Arama

Osmanlı sanatında iz bırakmış 5 motifi

Mühr-i süleyman motifini Barbaros Hayrettin Paşa'nın gemilerinde bayrak olarak kullandığını biliyor muydunuz? Sanatlarımıza işlenen motiflerimize bakarak yüzyılları tayin etmek, onları yorumlayarak hangi ulusa ait olduğunu ve onun tarihi geçmişini belirmek mümkün. İşte Osmanlı sanatında iz bırakmış 5 motifi sizler için derledik.

  • 3
  • 14
HASEKİKÜPESİ
HASEKİKÜPESİ

Haseki kelimesi "sarayda padişahın gözünde ve gönlüne girmiş cariye" anlamındadır. Aynı zamanda Osmanlı Devleti'nde bir görevde eskimiş olanlara verilen bir unvandır. Hasekiküpesi çiçeği de, kendisine verilen bu ada uygun özelliklerde çok yıllık bir bitkidir ve kökü yıllarla bir yumru haline gelerek toprağa iyice yerleşir. Çiçeklerin çanak yaprakları, yalın ve katmerlidir.

Dalın ucundan aşağı doğru sarkan çiçekleri küpeye bezer. Hasekiküpesi çiçeğinin küçük boynuz gibi çıkıntıları vardır ve çok çeşitli renklerdedir. Yapraklarının ve çiçeğinin farklı ve gösterişli yapısı ile diğer çiçekler arasında fark edilen değerli bir bitkidir.

Tezhip sanatında 18. yüzyıldaki eserlerde karşımıza çıkan hasekiküpesi çiçeği, Ali Üsküdârî'nin Gazeller Albümünde Şükûfename'de ve bir Kur'an-ı Kerim'de görülmektedir.

  • 6
  • 14
TAVUS KUŞU
TAVUS KUŞU

Uzun yaşamın, ölümsüzlüğün simgesi olan tavus kuşu ve cennet kuşlarından olan tavus kuşunun tüylerinin bulunduğu mekân uğur, bereket, bolluk getireceği inancıyla evlerde bulundurulması adetti. Sülüngiller ailesine ait olan tavus kuşu, olağanüstü kuyruğu ve parlak renkleri ile göz alıcı bir güzelliğe sahiptir. Yelpaze gibi açılan bu kuş kuyruk ve duruşuna atfedilen asalet, güzellik, zenginlik ve soyluluğa işaret eder.

Doğu sanatının tavus kuşu konusunda Batı sanatından etkilendiği aşikârdır. Tüyler iktidarın, gücün simgesi olmakla beraber, tavus kuşunun cennete yer alması ve bulunduğu mekânı cennet bahçesine çevireceği inancı bu tüylerin evlerde bulundurulmasına sebep olmuştur.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN