Arama

Yunus Emre Divanından alıntılar

Yunus Emre'nin ilahileri Anadolu ve Rumeli'nin en ücra noktalarına kadar ulaştı. Hafızalarda yüzyıllarca yaşadı, yaşamaya devam ediyor. Onun fikirlerini ve edebi kişiliğini ise Divan'ı ortaya koydu. Yunus'u daha iyi anlayabilmek için yaşadığı dönemi de iyi kavramak gerekir. Bizler Yunus'un Divanından onun gerçekten diyar diyar dolaştığını görebiliriz. Hayatıyla ilgili pek çok detayı öğrenebiliriz. Vefatı ve mezarı halen tartışılsa da biliyoruz ki Anadolu topraklarında, hayatı menkıbelerle dolu pek çok değerli isim yatmaktadır. Bize düşen feyz almak, hakettikleri değeri vermek, bıraktıkları mirası geleceğe aynı şekilde aktarmaktır.

  • 5
  • 15
BİR KEZ YÜZÜN GÖREN SENİN
BİR KEZ YÜZÜN GÖREN SENİN

"Bir kez yüzün gören senün 'ömrince hîç unutmaya
Tesbîhi sensin dilinde ayruk nesne eyitmeye"

Sadeleştirilmiş;

"Bir kez yüzün gören kişi ömrünce hiç unutmaya
Tesbihi sensin dilinde artık nesne eyitmeye"

◾ Şiirleriyle sadece Türkçenin gelişimine önemli katkıda bulunmakla kalmayıp evrensel insani değerler üzerine inşa edilmiş felsefesiyle din, dil, ırk ayrımı gözetmeksizin insanoğlunun barış ve ortak değerler etrafında, birlikte yaşamasını amaçlayan öğütler verdi.

◾ Birçok özelliğiyle Mevlana'ya benzeyen büyük Türk düşünürü, İslam'ın sabır, kanaat, hoşgörü, cömertlik, iyilik, fazilet değerlerini benimsedi.

  • 6
  • 15
SENSİZ YOLA GİRER İSEM
SENSİZ YOLA GİRER İSEM

"Sensüz yola girürisem çârem yok adım atmaga
Gevdemde kuvvetüm sensin başum götürüp gitmege"

Sadeleştirilmiş;

"Sensiz yola girer isem, çarem yok adım atmaya,
Gövdemde kuvvetim sensin, başım götürüp gitmeye."

◾ Büyük Türk düşünürü, tasavvuf ve halk şairi Yunus Emre, İslam'ın sabır, kanaat, hoşgörü, cömertlik, iyilik, fazilet değerlerini benimsedi. Yüzyıllardır telkinleri ve öğütleriyle insanlığa yol gösterdi.

◾ Anadolu Selçuklu Devleti'nin son seneleri ile Osmanlı Devleti'nin kuruluş yıllarına denk düşen önemli bir dönemde yaşadı.

Sezai Karakoç'un Yunus Emre kitabından 20 alıntı

  • 7
  • 15
ANMA MISIN SEN ŞOL GÜNÜ
ANMA MISIN SEN ŞOL GÜNÜ

"Anma mısın sen şol güni cümle 'âlem hayrân ola
N'idesini bilimeye bî-hod u ser-gerdân ola"

Sadeleştirilmiş;

"Anma mısın sen şu günü cümle âlem hayran ola
Nidesini bilemeyip bi-hod u ser-gerdan ola"

Bi-hod: Kendinden geçmiş.
Ser-gerdan: Başı dönmüş, sersem.

◾ Hak aşığı anlamındaki Emre kelimesini kullanarak şiirler kaleme aldı. Aşık Yunus, Koca Yunus, Derviş Yunus ve Miskin Yunus mahlaslarını da kullandı.

  • 8
  • 15
BENİM OL AŞK BAHRİSİ
BENİM OL AŞK BAHRİSİ

"Benem ol 'ışk bahrîsi denizler hayrân bana
Deryâ benüm katremdür zerreler 'ummân bana"

Sadeleştirilmiş;

"Benem ol aşk bahrisi denizler hayran bana
Derya benim katremdir zerreler umman bana"

Bahri: Denize ait, denizle ilgili.
Derya: Deniz.
Katre: Damla.
Umman: Engin deniz, okyanus.
Zerre: Pek küçük parça.

◾ Yunus Emre, Türkçenin kültür dili olmasında önemli rol oynadı. 13. yüzyılda Arapça din, Farsça ise belagat dili olarak görülürdü. Medrese tahsili gören kişiler Arapçayı, yazar ve şairler Farsçayı, devlet ise her iki dili kullanırdı.

◾ Böyle bir ortamda Yunus Emre, halkın dili olan Türkçeyi tercih ederek İslam tasavvufunu sade, samimi ve derin bir şekilde işledi. "Eski Anadolu Türkçesi" olarak adlandırılan tarihi devrin gelişmesinde önemli rol oynadı.

Yunus Emre'nin şiirlerinde terennüm edilen insani değerler

  • 9
  • 15
SEN BU CİHAN MÜLKÜNÜ
SEN BU CİHAN MÜLKÜNÜ

"Sen bu cihân mülkini Kâf'dan Kâf'a dutdun tut
Yâ bu 'âlem mâlını oynayuban ütdün tut"

Sadeleştirilmiş;

"Sen bu cihan mülkünü kaf'tan kaf'a tuttun tu
Ya bu alem malını oynayıban uttun tut"

Kaf'tan kaf'a: Bir uçtan öbür uca.
Utmak: Ütmek, kazanmak.

◾ Şiirlerinin ahenkli ve estetik olması, "ağaç at" (tabut) "alçakda tura" (alçak gönüllü olma), "biti" (amel defteri) gibi eski Türkçe kelimelere yeni manalar kazandırması bu dili sanat dili haline getirdi.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN