İmam Gazzali'nin felsefecilere yönelttiği eleştiriler
İslam dünyasında unvanı Hüccetü'l-İslam olan, kelam ve ahlak alimi İmam Gazzali, yaşamının ikinci devresinde gördüğü birtakım tutarsızlıklar sebebiyle felsefeye yöneldi. Gazzali'nin felsefeyi reddettiğine dair yaygın bir görüş ortaya çıkmıştı. Fakat Gazzali bütüncül olarak felsefeyi reddetmiyor, Platon, Aristo gibi filozofların olgun bir akla sahip olduğunu kabul ediyordu. Gazzali'nin eleştirdiği mevzu bu filozofların izinden giden Müslüman alimlerin din ve felsefe hususunda birtakım yanılgılara düşmüş olmasıydı. Peki, İmam Gazzali, İbni Sina ve Farabi gibi Müslüman filozofları hangi noktalarda eleştirdi?
Giriş Tarihi: 18.12.2020
16:28
Güncelleme Tarihi: 28.02.2022
14:40
GAZZALİ'DEN ELEŞTİRİLER: FİLOZOFLARIN TUTARSIZLIĞI
📌Gazzali'nin din-felsefe problemini konu alan ilk eseri Makasıd-ül Felasife'de ilkeler üzerinde duruluyordu. Gazzali eserinde felsefenin ilkelerine genişçe yer verdi. Diğer büyük eseri ise Tehafüt-ül Felasife'ydi.
Kitabı incelemek ve satın almak için tıklayınız
Gazzali bu kitabında filozofları tutarsızlıklarla suçlamış, kendileriyle çeliştiklerini ifade etmiş ve Allah'ı inkar ettiklerine dair eleştirilerde bulunmuştu. Bu konular ekseninde yirmi meselenin yer aldığı kitap "Filozofların Tutarsızlığı" anlamına geliyordu.
📌Eser bir giriş, dört mukaddime, yirmi konunun incelendiği "İlâhiyyât" ve "Tabîiyyât" başlıklı iki bölümle kısa bir hâtimeden oluşur.
📌Eserin konuları ilahiyat, metafiziktir.
Gazzali filozofları eleştirirken; onların düşüncelerini çürütme, geçersiz kılma yöntemine başvurdu. Filozofların ortaya koyduğu meseleleri yetersiz ve hatalı gördü.
GAZZALİ FİLOZOFLARI HANGİ KONULARDA ELEŞTİRDİ?
📌Gazzali'nin filozofları eleştirdiği temel konular, Allah'ın küllileri bilip cüzileri bilmediği düşüncesi, ruhların ölümden sonra bedenle birleşmeyeceği düşüncesi ve alemin kadimliği meselesiydi.
Alemin ezeliliği meselesi
📌İslam'a göre alem sonradan yaratıldı. Aristo gibi filozoflar alemin ezeliliğini savundu. Fârâbî ve İbn Sînâ gibi İslam alimlerine göre ise âlem zaman bakımından ezeli, zat bakımından (varlığı bakımından) sonradandır. Gazzali'ye göre bu filozoflar din ve felsefeyi bağdaştırmak amacıyla sudur teorisine başvurdular.
📌Fakat bu teori başta Gazzali olmak üzere pek çok kelamcının da eleştirisine tabi tutuldu. Çünkü Gazzali'ye göre alemin ezeliliği konusu Allah'ın varlığını ispatlamayı güçleştiriyordu. Bu sebeple ünlü alim sonuna kadar bu tezi çürütmek için uğraştı.
📌İbni Sina ve Farabi gibi filozoflar Yeni-Platonculuk'tan etkilenmişti. Bu meşaiyye ekolü olarak da adlandırıldı. Meşşâiyye İslâm toplumunda Aristo sistemini temel alan felsefî hareketlere verilen isimdi.
📌Gazzali'ye göre bu filozoflar; felsefe ve dinin bir arada olabileceğini savunmuşlardı. Bu filozoflara göre felsefe ve din uyum içindeydi, mantıkla her şey açıklanabilirdi. Fakat bu görüşü savunan filozofların karşısında yer alan Gazzali, onların tezlerini çürütmeye çalıştı.
📌Gazzali, Aristo, Platon gibi felsefecilerin olgun bir akla sahip olduklarını kabul ediyordu fakat inanç ve şeriat esaslarını kabul etmediklerinden ötürü, onların düşüncelerinin aldatıcı ve yanıltıcı olacağını savundu. Yunan filozoflarının bahsettiği gibi felsefenin İslam vahyinin öğretileri ile uyuştuğu düşüncesini reddediyordu.
📌Gazzali, işte bu filozofların izinden giden Müslüman alimlerin kabul ettiği anlamda bir felsefi bakışın da dini gerçekliklerle uyuşmayacağını düşündü. Bu sebeple Yunan filozofların izinden giden Müslüman alimlerin küfre düştüğünü ileri sürdü.
Gazzali hakikate ulaşmak için akla dayalı verilen bilginin tek başına yetersiz olduğunu savundu. Onun felsefesinde Allah, din, tasavvuf, hakikat, iman, inanç gibi kavramlar önemli yer bir tutuyordu.