Arama

Sezai Karakoç şiirinde Batı ve modernizm eleştirisi

"Sanat tutumum, dünya görüşümün bir bölümünden başka bir şey değildir." sözleriyle akıllara kazınan Sezai Karakoç, şiirlerinde modernizm ve Batı eleştirisine yer verir. İki medeniyeti birçok noktadan kıyaslayan Karakoç'a göre Batı yalnızca maddi unsurlarla örülü bir uygarlık anlayışı inşa etmiştir. Doğu ise bu tavrı eleştirmek ve karşı duruş sergilemek yerine pek çok açıdan Batı'nın mutlak üstünlüğünü kabul etmiştir. Karakoç, şiirlerinde bu anlayışı tenkit eder. İşte örneklerle Sezai Karakoç'un şiirinde Batı ve modernizm eleştirisi...

Sesli dinlemek için tıklayınız.
  • 5
  • 11
KENTLEŞME ÜZERİNDEN MODERNİZM ELEŞTİRİSİ
KENTLEŞME ÜZERİNDEN MODERNİZM ELEŞTİRİSİ

📌Sezai Karakoç'un kentleşme üzerinden sunduğu modernite eleştirilerden biri de "Ödünç Gece" isimli şiirdir.

ÖDÜNÇ GECE

"Bu şehir yerden bile ağır bu gece
Altında bir tek ölü olsun kalmamış
Ölenlerdir incelten hafifleten oysa
Uçacakmış gibi yapan şehirleri"

📌Modernleşmenin dayattığı ilkelerden biri sanayileşme ve kentleşmedir. Kentleşme bir anlamda insanın tabiatından uzaklaşması hatta kopmasıdır. Medeniyetimiz ölüleriyle birlikte yaşayan şehir yapılarına sahiptir. Fakat yeni şehirleşme düzeninde mezarlıklar kent dışlarına itilmiştir. Bu da aslında bireyin gündelik yaşamından ölüm fikrini tamamen kovmak ve fani hayatın durmak bilmeyen koşturmasına kendisini kaptırması anlamına gelir.

  • 6
  • 11
BAZI MASALLAR MASUM DEĞİLDİR!
BAZI MASALLAR MASUM DEĞİLDİR!

📌Karakoç'un tabiatı ve hayvanları olumladığı şiirlerinde de modernizm eleştirisi karşımıza çıkar. Bunlardan biri "Ateş Böceği Bir Meşaledir" şiiridir.

AĞUSTOS BÖCEĞİ BİR MEŞALEDİR

Ey masalcı adam iftira ettin sen
Bu harikalar harikası böceğe
Onu suçladın tembellikle
En çalışkan onu görüyorum ben

📌Bu şiirde Batı'nın tüm dünyaya kabul ettirmeye çalıştırdığı La Fontain'in Ağustos Böceği ile Karınca fablındaki mesaja ironik bir yaklaşım vardır. Bu masalda aslında Batı'nın emperyalist fikirleri gizli bir şekilde işlenmeye çalışılır. Nitekim masala göre her canlı tek tip işlerde ve gece gündüz çalışmalı, canlıların tek meselesi maddi çıkarları doğrultusunda hareket ederek, durmadan biriktirmek olmalıdır. Batı'nın oluşturduğu bu şablona uymayanlar ise yok olmaya mahkumdur. İşte Karakoç, şiirinde bu masal kalıbını dolayısıyla Batı'nın zihniyetini yerle bir etmeye çalışır.

Sezai Karakoç'un İslam milleti

  • 7
  • 11
TABİATTAN KOPUŞ, YARATILIŞTAN UZAKLAŞMAYI İFADE EDER
TABİATTAN KOPUŞ, YARATILIŞTAN UZAKLAŞMAYI İFADE EDER

📌İnsanın doğasından ve yaratılışından kopuşunu temsil eden şiirlerden biri de "İkinci Ayin" dir.

