Arama

Orta Asya’dan Balkanlar'a uzanan kültürel miras: Halı dokumacılığı ve motifleri

Tarih boyunca halı ve kilim dokumacılığı denildiğinde akla ilk olarak Türkler gelir. Göçebe hayatın bir parçası olan hayvancılıkla beraber gelişen dokumacılıkla Türkler, halı ve kilim alanında nadide eserler vermiş, yeni göç yolları ve fetihler neticesinde bu el sanatları Anadolu'ya ardından Balkanlar'a kadar taşınmıştır. Tarihe kök salmış kültürel mirasımız dokumacılıkta kullanılan renkler kadar elbette motifler de ön plana çıkar. Bunlar rastgele dokunulan motifler olmayıp her biri bir anlam taşır. Tarihe dayanan bu motiflerin anlamına gelin beraber bakalım…

  • 15
  • 16

İnsan / Çocuk Motifi

💠 Çocuk motifi Türk mitolojisinde saflığı ve masumiyeti temsil eder. Bazı dokumalarda gurbet ve özlemi anlatırken bazı dokumalarda ise evlat sahibi olmak isteyen ananın çocuk beklentisini anlatır.

El / Parmak / Tarak Motif

💠 Geleneksel Türk halı ve kilimlerinde yedili, beşli ya da üçlü şekilde işlenen motif farklı anlamlar taşır. Buna göre el insanın gücünü, verimliliğini ve üretkenliğini, parmak; nazar ve kem gözden korunmayı tarak ise doğumu ifade eder.

  • 16
  • 16

Göz Motifi

💠 Motifler arasında özel yeri olan göz deseni, bulunduğu yeri ve orada yaşayanları, kem gözlü ve kötü niyetle bakan insanlardan korumak amacıyla çoğunlukla mavi olmak üzere halı ve kilimlere dokunur. Anadolu'daki örnekleri incelendiğinde motifin genellikle eli belinde ve bereket motifleriyle beraber kullanıldığı görülür.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN