En güvenilir hadislerin derlendiği kaynak: Kütüb-i Sitte
Kütüb-i Sitte, hadislerin büyük bir kısmını ve genellikle güvenilir olanlarını ihtiva eden altı hadis kitabından oluşur. Kur'an'dan sonra başvurulan ilk kaynak olan hadislerin derlendiği bu kitap, pek çok hadis-i şerifi konularla tasnif edilmiş şekilde aktarır. Kütüb-i Sitte'de en güvenilir kaynak olarak Buhari ve Müslim'in derlediği eserler görülmüş, bunlara "Sahihayn" adı verilmiştir. Peki, bu iki eserden sonra en güvenilir kaynak hangisidir?
Giriş Tarihi: 11.12.2019
09:45
Güncelleme Tarihi: 15.04.2021
12:34
ALTINCI KAYNAK İMAM MALİK’İN ESERİ MİYDİ?
İbn Mâce'nin es-Sünen 'ini kütüb-i sitte dışında bırakanların gerekçesi, diğer beş kitapta bulunmayıp sadece bu eserde yer alan rivayetlerin zayıf olmasıdır.
Endülüslü muhaddis Rezîn b. Muâviye es-Serakustî ise Kütüb-i Ḫamse'ye Endülüslü âlimlerin en sahih hadis kitabı kabul ettikleri İmam Mâlik'in el-Muvaṭṭa ʾını ilâve ederek bir başka Kütüb-i Sitte oluşturmuş ve el-Cemʿ beyne'l-uṣûli's-sitte adlı çalışmasında bu altı kitaptaki hadisleri bir araya getirmiştir.
📘 Fikriyat e-kitap uygulamasında yer alan Riyazü's Salihin'i okumak için tıklayın
EN GÜVENİLİR HADİSLERİN DERLENDİĞİ KİTAP
El-Muvatta ʾın dâhil olduğu bu altılı tertibi benimseyen Mecdüddin İbnü'l-Esîr, Rezîn'in eserinde hadislerin yerli yerine konulmadığını düşünerek onu Câmiʿu'l-uṣûl li-ehâdîs̱i'r-resûl adıyla yeniden düzenlemiştir.
Ṣahîhayn ile birlikte birinci tabaka hadis kitapları arasında sayılan el-Muvatta ʾı İmam Şâfiî, henüz Sahîh-i Buhârî 'nin tasnif edilmediği bir zamanda en güvenilir hadislerin derlendiği kitap olarak kabul etmişse de esasen onu Kütüb-i Sitte 'ye dâhil etmeyenler muhtevasının Sahîhayn 'da aynen bulunduğunu dikkate almışlardır.
YEDİ KAYNAĞIN DA DÂHİL EDİLDİĞİ ESER
Kütüb-i Sitte'nin altıncı kitabının Abdullah b. Abdurrahman ed-Dârimî'nin es-Sünen 'i olduğuna dair görüşler de vardır.
İbnü's-Salâh eş-Şehrezûrî, Alâî ve İbn Hacer el-Askalânî gibi âlimler, Dârimî'nin eserinde mürsel ve mevkuf rivayetler yer almakla beraber zayıf râvilerle şâz ve münker rivayetlerin daha az bulunduğu, ayrıca eserde âlî rivayetlerin yer aldığı gerekçesiyle onu Kütüb-i Sitte'nin altıncı kitabı olmaya Sünen ü İbn Mâce'den daha lâyık görmüşlerse de İbn Mâce'nin es-Sünen 'inde diğer beş kitapta yer almayan bin kadar zayıf hadis bulunmakla beraber genellikle Kütüb-i Sitte dendiği zaman İbn Mâce'nin eserinin dâhil olduğu altı hadis kitabı kastedilmiştir.
Hem Mâlik'in hem İbn Mâce'nin eserinden vazgeçemeyen bazı âlimler ise kütüb-i sitte yerine "kütüb-i seb'a" tabirini kullanmışlardır.
ANA HADİS KİTAPLARI OLARAK ANILIR
Zehebî, 14'üncü yüzyılda ana hadis kitapları olarak benimsenen bu eserlerden "kütübü'l-İslâmi's-sitte" (İslâm'ın altı kitabı) diye söz etmiş, ayrıca onlara "el-usûlü's-sitte" , ihtiva ettikleri hadislerin diğer hadis kitaplarına göre genellikle güvenilir kabul edilmesi sebebiyle de "es-sıhâhu's-sitte" (sıhâh-ı sitte) diyenler olmuştur.
Nitekim Sıddîk Hasan Han bu konudaki eserine el-Hitta fî zikri's-sıhâhi's-sitte adını vermiştir.
VIDEO
HADİSLER KONULARINA GÖRE SINIFLANDIRILMIŞTI
Bir rivayetin Kütüb-i Sitte 'de bulunduğunu anlatmak için "revâhü'l-cemâa", Buhârî ile Müslim dışındaki dört eserde yer aldığını göstermek için de "revâhü'l-erbaa" ibareleri kullanılmıştır.
Hepsi de konularına göre tasnif edilen bu eserlerin musanniflerinin hadis bilgisi ve râvilerde aradıkları şartlar farklı olduğundan eserleri de sağlamlık bakımından farklı derecelerde kabul edilmiştir.