İKİNCİ AYİN

Toprağı fazla terk ediyoruz artık
Trenlerle otobüslerle otomobillerle
Yerden ayağını kesmiş uçaklar ve helikopterlerle
Özüne aykırı devinmelerle
İyice yorgun yeryüzü

Dinlenmesiz Kışsız ve baharsız
Yazsız ve sonbaharsız
Tekdüze cehennemler ve yapay cennetler titreyişinde

📌Topraktan yaratılmış olan insan, aslında uzaklaşıp kendisine modernizmin etkisiyle yeni bir kent hayatı kurmuştur. Sahicilikten uzak olan bu yeni yaşam tarzı bize yapay cennetler sunmaktadır. Karakoç'a göre gökyüzü dahi insanoğlunun eliyle uğrayan yıkımdan yorgun düşmüştür.

  • 8
  • 11
BİR DOĞU MASALI
BİR DOĞU MASALI

📌Modernleşme ekseninde Batı'nın yaptığı aslında bireyi tek tipleştirmektir. Batı, kendi tarihini, toplum yapısını, mimarisini kısaca tüm yaşam tarzını dünyadaki toplumlara empoze etmeye çalışır. Bu anlayışa göre de dünya üzerindeki diğer toplumlara dayattığı şey, Batı'nın en yüksek medeniyet seviyesine sahip olduğu fikridir.

📌Sezai Karakoç'un bu fikri, "Masal" ve "Ötesini Söylemeyeceğim" şiirleriyle eleştirmiştir.

MASAL

Doğuda bir baba vardı
Batı gelmeden önce
Onun oğulları batıya vardı

Birinci oğul batı kapılarında
Büyük törenlerle karşılandı
Sonra onuruna büyük şölen verdiler
Söylevler söylediler babanın onuruna
Gece olup kuştüyü yastıklar arasında
Oğul masmavi şafağın rüyasında
Bir karaltı yavaşça tüy gibi daldı içeri
Öldürdüler onu ve gömdüler kimsenin bilmediği bir yere ,
Baba bunu havanın ansızın kabaran gözyaşından anladı
Öcünü alsın diye kardeşini yolladı

📌Dokuz bölümlük bir şiir olan Masal, 122 dizeden oluşur. Şiir, Doğu- Batı çatışması üzerine kuruludur. Şiirde Doğulu bir baba oğullarını Batı'ya gönderir. Batı'ya giden bütün çocuklar, bu medeniyetin esas yapmak istediğinin yani değişimin esiri olmuştur. Yalnızca yedinci çocuk bu değişimine direnmiştir. Yedinci oğul, bir diriliş timsali olarak karşımızda durmaktadır.

📌Yedinci oğlun ağzından dökülen "Sizin bir tek ama büyük bir gücünüz var: Karşınızdakini değiştirmek" dizeleri Karakoç'un Batı karşısındaki tutumunu da açıklıkla gösteriyor.

Sezai Karakoç Necip Fazıl'la nasıl tanıştı?

  • 9
  • 11
ETRAFIMIZI ÇEPEÇEVRE SARAN 'BAY YABANCI'LAR
ETRAFIMIZI ÇEPEÇEVRE SARAN ’BAY YABANCI’LAR

📌"Ötesini Söylemeyeceğim" Sezai Karakoç'un modernizm ve Batı karşısındaki eleştirisini en keskin biçimde ortaya koyduğu şiiridir.

ÖTESİNİ SÖYLEMEYECEĞİM

İmkân ve ihtimal bile yok sizin bilmenize Bay Yabancı
Ve yağmur yağıyor ben birşeyler olacağını biliyorum
Ellerime bakıyorum ve ellerimin benden bilgili
Bir hayli bilgili olduğunu biliyorum
Bilgili fakat parmaklarım ince ve uzun değil
Sizin bayanınızınki gibi ince ve uzun değil
....

Ben yağmuru çok seviyorum Bay Yabancı
Sizin ıslak saçlarınızı hiç sevmiyorum
Tunusluların saçlarına benzemiyor sizin saçlarınız
Bizim saçlarımıza benzemiyor sizin saçlarınız

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN