Afiş sanatındaki modern tarz: Plakatstil
Afiş sanatı, ortaya çıkış tarihinden itibaren belli bir olayı veya durumu hedef kitlesine ulaştırmak amacıyla toplumlara hizmet etti. Bu bağlamda teknoloji ile bağlantılı olarak tasarım aşamasından geçen sanat eserleri ortaya çıktı. 20'nci yüzyılda modernizm etkisinde, herhangi bir sanat akımı veya okula bağlı olmayan evrensel bir stil ortaya çıktı. Plakatstil…
Giriş Tarihi: 08.10.2018
11:10
Güncelleme Tarihi: 08.10.2018
11:28
20.yüzyılın başlarında genç sanatçılar, Victoria tasarımının ve sanat akımlarının karışık yapısından uzaklaşıp, eserlerine minimal yaklaşmaya çalıştılar. Yeni ve yalın bir yaklaşım yaratmak istediler. Bu doğrultuda, 1905 yılında Berlin'de Lucian Bernhard tarafından PlakatStil oluşturuldu ve bir anda telaşlı, dekoratif Art Nouveau tarzından ayrıldılar.
Naturalizmi indirgemesi ve düz renk ve şekillere vurgusuyla bu yeni tarz soyut bir görsel dil yaratmada Toulouse-Lautrec'ten bir sonraki adımdı.
AFİŞ STİLİ YAYILMAYA BAŞLADI
Bernhard'ın stili Almanya'ya yayıldı ve savaş öncesi Berlin'de ticari reklamlarda bir ekol haline geldi. Öncelikle tipografi, illüstrasyonun bir parçası olarak ele alındı. Minimalizm kullanılarak izleyicinin ne izlediğine ilgi duymasını sağlamak için tasarımda boşluk kullanımı yaygın hale getirildi.
BÜYÜK YAZILAR, BASİT RENKLER
Ardından kalın yazı, göz alıcı renkler ve basit merkezi görüntüler bu akımın en büyük unsurları haline geldi. Bu sayede, izleyiciyle net ve sağlam iletişim kuran posterler döneminde büyük bir ticari rekabet ortamı yarattı ve hemen hemen her posterde bu tarz müşterilerle buluştu.
Poster sanatına modern bir bakış açısı yayan tek isim Lucian Bernhard değildi elbet. Ludwig Hohlwein, Edmund Edel, Ernst Deutsch-Dryden, Hans Lindenstadt, Julius Klinger, Karl Schulpig ve Hans Rudi Erdt önde gelen Plakatstil sanatçılardı.