Dijital Çocuk'tan alıntılar
Zamanın değişmesi ve imkanların ilerlemesinin yansımaları en çok çocuklar üzerinde gözleniyor. Yakın geçmişte eve girmeyen çocuklar artık evden çıkmak istemiyor. Çocuklarda ekran bağımlılığı maalesef korkutucu boyutlarda. Kemal Sayar ve Sezin Benli'nin kaleme aldıkları Dijital Çocuk bu açıdan ailelerin nasıl davranması gerektiğini izah ediyor. Bu hususta adeta bir el kitabı olan Dijital Çocuk'tan altı çizili cümleler alıntıladık.
Giriş Tarihi: 20.08.2023
11:38
Güncelleme Tarihi: 20.08.2023
11:44
🔹
Teknolojinin beynimizi nasıl etkilediğin dair yapılan çalışmalarda, beynimizin dikkat ve odaklanabilme becerilerinde sorunlara sebep olabildiği bulundu. Araştırmalara göre teknolojik aletlerden gelen sürekli uyaran akışına uzun süreler maruz kalmak hangi uyaranların önemli olduğunu seçip doğru odaklanabilme yetimizi köreltiyor.
Sayfa: 27
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹 "Google etkisi" denilebilecek olguda, insanlar internetten edindikleri bilgileri hatırlamak konusunda kendini zorlamazlar çünkü bir tuşla aynı bilgiye ulaşabileceklerinin farkındadırlar. Kullanılmayan uzuvların körelmesi gibi, kullanma zahmetine girilmeyen hafıza da tembelleşir.
Sayfa: 31
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹
Bilgisayar oyunları, oyuncaklara göre "çocuğu daha pasifleştiren" bir deneyim sunar. Çocukların gelişimi için günlük hayatlarında hayal güçlerini kullanarak kurdukları oyunlar olmalıdır.
Sayfa: 38
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹
Vaktiyle anne ve babalarımızın bizi sokaktan toplamakta zorlanırken şimdilerde bizler çocuklarımızı ekran başından almakta zorlanıyoruz. Eskiden arkadaşlarla, oyunlarla, kitaplarla geçen zamanımızın büyük bölümü artık ekran başında geçmekte. Teknolojinin gelişerek dijital dünyanın her yaştan insan için cazibe noktası olması da çocukların evden başka oynayabilecekleri güvenli alanların azalması da yaşadığımız bu değişime yol açan faktörler.
Sayfa: 48
Kemal Sayar - Sezin Benli
🔹
Bilgisayar oyunları beynin haz alma bölgesini uyardığı için uyuşturucu ve alkolün etkilerinin bir benzerini üretmektedir. Beynin bilgisayar oyunlarından etkilenen bölgeleri arasında singulat girus(motivasyonla ilgili alan) ve prefontal kortex (özdenetim, problem çözme alanı)bulunur. Teknolojinin beyni nasıl etkilediğini gösteren çalışmalar, teknoloji kullanımının yakın zamanda bir davranışsal bağımlılık kategorisine girebileceğini göstermektedir.
Sayfa: 50
Kemal Sayar - Sezin Benli