Arama

Medine’den önce Müslümanların ilk hicreti: Habeşistan

Peygamberimizin nübüvvetinin ardından İslam'a davet bir müddet gizli olarak sürdürüldü; açıktan davetin başlanmasıyla ise başta Resul-i Ekrem olmak üzere Müslümanlar, Allah'a iman etmeleri ve İslam dinini kabul etmeleri nedeniyle müşriklerin zulüm ve işkencelerine maruz kaldılar. Bazı Müslümanlar kabilelerinde bulunan nüfuz sahibi kişilerce himaye edildiler; ancak himayesiz kalan Müslümanların gördükleri baskı her geçen gün arttı. Efendimiz, onlara "Orada ülkesinde hiç kimseye zulmedilmeyen bir hükümdar iş başındadır" diyerek Habeşistan'a hicret etmelerini önerdi.

Sesli dinlemek için tıklayınız.
  • 7
  • 14
HEM CANLARINI HEM DİNLERİNİ KORUDULAR
HEM CANLARINI HEM DİNLERİNİ KORUDULAR

Habeş'e hicret eden muhacirler, yeni yurtlarında emniyetli bir yaşam sürmüşler; bu süre boyunca Habeş kralı tarafından himaye edilmişlerdi.

💠

🔸 Müslümanlar, bu coğrafyada hem canlarını hem de dinlerini korumayı başarmışlardı.

Bazı Habeşli din adamları Müslümanların ibadet edip, dinlerini tanıtma faaliyetleri gerçekleştirmelerini tehlikeli görerek onları tehdit etmişler; Habeş kralı buna hem müsaade etmemiş hem de Müslümanları tehdit eden her kişiye para cezası kesilmesini emretmişti.

🔹 İbn İshâk, Habeşistan'da kalışları sırasında Hz. Osman'ın eşi Rukıyye'nin bazı Habeşlilerin sözlü saldırılarına maruz kaldığını, kralın misafirlerine kötü muamelede bulunan bu kişilerin daha sonra tespit edilerek cezalandırıldığını rivayet etmişti.

(x) 🔍 Peygamberimizin Hicret'ten sonra Medine'de gerçekleştirdiği faaliyetler

  • 8
  • 14
HABEŞİSTANLILAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLDULAR
HABEŞİSTANLILAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLDULAR

Müslümanların Habeşistan'a hicretlerinde hedef, canlarını güvence altına almaktı. İslam dininin tebliği bu konuda öncelikli görülmemişti.

💠

🔸 Muhacirlerin İslam dinini en iyi şekilde temsil etmeleri, İslam'ın emirlerini en güzel şekilde anlatmaları sayesinde Habeşistan'da Müslüman olanların sayısı arttı.

Müslümanların Habeşistan'da geçimlerini ticaret yoluyla sağladıkları düşünülür. Hz. Osman ve Abdurrahman bin Avf gibi meşhur tüccarların bulunması nedeniyle ticari faaliyetlerin burada da sürdürüldüğü tahmin edilir.

🔹 Burada kurdukları düzen ve hayatlarının iyi durumda olması Mekkeli müşrikleri rahatsız etmiştir.

  • 9
  • 14
MÜŞRİKLER MUHACİRLERİN TESLİM EDİLMESİNİ İSTEDİLER
MÜŞRİKLER MUHACİRLERİN TESLİM EDİLMESİNİ İSTEDİLER

Habeşistan'a göç edenlerin sayılarının artması üzerine Kureyşli müşrikler endişeye kapılmışlar ve Necaşi Ashame'ye bir heyet göndermişlerdi.

💠

🔸 Onların beklentileri, Habeşistan'a göç edenlerin bir müddet sonra geri gelip kendilerine teslim olmalarıydı. Ancak bu durum gerçekleşmeyince muhacirlerin sınır dışı edilmeleri amacıyla Habeşistan'a bir elçi heyeti gönderdiler.

Mekke adına bu vazifeyle görevlendirilen Amr bin el-Âs ile Abdullah bin Ebû Rebîa'ydı. Gelirken kralın huzuruna çıkmadan önce saraydaki tüm askeri ve sivil bürokratlara, din adamları ve yöneticilere bol miktarda kıymetli hediyeler getirmişlerdi.

🔹 Saray erkânından muhacirlerin teslimi konusunda destek beklediklerini açıklamışlardı.

  • 10
  • 14
ELÇİLER İLE HABEŞ KRALI ARASINDA GEÇEN KONUŞMA
ELÇİLER İLE HABEŞ KRALI ARASINDA GEÇEN KONUŞMA

Necaşi Asheme'nin huzuruna çıkan elçiler, Mekke'den ayrılıp Habeşistan'a yerleşenleri kötüledikten sonra muhacirlerin iadesini istemişlerdi.

💠

Kendilerine getirilen hediyeler nedeniyle saray erkânı da müşrik elçilerin isteklerini desteklemişlerdi. Ancak Habeş kralı, sığınma hakkına ihanet etme düşünceleri nedeniyle bürokratlarını şiddetli bir şekilde azarladı.

🔹 Necaşi Asheme, ülkesine gelen insanları dinlemeden bu hususta herhangi bir karar vermeyeceğini söyleyerek Müslümanlar arasından bir temsilcinin huzuruna getirilmesini emretti.

Temsilci olarak Cafer bin Ebû Tâlib seçildi ve hem İslam öncesi dönemde yaşadıklarını ve Müslümanlıkla birlikte nelerin değiştiğini hem de müşriklerin işkence ve zulümlerini anlattı. Habeş kralı, bu konuşma üzerine kendisinden bir ayet okumasını istedi.

📌 Cafer bin Ebû Tâlib, Meryem suresinin ilk ayetlerini okudu ve hem kral hem de hizmetinde bulunanlar bu ayetlerden çok etkilendiler. Necaşi, duyduklarının Hz. İsa'ya bildirilenler ile aynı kaynaktan olduğunu ifade ederek Müslümanlara ülkesinde huzur içinde istedikleri kadar kalabileceklerini bildirdi. Müslümanları geri alabilme ümidiyle Habeşistan'a gelen müşrikler istediklerini elde edemediler.

(x) Meryem suresinin mealini dinlemek için tıklayın.🔊

  • 11
  • 14
MUHACİRLERİN HABEŞİSTAN’DAN DÖNÜŞLERİ
MUHACİRLERİN HABEŞİSTAN’DAN DÖNÜŞLERİ

Mekke'de kalan az sayıda Müslüman, Hz. Ömer ve Peygamber Efendimizin amcası Hz. Hamza'nın İslam'ı benimsemeleriyle bir nebze ferahladılar.

💠

🔹 Habeşistan'a alışamayan ya da yurtlarına özlem duyan muhacirlerin bir kısmı Mekke'ye geri döndüler. Bir kısmı himaye ile Mekke'de yaşamlarını sürdürdüler; himaye bulamayanlar ise tekrar Habeşistan'a geldiler.

🔹 Müslümanların bir kısmı Bedir zaferinin ardından Medine'ye hicret etmişlerdi. Geri kalanları ise Peygamber Efendimizin Necaşi'ye gönderdiği mektupla Hicret'in 7. yılında gerçekleştirilen girişimler sonucu Medine'ye getirilmişlerdi.

📌 Hayber'in fethinin ardından gerçekleşen bu hadise için Peygamber Efendimizin şöyle dediği nakledilir:

"Hayber'in fethinin mi, yoksa kardeşim Cafer'in gelmesinin mi daha sevindirici olduğunu bilemiyorum."

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN