İnşirah suresi anlamı, fazileti, muhtevası, tefsiri ve meali
Genişlemek ve ferahlamak anlamlarına gelen İnşirah, Mekki surelerden biridir. Sekiz ayetten oluşan bu sure Peygamberimiz (SAV) ve Müslümanlara bir teselli ve ümit vermek maksadıyla nazil olmuştur. İnşirah Suresi'nin sıkıntılı ve üzüntülü zamanlarda okunması tavsiye edilir. Sizin için İnşirah Suresi'nin anlamı, tefsiri ve muhtevasını araştırdık.
Giriş Tarihi: 24.03.2023
12:37
Güncelleme Tarihi: 26.03.2023
10:50
İnşirah suresi 1-4. ayetlerin tefsiri:
🔸 Hz. Peygamber'in kalbinin açılıp genişletilmesi ifadesini, Zümer suresinin 22. ayeti de dikkate alındığında, onun beşeri idrak kapasitesinin vahiy ile arttırıldığına ve azami seviyeye çıkarıldığına işaret olarak anlamak uygun olur. Ayrıca müfessirler bunu, ona indirilen vahyi anlaması, koruması ve peygamberlik görevini yerine getirebilmesi için kendisine verilmiş olan zihin açıklığı, mâneviyat yüksekliği gibi mânalarla da açıklamışlardır.
🔸 Esasen İslâm tebliğ edilmeden onun yasaklarını çiğnemenin günah olduğundan da söz edilemez. İslâm'dan sonra bazı ictihad hataları olmuşsa bunlar da –miktarı az olsa bile– ecir ve sevap vesilesidir. Hz. Peygamber'in (SAV) "adının ve sanının yüceltilmesi"ne müfessirler, Resulullah'ın (SAV) adının mukaddes kitaplarda zikredilmesini ve geleceğinin müjdelenmesini, kelime-i şehâdette onun isminin Allah'ın (CC) ismiyle birlikte yer almasını, gökyüzünde melekler, yeryüzünde müminler tarafından hürmetle anılmasını, Kur'an'da Allah'a (CC) itaatle birlikte ona da itaat edilmesinin emredilmesini örnek gösterirler.
Tefsirin devamı için tıklayınız.
İnşirah suresi 5-8. ayetlerin tefsiri:
🔸 Hz. Peygamber (SAV) ve arkadaşları Mekke döneminde müşriklerin giderek değişik şekildeki işkencelere kadar varan baskılarından acı çekiyorlardı. Bu durum hem Peygamber'i (SAV) hem de müminleri üzüyordu. Yüce Allah, Resulünü ve müminleri teselli edip gönüllerini rahatlatmak için bu ayetleri indirerek sıkıntılardan sonra ferahlığın ve başarının geleceğini müjdelemiştir. Son ayette ise kişinin, gerek çalışmasında gerekse ibadetinde yalnız Allah'a yönelmesi, her işini öncelikle O'nun rızasını gözeterek yapması, ne diliyorsa O'ndan dilemesi, ne istiyorsa O'ndan istemesi emredilmiştir.
🔸 Bize göre İbn Âşûr'un, ayeti herhangi bir özel iş ve ibadetle sınırlamadan, "Önemli işlerden birini tamamlayınca ardından başka bir işe yönel ki böylece bütün vakitlerini önemli işlerle değerlendirmiş olasın" şeklindeki açıklaması isabetli görünmektedir (XXX, 416-417). Bu yoruma göre ayette Resulullah'a (SAV) ve onun şahsında Müslümanlara bütün vakitlerini hayırlı ve yararlı faaliyetlerle değerlendirmeleri, ibadet, dua, tebliğ ve irşad gibi dini faaliyetlerin de; çalışma, üretme, öğrenme-öğretme, yardımlaşma ve dayanışma gibi dünyevî faaliyetlerin de hakkını vermeleri emredilmiştir. Son ayette ise kişinin, gerek çalışmasında gerekse ibadetinde yalnız Allah'a (CC) yönelmesi, her işini öncelikle O'nun rızasını gözeterek yapması, ne diliyorsa O'ndan dilemesi, ne istiyorsa O'ndan istemesi emredilmiştir.
Tefsirin devamı için tıklayınız.