Arama

İstanbul tarihinde iz bırakmış 10 motif

Sekiz köşeli yıldızın sekiz cenneti simgelediğini biliyor muydunuz? Ya da mühr-i süleyman motifini Barbaros Hayrettin Paşa'nın gemilerinde bayrak olarak kullandığını. İşte İstanbul tarihinde iz bırakmış 10 motifi sizler için derledik.

  • 21
  • 33

İstanbul'un çiçeklerinden olan karanfil de lale ve gül gibi 16. Yüzyıl İstanbul'unda yetiştiriciler arasında pek makbul bir çiçek oldu. Yetiştiricisine prestij kazandırılan bu çiçek, 18. yüzyıl ve sonrasında çiçek kataloğu yapan ve şüküfename olarak adlandırılan eserlerde de yer bulmuş önemli bir motiftir. Resmedilen çiçeklerin hemen hemen tümünün yer aldığı şüküfenamelerin yanı sıra sadece karanfil için yazılmış eserler de mevcuttur.

  • 22
  • 33

Türk çini sanatında karanfil, lale ve gülden sonra en çok kullanılan motiftir. 16. yüzyıldan itibaren Topkapı Sarayı başta olmak üzere İstanbul camilerinin çinilerinde yer alır.

Karanfil motifi başta lale olmak üzere sümbül ve gül motifiyle beraber Türk kumaşlarında da kendisine yer bulmuş bir çiçektir. Karanfil 16. yüzyıl sonralarında bilhassa 17. yüzyılın ilk yarısında kumaş desenlerinde çok tercih edilmişti.

  • 23
  • 33

Kalem işi sanatımızda da önemli örnekleri bulunan karanfil motifini bilhassa Lale Devri süslemelerinde görürüz.

  • 24
  • 33
KARTAL
KARTAL

Hayvan sembolleri Türklerde önemli bir yer tutar. Türklerin kullandığı hayvan sembollerinden bazıları, onların geçmiş inançlarını sembolize eder. Kartal da Türklerin milli sembollerinden biri oldu. Selçuklu ve Bizans'ta tasvir edilen çift başlı kartallar gücün, imparatorluğun simgesi olarak kullanıldı. Göktürkler ve Uygurlarda güneşe be aya yakın yükseklerde uça kartal ve diğer yırtıcı kuşlar, halkına hükmeden beylerin, hükümdarların gücünü temsil eden motifler olmuştur. Türk sanatında ulaşılamayan, erişilemeyen kutsiyet kartala da yüklenmiştir.

  • 25
  • 33

Sultan Ahmet Camii çarşısının yerinde eskiden mevcut olan Büyük Bizans Sarayı'nın yerinde bugün saray mozaiklerinin sergilendiği Mozaik Müzesi yer alır. Göklerin hâkimi kartal ile tamamen toprağa ait olan yılanın iyi ile kötünün boğuşma sahnesi gibi yorumlanan bu mozaik eser, beşinci yüzyıldan günümüze ulaşmış bir parçadır. Anadolu'da kartal motifi çok kullanıldı. İstanbul'a gelindiğinde ise bu yoğunluğun azaldığını görürüz.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN