Arama

Osmanlı toplum hayatı şiirlere nasıl yansıdı?

Bir medeniyetin yansıması olan klasik şiirimize yönelik özellikle de Cumhuriyet'ten sonra yaftamalarda bulunuldu. Halktan bağını koparmış hatta kapalı bir kutu olarak atfedildi. Harf inkılabıyla da yeni nesillere geçmişin kapısı kapatıldı. Bu durum örümceklerin yuva yaptığı raflarda kitapların kapanıp kalmasından başka bir şeye yaramayacaktı. Aksine bu şiirler toplum hayatıyla ilgili pek çok ayrıntıyı barındırıyor. İşte sizler için Osmanlı toplum hayatından beyitlere yansıyan örnekleri derledik.

  • 5
  • 31
LÜGATÇE
LÜGATÇE

Seg-i kûy: Semtinin köpekleri

El-minnetü li'llâh: Minnet Allah'a

Zihî: Ne güzel

  • 6
  • 31
BENEFŞE-REYHÂN
BENEFŞE-REYHÂN

Menekşe (benefşe) duvar kenarlarında, gül ve diğer çiçeklerin dibinde, boynu eğik duruşuyla secdeye varmış bir hâlde tasvir edilirdi. Bazen de başını dizlerinin arasına almış birine benzetilirdi. Reyhan ise kokusu, rengi ve eskiden sümbül demetlerinin bağlanmasında kullanıldığı için sevgilinin saçlarıyla birlikte anılırdı.

Menekşe ile reyhan arasındaki ilgi aşağıdaki beyitte bir top menekşe reyhanla bağlanırken görülür. Reyhancı aynı zamanda çiçekçi anlamına da gelir.

Hüsn bâgını temâşâya varan 'uşşâka

Saçı reyhâncısı bir tôp benefşe dikiler

(İshak Çelebi)

"Güzellik bağını seyretmeye gelen âşıklara reyhancı saçı bir demet menekşe getirir."

  • 8
  • 31
LÜGATÇE
LÜGATÇE

Hüsn: Güzellik

Temâşâ: hoşlanarak seyretme, görülmeye değer şey, seyredilecek görünüm.

Uşşâk: Âşıklar

  • 9
  • 31
ŞEB-KÜLÂH:
ŞEB-KÜLÂH:

Mevlevîlikte geceleri giyilen ve boyu kısa, kalıpsız olan bir sikke çeşididir. Mevlevî adap ve erkânı gereği başa giyilen sikke, uyku dışında hiçbir zaman çıkarılamazdı. Gece yatarken ise sikke özenle çıkarılır, kenarı öpülerek iskemleye konurdu. Sonra da şeb-külâh giyilirdi.

Şeb-külâhlar dövme yünden tek katlı ve yekpare imal edilip daha çok bal renginde veya beyaz olurlardı.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN