20. Yüzyılın en önemli yönetmeni ve filmleri
Satyajit Ray, Hindistan'ın ağdalı sineması içerisinde ayrıksı bir yerde durur ve sinemada ajitasyonu geri planda tutar. Filmlerindeki dramı müzikler aracılığıyla kod oluşturarak yahut oyunculuklar üzerinden sunmayı yeğler.
Giriş Tarihi: 10.05.2018
19:27
Güncelleme Tarihi: 10.05.2018
19:35
APARAJITO (YENİLMEZ, THE UNVANQUISHED – 1956)
Filmlerindeki dramı müzikler aracılığıyla kod oluşturarak yahut oyunculuklar üzerinden sunmayı yeğler.
Satyajit Ray, Hindistan'ın ağdalı sineması içerisinde ayrıksı bir yerde durur ve sinemada ajitasyonu geri planda tutar. Filmlerindeki dramı müzikler aracılığıyla kod oluşturarak yahut oyunculuklar üzerinden sunmayı yeğler.
Nitekim bu özelliklerin tümüne sahip olan, üçlemenin ikinci filmi Yenilmez , ilk filmde evlerini terk eden ailenin Ganj Nehri kıyısına yerleşmeleriyle açılır; yer, halkın sosyoekonomik durumu ve inançları hakkında geniş çaplı çıkarım yapmamıza olanak tanıyacak olan 1920'lerin Hindistan'ıdır.
Filmde yansıtılan köyün durumu, toprak yollar, Ganj'da yıkanan insanlar bilhassa Hindistan sinemasıyla yeni tanışanlar için oldukça öncül görüntülerdir. Bu defa baba da hayatını kaybedince Apu ve annesi yaşlı amcalarının yanına yerleşmeye karar verirler.
Yenilmez , Apu'nun gençlik yılları üzerine odaklanırken, Apu'nun annesi Sarbojaya 'nın, çalışma hayatına atılması, bitmek bilmez mücadelesi Ray'ın en güçlü kadın karakterlerinden biri olarak dikkat çekmesine de vesile olur.
Hindistan geleneklerine göre ikinci sınıf muamelesi gören kadın, Ray'ın da öncüsü olduğu Hindistan sinemasında güçlü, otoriter, sözünü geçiren, tek başına ayakta kalabilen kadınlara dönüşür.
Filmde Sarbojaya'nın bir dönem hizmetçilik yapması yerleşik kast sistemini eleştirirken, seyirci Hindistan'daki mevcut düzene ilişkin bir yorum getirme, erkeğin öne çıktığı Hindistan anlatısını Ray filmleri üzerinden inceleyerek kadını yeniden konumlandırma imkânı bulur.