Lirik doğrunun peşinde olan bir göz
20. yüzyılın en etkili ve en verimli fotoğrafçılarından biri olarak kabul edilen ve aralarında Henri Cartier-Bresson'un da bulunduğu çok sayıda fotoğraf sanatçısının ustası olan André Kertész, fotoğraf tarihinin başlıca figürlerinden biridir.
Giriş Tarihi: 08.06.2018
21:34
Güncelleme Tarihi: 08.06.2018
21:41
Andre Kertesz dünyanın en önemli fotoğrafçıları arasında sayılır. Yetmiş yılı aşkın fotoğraf kariyeri boyunca özellikle küçük formatlı kameralar kullanarak, iddiasız bir üslupla günlük yaşama ilişkin fotoğraflar çekmiştir.
HAYAL GÜCÜNÜ ORTAYA KOYAN YEPYENİ KADRAJLAR
Bilinen ilk fotoğrafı olan uyuyan genç adam sanatının temelini oluşturacak olan iki özelliğin habercisidir. Genç bir adam halka açık bir yerde, belki de bir kahvede, masa başında, gazete okumaktayken uyuyakalmış. Yüzündeki ifade, kişiliği, ışıkla gölgenin onu ve giysilerini eritişi, gömleğinin açık yakası, masanın üzerindeki gazete, sağlığı ve yorgunluğu, hepsi fotoğrafta görsel olarak mevcut.
I. Dünya Savaşı 'nda, Avusturya-Macaristan ordusuna alınınca, askerlerin günlük yaşantılarını resimler. Siperlerde uzun bekleyişler, bitmez tükenmez yürüyüşler.
İster taşra manzaralarının ister dostlarının fotoğrafı olsun hepsinde Kertész'in heyecanını hissederiz. Kertész, İnek ve Asker (1917) ve İkarus'a Benzeyen Kardeşim (1919) adlı fotoğraflarında Leica (fotoğraf makinası markası) görüşün habercisi olan ve hayal gücünü ortaya koyan yepyeni kadrajlar kullanır.
Kertész 1925 'te Macaristan'dan Paris 'e gelir ve Montparnasse mahallesine yerleşir. Edebiyat ve sanat çevresine (Mondrian , Chagall , Zadkine , Foujita , Colette vb.) girer ve Macar arkadaşlarının, sanatçı atölyelerinin ve sokakta olan bitenlerin fotoğrafını çekmeye başlar. Park ve bahçelerde, Seine nehri kıyılarında gezinir, dostlarıyla ya da Macar arkadaşlarıyla Dôme kahvesinde buluşur.