Görünüyorum O Halde Varım
Modern dönemin öne çıkan sıkıntılarından birisi "görünme" problemidir. İnsanların isteklerini sorgulayamadığı bu çağda toplum ve hakim kültür tarafından insanlığa dayatılan göz önünde olma, her yerde görünme kültü insanların zihin dünyasını etkiliyor. "Görünüyorum o halde varım" diyen insan, kendi varlığından vazgeçtiği gibi bir nesne olmayı da kabul eder.
Giriş Tarihi: 10.05.2022
12:25
Güncelleme Tarihi: 09.01.2023
15:26
Sesli dinlemek için tıklayınız.
◾ Bu hakikat sadece bu bağlamda değil yaşamın bütününde geçerlidir. Kafeye giden bir insan o mekanda içtiği kahvenin değil, orada imajinatif (tasavvuri) bir şekilde var olmanın, zaman ve mekân kirasını verir.
◾ Orada bir varlık kazanmış gibi "Görünüyorum o halde varım" edasına bürünür. Orada deşarj olur, ben varım der ve varlığını unuttuğu anda tekrar o yere gider, ona söylediğini kahvenin yahut pastanın kalitesine göre varlığı tekrar hatırlatılır.
(x) Osmanlı'nın ilk baskı eserleri
◾ "Sen varsın, sen kıymetlisin, sen önemlisin…" Önünde ona karşı saygılı, kibar, lakin aslında ondan farklı olmayan hizmetkârlar, güzel bir fon müziği olur ve güya sadece sizin gibi nitelikli insanlar oraya gidebilir.
◾ Onlar buna inanırlar. Son derece lüks ve modern bir şekilde döşenmiş bu mekânlara girildiğinde insanlar "işte ben varım" edasına bürünür. İşte ben de buradayım, diğer nitelikli insanlardan benim ne farkım var edasıyla kahvelerini yudumlar ve bir yaşam stili kiralarlar .
(x) Osman Yüksel'e göre bir nesil nasıl mahvoldu?
◾ Kiracılar için kışın bir elektrikli ısıtıcı asar ve onları ısıtırlar, yazınsa klimalarla onları sonuna kadar ferahlatırlar. İşte bu kadar kıymetlidir müşteri onlar için. Dolayısıyla insan, kendi iç yanılsamasına inanmaya başlar. Simülasyon dediğimiz şey, gerçekten daha gerçektir.
◾ Yani bu, taklit ile gerçek ayrımı gibi bir şey değildir. Bu ayrımın yittiği yerde simülasyon her ikisini de ortadan kaldırarak kendini onların yerine ikame ettirir. Artık insan için bir gerçeklik fikri yoktur.
(x) Nurettin Topçu'nun hayata bakışı: İslam ve İnsan
◾ Esasında görünmek, bu çağda tüm yönleriyle bize hatırlatılan, dikte edilen bir yaşam stili dir. Giyilen kıyafetten kullanılan telefona kadar tüm nesneler bir moda ve stil sebebi dir.
◾ Var olan ana akıma uymayan şeylerin kötü olarak kabul edilmesi de bu sebep tendir. İnsanlık artık frenleri tutmayan bir moda dünyasına inanıyor . Bu dünya ise insan hariç her şeyi vitrinine koyan acımasız bir yaşam stili sunuyor bizlere.
(x) Teoman Duralı'nın Çağdaş Küresel Medeniyet eserinden alıntılar
◾ Kopya artık hakikati unutturmuştur ve orada içine çektiği varlık düzlemi, simülasyon düzlemi içerisinde insanı taklit-gerçek ayrımının dışında, ikisinden de gerçek bir hakikati yaşar kılar. Moda, dergiler, sinema vesaire her türlü iletişim aracı bunu takdim edici bir mahiyete sahiptir.
◾ Bugün moda ve popüler kültür dediğimiz kavramların hükümranları bu işi tereyağından kıl çeker bir şekilde üstlenmekte, adeta "post modern Mevlana " görevi görmektedir. "Ne olursan ol yine gel, gel sen de gel…"
(x) Kubbeyi yere koymayan mimar: Turgut Cansever