal ettiği tür tiyatroydu. Tiyatroyu güzel sanatlar arasında bir zirve kabul eden Necip Fazıl, birçok oyun kaleme aldı. Üstad geniş kitlelere sesini duyurabilmek için tiyatroyu daha elverişli bir tür olarak gördü. Peki, Bir Adam Yaratmak piyesi seyirci ve sanat camiası tarafından büyük bir ilgiyle karşılanmışken üstad neden tiyatro yazmaya on beş yıl ara verdi? İşte tüm detaylarıyla Necip Fazıl için "vaaz kürsüsü" olan tiyatro…

Sesli dinlemek için tıklayınız.
  • 4
  • 12
ŞAİRİN TİYATRO ESERLERİ
ŞAİRİN TİYATRO ESERLERİ

Necip Fazıl'ın on dördü sağlığında biri ise ölümünden sonra yayımlanan on beş adet tiyatro eseri mevcuttu. Üstadın şiirden sonra en çok eser verdiği tür tiyatroydu. Tiyatro eserleri sırasıyla şunlardır:

Tohum (1935),
Bir Adam Yaratmak (1938), Künye (1938),
Sabır Taşı (1940),
Para (1942),
Vatan Şairi Namık Kemal (1944),
Nâm-ı Diğer Parmaksız Salih (1949),
Reis Bey (1964),
Ahşap Konak (1964),
Siyah Pelerinli Adam (1964),
Ulu Hakan Abdülhamid Han (1969),
Yunus Emre (1969),
Mukaddes Emanet (1971),
Senaryo Romanları (1972),
İbrahim Edhem (1978

Tiyatrolarından on üçü Kültür Bakanlığı tarafından üç cilt halinde topluca yayımlanmıştır.

Aksiyon ve dava adamı: Necip Fazıl Kısakürek

  • 5
  • 12
NECİP FAZIL'IN TİYATROLARINI BESLEYEN KAYNAKLAR
NECİP FAZIL’IN TİYATROLARINI BESLEYEN KAYNAKLAR

Necip Fazıl Kısakürek'in tiyatrolarını besleyen kaynaklar genel olarak tarihi konular, halk edebiyatımız ve Batı tiyatrosuydu. Necip Fazıl'ın konusunu Türk tarihinden alan tiyatroları Tohum, Künye, Kanlı Sarık, Abdülhamid Han ve Mukaddes Emanet'ti. Necip Fazıl tiyatroları türküler, masallar, Yunus Emre ve İbrahim Ethem gibi mutasavvıfların hayatlarıyla Türk halk edebiyatından; Shakespeare, Ibsen, Strindberg ve Maeterlinck'ten gelen etkilerle de Batı tiyatrosundan izler taşıyordu.

Necip Fazıl'dan yüzleri gülümsetecek nükteler

  • 6
  • 12
TOHUM FİKİRSEL HAYATINDAKİ İLK DÖNÜŞÜMÜN İZLERİNİ TAŞIDI
TOHUM FİKİRSEL HAYATINDAKİ İLK DÖNÜŞÜMÜN İZLERİNİ TAŞIDI

Necip Fazıl'ın ilk eseri olan Tohum; Muhsin Ertuğrul'un beğenilerine rağmen seyirci tarafından yeterince ilgi görmüş bir oyun değildi. Bu eser, Necip Fazıl'ın hayatında dönüm noktası sayılabilecek bir hadise olan; Abdülhakim Arvasi ile tanışmasından bir sene sonra yayımlandı.

Bu tanışıklık Necip Fazıl'ın şahsi ve sanat hayatında büyük değişiklikler meydana getirmiş ve sanatçı, sanatını artık dini-mistik bir çerçevede inşa etmeye başladı. Tohum tarihi piyes kategorisinde değerlendirilecek bir eser olsa da Necip Fazıl'ın fikirsel hayatındaki ilk dönüşümün izlerini taşıyordu.

Tohum kitabını incelemek ve satın almak için tıklayınız

  • 7
  • 12
BİR ADAM YARATMAK MUHSİN ERTUĞRUL TARAFINDAN SAHNELENDİ
BİR ADAM YARATMAK MUHSİN ERTUĞRUL TARAFINDAN SAHNELENDİ

Tohum'un gösteriminden bir süre sonra (1938)'de Bir Adam Yaratmak İstanbul Şehir tiyatrosunda sergilendi. Bir Adam Yaratmak ilk oyunun aksine seyirci ve tiyatro camiası tarafından büyük bir ilgiyle karşılandı. 1938'de neşredilen oyun aynı yıl Şehir tiyatrolarında Muhsin Ertuğrul tarafından sahnelendi.

Bir Adam Yaratmak kitabını incelemek ve satın almak için tıklayınız

Necip Fazıl'ın Bir Adam Yaratmak piyesinden 20 alıntı

  • 8
  • 12
"EN BAĞLI OLDUĞUM ESER"
EN BAĞLI OLDUĞUM ESER

"Bu eserimi bugüne kadar vücuda getirdiğim eserler içinde en bağlı eser biliyor ve öylece bildirmek istiyorum. Ona olan zaafım, üstünde fazla konuşmamı yasak ediyor."

Necip Fazıl için bu eserin mahiyeti farklıydı. Piyes ayrıca içerdiği felsefi ve psikolojik derinlik, muhtevadaki zenginlik açısından Türk tiyatrosuna da yeni bir soluk getirmişti.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN