Arama

Çizimleri kağıtta kalan mimar: Nazimi Yaver Yenal

Nazimi Yaver Yenal, mimarlıktaki yeteneğiyle ve çağdaşlarından önde olmasıyla kendini yıllar boyunca kabul ettirdi. Ancak mimarlık alanında emsallerinden çok farklıydı. Çünkü Yenal, üretken bir mimardı ama inşa etme anlamında değil çizim anlamında üretkendi. Çizimlerini sadece kendisi için yapıyordu. Tasarımlarında kendine özgü bir dünya kurmuştu. İşte, bir kağıt mimarının hayattaki yolculuğu…

Bozkırın ortasındaki şehre göçü özendirmek adına konforlu konutlar yapılması gerekiyordu. Cumhuriyet tarihinin ilk yarışması burjuvaya yönelik, müstakil konut tipolojisiydi. Cumhuriyet gazetesinin ilk sayfasında yarışma sonucunu açıklayan bir haber, Nazimî Yaver'in ulaşabildiğimiz ilk fotoğrafını da bize kazandırdı.

Yenal'ın ilk yarışmasını Cumhuriyet döneminde İstanbul için düzenlenen ilk mimari yarışma "Haydarpaşa Garı Tamiri" izledi. 1917'de dünya harbinde sabotaja uğrayarak hasar gören gar binası için bakanlık bir proje yarışması düzenledi. Yenal o yıllarda sadece 21 yaşında bir öğrenciydi. Akademideki hocası Kemalettin Bey ikinci olurken, Yenal birinci olmuştu. Ancak projesi uygulanmadı.

Öğrenciliği sırasında hocası Mongeri'nin bürosunda, özellikle Ziraat Bankası Ankara merkez şubesinin tasarım sürecine de dahil oldu.

  • 10
  • 20

Nazimî Yaver, 1927-1928 döneminde, Güzel Sanatlar Akademisi'nin düzenlediği ilk mimari Avrupa yarışmasında birincilik alarak Paris'e ve ardından Berlin'e gitti. Paris'te kaldığı süre boyunca, hem Laprade&Bazin, hem de Dudok'un güncel ve modern tasarımlarıyla yakından ilgilendi.

  • 11
  • 20

1931 senesinde burslu olarak yerleştiği Berlin'de, Almanya'nın en önemli mimarlarından Hans Poelzig'in "Meister Atelier" isimli "atölye-okul"una kabul edildi. Yenal, Berlin döneminde mimarlık anlayışıyla paralel şekilde, tasarım sorunlarını "eğitsel deneyler" olarak ele aldı.

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN