Arama

Türk edebiyatına pitoresk bakış

Bugün teknolojinin gelişmesiyle beraber görüntü ve yazıyı birbirinden ayrı düşünemez olduk. Bu ifade ortaklığının tarihine dönüp bakığımızda hem faydacı hem de estetik kaygılar görürüz. Sanat kaygısıyla güzel manzaraların yazıya aktarılırken bir tablo gibi tasvir edilmesi pitoresk olarak tanımlanır. Farklı disiplinlerde başka anlamlara bağlansa da pitoresk, çoğu zaman güzel ve esrarengiz çağrışımlar için kullanılmıştır. Bu çok yönlü kavramı Türk edebiyatı bağlamında örneklerle ele aldık.

  • 12
  • 16

«Sular sarardı yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta
Eğilmiş arza kanar muttasıl kanar güller
Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller
Sular mı yandı neden tunca benziyor mermer

Bu bir lisân-ı hafidir ki ruha dolmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta»

(Ahmet Haşim, Merdiven)

  • 13
  • 16

🔹Ahmet Hamdi Tanpınar'ın da hocası olan Yahya Kemal, özellikle İstanbul'un manzaralarını pitoresk ve sembolik bir ifadeyle anlatırdı. Örnek olarak seçtiğimiz Endülüs'te Raks şiiri hem ses hem de görüntü çağrışımları açısından tatmin eden büyülü bir İspanya tablosu çizer: Zil, şal ve gül... Dans eden bir kadın, Endülüs'e has, sizi Endülüs'e götüren bir akşam.

Malazgirt Destanına Yahya Kemal'in Nazarından Bakmak

  • 14
  • 16

«Zil, şal ve gül. Bu bahçede raksın bütün hızı…
Şevk akşamında Endülüs üç def' kırmızı…

Yelpâze çevrilir gibi birden dönüşleri,
İşveyle devriliş, saçılış, örtünüşleri…

Her rengi istemez gözümüz şimdi aldadır;
İspanya dalga dalga bu akşam bu şaldadır.»

(Yahya Kemal Beyatlı, Endülüs'te Raks)

  • 15
  • 16

🔹Ahmet Hamdi yazdığı kurmacalarda, karakterlerinin yaşantılarına dair malzemeleri hatıralardan çıkarır ve bunlara yaraşacak pitoresk köşeler seçer.

🔹Eski cami avlusu, şadırvanda şakırdayan su, tarihten kalma bir duvar ve ihtiyar bir çınarı aynı manzarada buluşturarak pitoresk bir güzellik elde etmiştir.
🔹Bu dizelerde mimari ile musiki (suyun sesi) birbirini bütünleyecek şekilde yan yanadır.

  • 16
  • 16

"Bursa'da bir eski cami avlusu,
Küçük şadırvanda şakırdayan su;
Orhan zamanından kalma bir duvar…
Onunla bir yaşta ihtiyar çınar".

(Ahmet Hamdi Tanpınar, Bursa'da Zaman)

Huzur rehberliğinde İstanbul

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN