Allah'ın rızasını kazanmak: Salih amel
Amel, kişinin imanıyla, takvasıyla, düşünce, hal ve hareketleriyle birlikte iş manasına da gelir. Dünya ve ahirette ceza veya mükafat konusu olan her türlü iş ve davranışı ifade eder. Salih ise ihlaslı, iyi niyetli, doğru yolda ilerleyen, kendini düzelten demektir. Salih ameller kişiye dünya ve ahirette saadeti mümkün kılar. Allah'ın rızasına ulaştırır, Allah katında bir değer ifade eder.
Giriş Tarihi: 22.07.2021
19:52
Güncelleme Tarihi: 30.07.2024
06:42
Sesli dinlemek için tıklayınız.
İman eden ve iyi işler yapanlara, kendileri için zemininden ırmaklar akan cennetler bulunduğu müjdesini ver. Onlara cennetteki meyvelerden biri rızık olarak her sunulduğunda, "Bu daha önce de bize rızık olarak verilendir" derler. O kendilerine, benzer şekilde verilmiştir. Ayrıca orada kendileri için tertemiz eşler de vardır ve orada onlar sonsuza kadar kalıcıdırlar. / Bakara, 2/25
Bünyamin Tupçuoğlu'nun sesinden Bakara suresi... Ali Derman'ın sesinden Bakara suresi... İshak Danış & Nüvit Candaner'in sesinden Bakara suresi...
🔸 İşleyeceğimiz davranışlardan sevap kazanabilmemiz içinse imanlı kimseler olmamız gereklidir. Çünkü salih amel, imanı korur ve kuvvetlendirir. Kur'an-ı Kerim'de pek çok ayette söz edilmiştir. Önce imanımız olmalı ki yaptığımız, içinde bulunduğumuz hal ve davranışlar bizi cennete her dafasında bir adım daha yakınlaştırsın.
🔸 Kur'ân-ı Kerîm'de "İman edenler ve sâlih amel işleyenler..." diye başlayan pek çok âyet vardır. Eğer amel imanın bir parçası olsaydı, "iman edenler" denildikten sonra bir de "sâlih amel işleyenler" denmesine gerek olmazdı.
İman ile amel arasındaki ilişki
Şüphe yok ki iman edip dünya ve âhiret için yararlı şeyler yapanlar, namaz kılanlar ve zekât verenlerin rableri katında ecirleri vardır; onlara ne korku vardır ne de üzüleceklerdir. Bakara, 2/277
Bünyamin Tupçuoğlu'nun sesinden Bakara suresi... İshak Danış & Nüvit Candaner'in sesinden Bakara suresi...
🔸 Amellerin iyi veya kötü olmasını belirleyense kişinin kendsi yani niyetidir . Kıymet kazandıran niyettir. Bir amelin salih olup olmaması niyete bağlıdır. Salih amellerle uğraşmak kişiyi pek çok zararlı boş vakitten kurtarır. Yani boş işlerle meşgul olunmasını engeller.
"Ameller, ancak niyete göre değerlendirilir. Kimin hicreti, Allah ve Rasül'üne ise, onun hicreti Allah ve Rasül'ünedir. Kimin de hicreti, nail olacağı bir dünya veya nikâh edeceği bir kadın ise, onun hicreti de onadır."
Buhari, Sahih, İman, 2/41
Güç yetirebileceğiniz amelleri işleyin
Servet ve oğullar, dünya hayatının süsüdür; kalıcı olan iyi davranışlar ise rabbinin nezdinde hem sevapça daha hayırlı hem de ümit bağlamaya daha lâyıktır. / Kehf, 18/46
Bünyamin Tupçuoğlu'nun sesinden Kehf suresi... İshak Danış & Nüvit Candaner'in sesinden Kehf suresi...
🔸 Hz. Peygamber (SAV), ashâbına güç yetirebilecekleri amelleri işlemelerini emrederdi.
🔸 "Hz. Âişe 'nin (RANHA) rivayet ettiği hadiste bu görülmektedir: "Rasûlullah, ashabına emrettiği zaman, güçlerinin yeteceği amelleri işlemelerini emrederdi. Ashâb: 'Ya Rasûlallah, biz senin gibi değiliz; Allah senin olmuş ve olacak günahlarını bağışlamıştır (biz, senden daha çok ibadet etmek zorundayız)' derlerdi de, Rasulullah kızar ve hatta kızdığı yüzünden belli olurdu. Sonra şöyle derdi: "Sizin en müttakiniz ve Allah'ı en çok bileniniz benim."
Buhari, Sahih, İman, 2/13.(I.10.)
HAYATIMIZA REHBERLİK EDECEK 20 AYET
Sizi bize yaklaştıracak olan, ne servetiniz ne evlâtlarınızdır. Ama iman edip dünya ve âhirete yararlı iş yapanlar başka, yaptıklarına karşılık onlara kat kat fazlası mükâfat vardır ve onlar köşklerde huzur ve güven içinde yaşayacaklar. / Sebe, 34/37
Bünyamin Tupçuoğlu'nun sesinden Sebe suresi... İshak Danış & Nüvit Candaner'in sesinden Sebe suresi...
🔸 Amel kavramını tek olarak ele aldığımız gibi salih terimini de tek başına ele alabiliriz. Kur'ân-ı Kerîm'de salih kavramı iki manada kullanılır: "İyi, hayırlı iş ve davranış" ile "dinî ve ahlâkî bakımdan iyi davranışlara sahip kişi..."
🔸 Ankebût sûresinin 9. Ayeti'nde iman edip sâlih işler yapanların sâlih kişiler arasına alınacağının belirtilmesi sâlihlerden olmanın iman şartını da içerdiğini gösterir.
"İman edip dünya ve âhirete yararlı işler yapanlara gelince, onları (katımızda) mutlaka iyiler arasına alacağız."